Według najnowszych danych z International Data Corporation (IDC) Worldwide Quarterly Hardcopy Peripherals Tracker, globalne dostawy urządzeń peryferyjnych do druku spadły o 11,7% rok do roku w drugim kwartale 2023 r. Wartość tych dostaw również zmniejszyła się o 0,9% w ciągu tego samego okresu. Co więcej, trzy największe rynki regionalne – Chiny, Stany Zjednoczone i Europa Zachodnia – również doświadczyły spadków. Czy jest to początek końca dla papierowych urządzeń peryferyjnych, czy może jest to tylko chwilowy zastój?
Jednym z głównych czynników wpływających na spadek dostaw jest spełnienie stłumionego popytu oraz nadmierny zapas z poprzednich kwartałów. To sugeruje, że rynek może być już nasycony, a popyt na nowe urządzenia jest niski. Powolny popyt konsumpcyjny i pesymistyczne perspektywy gospodarcze dodatkowo obciążają rynek.
Segmentacja rynku: komercyjny vs niekomercyjny
Zmniejszony popyt na drukarki A4 dotknął zarówno segment komercyjny, jak i konsumencki. W krótkim okresie przewiduje się, że popyt ze strony segmentu niekomercyjnego pozostanie niski, podczas gdy popyt komercyjny prawdopodobnie pozostanie silny, szczególnie w przypadku drukarek A3. To może oznaczać, że firmy nadal widzą wartość w drukowaniu na papierze, podczas gdy konsumenci coraz częściej rezygnują z tego medium.
Wyjątki od reguły: Brother i Pantum
Warto zauważyć, że Brother i Pantum byli jedynymi dwoma sprzedawcami w pierwszej piątce, którzy opublikowali pozytywne wyniki. Ich wysiłki w zakresie obsługi sektora komercyjnego, w którym ich modele w niższych przedziałach cenowych spotkały się z pewną trakcją wśród małych i średnich przedsiębiorstw, mogą być kluczem do zrozumienia, jak przetrwać na tym rynku.
W erze cyfryzacji i zrównoważonego rozwoju, urządzenia drukujące mogą być postrzegane jako przestarzałe i nieefektywne. Jednakże, jak pokazują Brother i Pantum, istnieje nadal miejsce dla nich na rynku, szczególnie w sektorze komercyjnym.
Światowy rynek urządzeń peryferyjnych, dostawy jednostkowe, udział firmy i wzrost rok do roku, II kwartał 2023 r. (na podstawie dostaw jednostkowych) | |||||
Firmy | 2Q23 Przesyłki Jednostkowe | Udział w rynku w 2Q23 | Przesyłki jednostkowe 2Q22 | Udział w rynku w 2Q22 | 2Q23/2Q22 Wzrost |
1. HP Inc. | 6,776,445 | 34,8% | 8 713 285 | 39,5% | -22,2% |
2. Grupa Canon | 4,087,576 | 21,0% | 4,428,881 | 20,1% | -7,7% |
3. Epson | 3 686 775 | 19,0% | 3 974 543 | 17,6% | -4,8% |
4. Brother | 2 235 602 | 10,5% | 1 857 197 | 8,4% | +9,6% |
5. Pantum | 565 777 | 2,9% | 493 498 | 2,2% | +14,6% |
Pozostałe | 2,300,801 | 11,8% | 2 664 119 | 12. % | -13,6% |
Łącznie | 19 452 976 | 100,0% | 22,031,523 | 100,0% | -11,7% |
Źródło: IDC Worldwide Quarterly Hardcopy Peripherals Tracker, 31 maja 2023 r. |