Chmura przyszłością biznesu

Natalia Zębacka
Natalia Zębacka - Redaktor Brandsit
8 min

90% firm identyfikujących się jako pionierzy rynku korzysta z rozwiązań w chmurze, wynika z raportu Deloitte 2020. Wśród organizacji aspirujących do tego grona odsetek ten wynosi 50%. Chmura jest już zatem nie tylko niezbędnym narzędziem do prowadzenia biznesu, ale pozwala na bycie jego liderem.

Postępująca digitalizacja różnych obszarów życia oraz zmiany społeczno-gospodarcze sprawiają, że otoczenie biznesu zmienia się dynamicznie. Firmy muszą stawić czoła przede wszystkim skutkom pandemii, ale również rosnącej konkurencji, zmianom na rynku i wzrastającym oraz zmieniającym się oczekiwaniom klientów. Z jednej strony konieczna jest redukcja kosztów w całym łańcuchu dostaw, z drugiej wymagane jest skrócenie czasu realizacji zamówień, obniżenie stanów magazynowych, zwiększenie asortymentu produktów, gwarancja terminów dostaw towarów i realizacji usług, poprawa jakości oraz bardziej wydajna koordynacja globalnego popytu i podaży, a także bardziej efektywne zarządzanie produkcją. W takiej rzeczywistości dostawcy rozwiązań wdrożeniowych stają się kluczowym ogniwem w procesie transformacji cyfrowej.

Chmura wciąż zyskuje na popularności

Jak wynika z badania za 2020 rok opublikowanego w raporcie Urzędu Komunikacji Elektronicznej, aż 61 proc. badanych firm i instytucji w Polsce słyszało o przetwarzaniu danych w chmurze (z czego korzysta połowa z nich). Firmy, które korzystają z tej możliwości dostrzegają związane z nią korzyści, takie jak: łatwość obsługi, ochrona przed utratą danych oraz wydajność i niezawodność.

Jak wynika z raportu Deloitte  2020, na początku drogi do chmury firmy oczekują optymalizacji kosztowej, jednak aspekt finansowy istotnie traci na ważności przy kolejnych wdrożeniach. Zdecydowana większość badanych firm, które z chmury już korzystają stwierdza, że chmura pozytywnie przekroczyła ich oczekiwania. Co niezwykle istotne – organizacje, które już korzystają z chmury największą jej wartość widzą w skalowalności, elastyczności oraz uproszczeniu zarządzania środowiskiem IT. Najważniejszym obszarem, w którym chmura wnosi wartości, według badanych, są rozwiązania do magazynowania, przetwarzania i analityki. Kolejną kluczową kwestią jest rozwój nowych kompetencji związanych nie tylko z obsługą środowiska chmurowego, ale przede wszystkim z możliwością przesunięcia zasobów IT z zadań administracyjnych do obszarów wsparcia biznesu.

- Advertisement -

„W ostatnim czasie nastąpiło znaczne przyspieszenie działań związanych z transformacją cyfrową. Odczuwają to firmy takie jak np. XPLUS S.A. – spółka zajmująca się doradztwem i wdrożeniami rozwiązań klasy ERP oraz robotyzacją i automatyzacją procesów. Nasza firma działa od 2002 roku, ale to właśnie w ostatnich miesiącach wprowadziliśmy największą liczbę wdrożeń w chmurze dla Dynamics 365 (ERP) w Polsce”mówi Karol Sudnik, prezes zarządu XPLUS S.A. – „Otrzymaliśmy za to od Microsoft nagrodę Partner of the Year 2021. W tym szczególnie trudnym roku jest to bardzo cenne i wyjątkowe wyróżnienie”.

Mapa kluczowych korzyści: niezawodne źródło informacji i wsparcie procesów finansowych
Wdrożenia ERP usprawniają działania pracowników wszystkich szczebli, począwszy od zarządu, po pracowników szeregowych, jednocześnie podnosząc efektywność ich pracy. Znaczącą rolę spełnia wspólna baza danych, która integruje wszystkie informacje w przedsiębiorstwie. Są one jednolite i na bieżąco aktualizowane.

Ujednolicony sposób przeglądania informacji dotyczący działalności firmy oraz wspólna firmowa baza danych, w której rejestrowane i przetwarzane są wszystkie transakcje usprawniają pracę, a przede wszystkim pozwalają na analizę danych i lepsze podejmowanie decyzji.

„Szukaliśmy łatwego do wdrożenia rozwiązania, które połączy wszystkich z systemem zarządzania” wyjaśnia Tomasz Chudzik, Chief Information Officer w Dom Development, lidera na rynku deweloperskim w Polsce.„Jesteśmy w stanie sprawdzić każdy aspekt działalności w każdej chwili. Budżetowanie i monitorowanie realizacji projektów stało się łatwiejsze”. Chudzik podkreśla, że jednym z trudniejszych etapów migracji do chmury był wybór podmiotu, który będzie wiarygodnym i gwarantującym sukces wdrożenia. Dom Development postawił na polską firmę XPLUS, posiadającą blisko 20-letnie doświadczenie w branży, czterokrotnie uhonorowaną przez Microsoft tytułem „Partnera Roku”.

Ogromną korzyścią dla przedsiębiorstw, jakie daje przedsiębiorcom wdrożenie ERP jest możliwość redukcji zapasów oraz wprowadzenie lepszego planowania oraz organizacji. Wśród korzyści należy wymienić możliwość bieżącego monitorowania zamówień i optymalnego zarządzania zapasami, co przekłada się na lepsze wykorzystywanie powierzchni magazynów, niższe koszty dystrybucji, wyższą punktualność dostaw, skrócony czas kompletacji towarów. Optymalizacja całego procesu jest kluczem do sukcesu małych i dużych przedsiębiorstw.

„Rok 2020 był punktem zwrotnym, sprzedaż online poszybowała, a sprzedawcy na całym świecie musieli wejść na wyższy poziom obsługi klienta” podkreśla Przemysław Ladra, Wiceprezes, x-kom, grupy zajmującej się sprzedażą detaliczną i e-commerce. – „Od 2002 roku stale korzystamy z rozwiązań technologicznych, które skutecznie zaspokajają potrzeby klientów w zakresie zamówień i dostaw”. Aby nadążyć za szybko zmieniającym się rynkiem, podjęto decyzję, żeby usprawnić działania, przenosząc się do chmury. Korzystając z Dynamics 365 Finance and Operations, x-kom zbudował platformę omnichannelową dla swoich portali sprzedażowych i partnerów dostaw. W rezultacie firma osiągnęła nowy rekord szybkości dostawy produktów, wynoszący zaledwie 18 godzin.

Przejście do chmury to nie bujanie w obłokach

Migracja do chmury to nie jeden ze scenariuszy przyszłości – to konieczność, ale i wymierne korzyści. Wdrożenie ERP w znaczącym stopniu wpływa na cały proces sprzedaży w firmach, przyczynia się do lepszego zarządzania zarówno zasobami ludzkimi, jak i materialnymi firmy, wpływa na wyższy poziom satysfakcji klientów i odbiorców. Przekłada się również na mniejszą ilość możliwych błędów popełnianych przez pracowników, które odbijają się na poziomie obsługi klientów końcowych.

Jak podaje publiczny Polski Instytut Ekonomiczny, w przedstawionych na początku marca przez Komisję Europejską cyfrowych celach dla Europy, które powinny zostać osiągnięte do 2030 r., wymienione zostały te dotyczące m.in. cyfrowej infrastruktury, kompetencji, cyfrowych usług publicznych czy przedsiębiorstw. Jednym z celów dotyczących ostatniej grupy jest korzystanie z usług chmurowych.

Sukces to współpraca

Rzeczywistość XXI w. zmieniła reguły gry. Sukces nie zależy już tylko od własnej pracy, ale wymaga wdrożenia modeli opartych na współpracy. Liczy się szybka reakcja na rosnącą konkurencyjność. Odpowiedzią jest udoskonalanie procesów i procedur w firmie.

Udostępniania informacji dla swoich dostawców, dystrybutorów i klientów nie jest już opcją dodatkową, a biznesowym standardem. W związku z tym konieczne jest, aby poszczególne działy firmy generowały odpowiednie dane, segregowały je w odpowiedni sposób i na czas dostarczały wyniki. Chcąc sprostać tym wymaganiom, przedsiębiorstwa koncentrują się na wdrożeniach systemów ERP, które zapewniają znaczące korzyści w porównaniu z nie zintegrowanymi programami wykorzystywanymi w poszczególnych działach.

Przejście do chmury może przynieść wymierne biznesowe korzyści – przykładów udanych wdrożeń nie brakuje. Jednak żeby uniknąć rozczarowań, warto pamiętać, że decydując się na kolejny krok w cyfryzacji firmy decydujemy się na nową filozofię zarządzania, a nie tylko wdrożenie cyfrowych rozwiązań.

Udostępnij
- REKLAMA -