Co drugi biznes nie jest gotowy na kryzys

Izabela Myszkowska
Izabela Myszkowska - Redaktor Brandsit
4 min

Aż 53 proc. menedżerów twierdzi, że odporność ich firm na niekorzystne czynniki musi zostać wzmocniona. Firma SAS, jeden z wiodących dostawców rozwiązań z zakresu analityki i sztucznej inteligencji, przeprowadziła badanie Resiliency Rules, które sprawdziło obecny stan gotowości przedsiębiorstw na kryzysy. W opracowaniu zostały również zaprezentowane najskuteczniejsze sposoby walki z trudnościami oraz kroki, które podejmują firmy, aby przystosować się do obecnych warunków i wykorzystać nadarzające się możliwości.

Firma SAS udostępniła również Resilience Assessment Tool – bezpłatne narzędzie, które umożliwia menedżerom dokonanie oceny odporności ich firm w oparciu o pięć podstawowych czynników: szybkość działania, innowacyjność, równość i odpowiedzialność, kulturę i edukację w zakresie odpowiedniego zastosowania danych, a także dociekliwość.

Najważniejsze wyniki badania:

  • Prawie wszyscy menedżerowie (97 proc.) zgadzają się co do tego, że odporność jest ważna, jednak mniej niż połowa (47 proc.) uważa, że ich firma jest przygotowana na zakłócenia.
  • 46 proc. respondentów przyznaje, że nie jest w pełni przygotowana do poradzenia sobie z kryzysami i zmaga się z takimi wyzwaniami, jak bezpieczeństwo danych (48 proc.), produktywność (47 proc.) czy wprowadzanie innowacji technologicznych (46 proc.). 
  • Ponad 90 proc. badanych postrzega dane i analitykę jako kluczowe elementy strategii gotowości na kryzysy.

Między teorią a praktyką

Mimo iż 70 proc. menedżerów nie ma obaw związanych z przyszłością gospodarki swojego kraju, to aż 80 proc. planuje zainwestować w strategię odporności do końca 2024 roku – wskazują wyniki badania SAS, które zostało przeprowadzone wśród 2 414 liderów biznesu w firmach zatrudniających ponad 100 pracowników. Ankieta ukazała znaczącą lukę między tym, jak dużą wagę menedżerowie przykładają do gotowości na kryzysy zarządzanych przez nich biznesów, a faktycznym przygotowaniem na wyzwania.

- Advertisement -

“Chcemy pomóc liderom z różnych branż zwiększać konkurencyjność biznesu poprzez wykorzystanie danych i analityki do zbudowania trwałej strategii odporności. Wykorzystując Resiliency Index organizacje będą mogły lepiej określić mocne strony biznesu i obszary, które należy usprawnić. Ta wiedza pomoże im zlikwidować luki i usprawnić narzędzia i systemy, które poprawiają zwinność organizacji w obliczu wyzwań i zakłóceń.”

Jay Upchurch, wiceprezes i dyrektor ds. informatyki w SAS

Pięć zasad odporności biznesu 

Firma SAS określiła pięć zasad odporności biznesu. Są to: szybkość działania, innowacyjność, równość i odpowiedzialność, kultura i edukacja w zakresie odpowiedniego zastosowania danych, a także dociekliwość. Następnie sprawdzono, w jaki sposób menedżerowie wdrażają te zasady. Jeden z wniosków jest oczywisty: aby osiągnąć wysoki stopnień gotowości na zakłócenia, niezbędne są inwestycje w każdy z wymienionych wyżej obszarów. Potwierdzają to odpowiedzi menedżerów z różnych krajów i segmentów gospodarki.

Innym ważnym wnioskiem płynącym z badania jest kluczowa rola posiadanej wiedzy. Prawie wszystkie osoby zarządzające organizacjami o wysokiej odporności (96 proc.) wykorzystują wewnętrzne i zewnętrzne dane oraz analitykę do podejmowania decyzji, co pomaga im nawigować po zmianach w gospodarce i zapewnić firmie ciągłości działania. Menedżerowie tych przedsiębiorstw wdrożyli bardziej zaawansowane narzędzia do analizy danych niż przedstawiciele gorzej przygotowanych firm (93 proc. vs. 22 proc.).

SAS wprowadza Resiliency Index

Na potrzeby badania SAS stworzył Resiliency Index, który pomaga zrozumieć, gdzie gotowość na wyzwania wpisuje się w priorytety menedżerów. SAS podzielił respondentów na trzy kategorie:

– Firmy o wysokiej odporności: 26 proc.

– Organizacje o umiarkowanej odporności: 54 proc.

– Przedsiębiorstwa o niskiej odporności: 20 proc.

Porównując praktyki biznesowe firm, można zauważyć, że osoby zarządzające organizacjami o wysokiej odporności postrzegają ustrukturyzowaną strategię za integralną część biznesu. Planowanie nie ogranicza się tylko do zarządzania zakłóceniami, ale odgrywa istotną rolę w zapewnieniu stabilności firmy. Strategia gotowości na kryzysy ma wpływ na kluczowe wskaźniki odporności biznesu, w tym wydajność pracy i zaufanie konsumentów. 

SOURCES:SAS
Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -