Citrix: Polskie instytucje finansowe widzą konieczność zwiększania bezpieczeństwa IT

- Reklama -

Według nowego badania przeprowadzonego przez Citrix, od początku pandemii 85 procent szefów IT pracujących w bankowości i instytucjach finansowych w Polsce dostrzega wzrost zagrożeń bezpieczeństwa. Pytając o trzy grupy, które wywierają największą presję na organizacje w zakresie zwiększenia bezpieczeństwa, szefowie IT wskazują odpowiednio na: akcjonariuszy (69 procent), pracowników firmy (56 procent) i rząd (51 procent).

Możliwe, że w odpowiedzi na te wymagania 49 procent respondentów twierdzi, że bezpieczeństwo stało się najwyższym priorytetem w ich organizacji w ciągu ostatnich 18 miesięcy. Dołączają do kolejnych 39 proc., które deklarują, że jest to ich kluczowy priorytet „od lat”.

Dojrzałość technologiczna, Zero Trust i cyfrowa przestrzeń pracy zwiększają zaufanie

Pomimo wzrostu cyberataków oraz zmieniających się wymagań bezpieczeństwa; 90 procent decydentów IT twierdzi, że nie ma problemu ze swoimi zabezpieczeniami, a 24 procent czuje się „bardzo dobrze” ze swoją strategią i regulacjami. Dodatkowo, 79 procent uważa również, że zespoły ds. bezpieczeństwa IT w ich organizacjach mają „wszystkie niezbędne umiejętności” do radzenia sobie z dzisiejszymi wyzwaniami.

Ta pewność, przynajmniej częściowo, może wynikać z faktu, że wiele organizacji zastępuje swoje tradycyjne rozwiązania VPN, usługami opartymi na podejściu Zero Trust. 33 procent respondentów już wdrożyło model Zero Trust, a kolejne 58 procent planuje to zrobić w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Dalsze pięć procent planuje pójść w ich ślady w dłuższej perspektywie czasowej.

Najważniejsze czynniki stojące za tą decyzją to, jak wskazują respondenci:
·       poprawa standardu pracy użytkownika końcowego (45 procent)
·       poprawa bezpieczeństwa dostępu z urządzeń działających w modelu BYO (39 procent)
·       posiadanie elastycznej i bezpiecznej strategii pracy zdalnej (33 procent)

Ponadto 86 procent decydentów IT twierdzi, że jest zadowolonych z rozwiązań cyfrowej przestrzeni pracy, wykorzystywanych przez ich organizacje do obsługi pracy zdalnej w ciągu ostatniego 1,5 roku. 57 procent respondentów wdrożyło takie rozwiązania w odpowiedzi na zalecenia z ub. roku dotyczące pracy z domu, a kolejne 36 procent dysponowało nimi już przed pandemią. Kolejne 7 procent planuje w przyszłości zapewnić je swoim zespołom, a tylko jeden procent respondentów nie widzi konieczności wdrażania tej technologii.

Wśród elementów, które wspierają pracę zdalną, najbardziej popularne w organizacjach są: inwestycje w sprzęt dla pracowników/ zakup laptopów (50 procent), usługi wideokonferencji/ strumieniowania danych oraz poczty email (po 48 procent), jak również wirtualne pulpity i aplikacje (45 procent).

Braki w umiejętnościach i szkoleniach to potencjalne zagrożenie

Chociaż większość decydentów IT uważa, że obecnie posiada zespoły, które właściwie wspierają bezpieczeństwo swojej organizacji, zawsze mogą pojawić się nowe wyzwania. Jak wynika z badania 61 procent respondentów twierdzi, że w pewnym momencie ich zespoły ds. bezpieczeństwa IT „będą musiały zostać na nowo całkowicie przeszkolone”, a 44 procent posuwa się dalej z prognozą zakładając, że w przyszłości będzie musiało zatrudnić pracowników zewnętrznych, posiadających dodatkowe umiejętności, by zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo. W kontekście technologicznym pozytywną informacją jest fakt, iż ponad połowa (53 procent) badanych uważa, że automatyzacja znacząco przyczyni się do zlikwidowania luk w obszarze bezpieczeństwa IT.

Mimo iż szkolenia dla zespołów ds. bezpieczeństwa są kluczowe, to niemniej istotne dla tego sektora są szkolenia dla innych pracowników. W tym obszarze badanie ujawnia pewne luki. Jedynie 19 procent respondentów potwierdza, że szkolenia z zakresu bezpieczeństwa dla wszystkich pracowników w ich organizacji odbywają się raz do roku, a aż 67 procent deklaruje takie działania jedynie co 2-3 lata.

„Wyzwania spowodowane pandemią i naciski wywierane na decydentów IT przez kluczowe grupy interesariuszy doprowadziły do tego, że bezpieczeństwo wzrosło na liście priorytetów wielu organizacji finansowych” komentuje Amir Sohrabi, wiceprezes ds. rynków wschodzących w Citrix. „Ostatnie 18 miesięcy to okres sporych zmian. Wdrożono wiele nowych technologii, co potwierdza, że większość menedżerów IT w tym sektorze dostosowuje się do sytuacji i stara się zapewnić swoim organizacjom właściwy poziom bezpieczeństwa. Jednak wciąż istnieje pole do zmian na przyszłość, szczególnie w kontekście podnoszenia kwalifikacji swoich zespołów IT i zapewniania regularnych szkoleń dla szerszej grupy pracowników.” dodaje.Od początku pandemii nastąpił alarmujący wzrost liczby cyberataków, a wiele z nich wynika z błędu człowieka, dlatego nie można nie doceniać działań prewencyjnych”.

O badaniu
Badanie Citrix przeprowadzono wspólnie z firmą OnePoll na przełomie września i października tego roku, wśród 100 menedżerów IT w sektorze usług finansowych i bankowości w Polsce.

- Reklama -
Źródło:Citrix

Treści PREMIUM

Otrzymuj cotygodniowy e-mail od BrandsIT, który sprawia, że czytanie wiadomości jest naprawdę przyjemne. Dołącz do naszej listy mailingowej, aby być na bieżąco i uzyskać dotęp do treści PREMIUM za darmo.

- Reklama -