Cyfrowa Polska o laptopach dla czwartoklasistów: to szansa na rozwój cyfrowej edukacji w Polsce

Izabela Myszkowska
Izabela Myszkowska - Redaktor Brandsit 3 min
3 min

Rządowy projekt zakupu laptopów dla czwartoklasistów stanowi istotną inwestycję w kompetencje cyfrowe polskich uczniów – ocenia Związek Cyfrowa Polska. Eksperci organizacji podkreślają, że rozwój umiejętności informatycznych powinien stanowić jedno z najważniejszych zadań polskiego systemu edukacji.

Bezpłatne laptopy dla uczniów czwartych klas szkół podstawowych. To pomysł rządu, który, jeśli doczeka się realizacji, będzie w praktyce oznaczał zakup i przekazanie do szkół aż 370 tys. sztuk nowoczesnych komputerów.

Na te plany pozytywnie zareagowali przedstawiciele branży cyfrowej. Związek Cyfrowa Polska, organizacja zrzeszająca ekspertów i przedstawicieli najważniejszych firm technologicznych, podkreśla korzystny wpływ przekazania komputerów na rozwój umiejętności cyfrowych młodego pokolenia.

“Od lat przekonujemy o konieczności inwestowania w kompetencje cyfrowe, a propozycja rządu stanowi inwestycję o niespotykanej dotąd skali.”

Michał Kanownik, prezes Cyfrowej Polski

I podkreśla, że budowa nowoczesnej gospodarki jest niemożliwa bez nowoczesnej szkoły. 

“Nie jesteśmy w stanie przygotować młodego człowieka do wejścia na rynek pracy bez odpowiednio wykształconych kompetencji poruszania się w świecie cyfrowym. Ostatnie lata pokazują, że rewolucja technologiczna jest faktem. Wystarczy spojrzeć chociażby na dynamiczny rozwój technologii sztucznej inteligencji. To wszystko jest dla nas szansą, ale musimy umieć z niej korzystać. Dlatego od dawna postulujemy reformę polskiej oświaty, aby szkoła rzeczywiście przystosowywała nasze dzieci do wyzwań przyszłości.”

Michał Kanownik

„Krok w dobrą stronę”, ale musimy zrobić więcej

Związek Cyfrowa Polska ocenia planowane przekazanie laptopów jako „krok w dobrą stronę”. Główną zaletę stanowi inkluzywność projektu, który zapewni nowoczesny i sprawnie działający sprzęt uczniom ze wszystkich środowisk. W opinii organizacji sporym plusem jest także ustandaryzowanie sprzętu. Dziś nauczyciele mogą korzystać z dowolnych programów i narzędzi, jednak, jak przekonują eksperci Cyfrowej Polski, warto stworzyć pewien zamknięty katalog narzędzi cyfrowych, wykorzystywanych w procesie nauczania.

“Ścisłe określenie umiejętności korzystania z określonego oprogramowania pozwoli lepiej dostosować procesy nauczania na wyższych poziomach edukacji.”

Michał Kanownik

Według rekomendacji branży laptopy dla uczniów powinny stanowić zaledwie pierwszy duży krok w procesie modernizacji polskiej szkoły.

“Postulujemy między innymi organizację szkoleń dla nauczycieli, pokazujących, w jaki sposób młodzież może korzystać z tego sprzętu. Trzeba maksymalnie wykorzystać potencjał przekazanych laptopów. Nauczyć, jak można z nich korzystać do nauki, do zabawy, ale też do rozwoju percepcji i postrzegania świata.”

Michał Kanownik
Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz