Czy metodologia wdrożeń ma wpływa na powodzenie wdrożenia systemu WMS?

Newsroom BrandsIT
4 min

System WMS staje się powoli standardem w świecie współczesnej logistyki. Duży nacisk na błyskawiczną realizację zamówień, szybki rozwój e-commerce, coraz większa regionalizacja łańcucha dostaw wpływają na znaczną informatyzację logistyki magazynowej. W tym artykule podpowiemy jak zakończyć wdrożenie WMS sukcesem.

Czy właściwie jest system WMS- Warehouse Management System?

Profesjonalny system zarządzania magazynem (system klasy WMS) to informatyczne narzędzie usprawniające pracę każdego aspekty nowoczesnego magazynu. System obejmuje swym działaniem całość operacji związanych z przyjęciem towaru do magazynu, składowaniem towaru w magazynie oraz wydaniem towaru do Klienta. W ramach operacji przyjęcia każda partia towaru jest w systemie odpowiednio oznaczana poprzez nadanie tak zwanego numeru rejestracyjnego. Numer ten jest indywidualny i nie może się w systemie powtarzać. Oprócz nadania unikalnej rejestracji, w ramach przyjęcia odbywa się również określanie wszelkich kluczowych danych związanych z produktem (mówimy tutaj o wejściu danego rodzaju towaru po raz pierwszy do magazynu). Określenie danych wejściowych polega na dokładnym zwymiarowaniu towaru. Informacje o wymiarach będą kluczowe w kolejnych procesach wspomaganych przez WMS. Procesy te to przede wszystkim składowanie i wydanie z magazynu. Składowanie towaru w magazynie ma na celu znalezienie najbardziej optymalnej przestrzeni w celu tymczasowego przetrzymania jednostki towarowej wewnątrz magazynu. Odpowiednie umiejscowienie składowanego towaru może mieć znaczący wpływ na szybkość kompletacji, czy racjonalne zarządzanie przestrzenią. Wydanie towaru do całość czynności związana przygotowaniem towaru pod konkretne zamówienia Klienta, jego spakowanie i finalna wysyłka, najczęściej w relacji z firmami kurierskimi.

Metodologia wdrożeń, czyli klucz do sukcesu

Żeby z sukcesem wdrożyć system WMS, trzeba wiedzieć jak to zrobić. Za wdrożenie odpowiedzialna jest firma wdrożeniowa we współpracy z Klientem. Należy o tym pamiętać! Nikt inny niż Klient firmy wdrożeniowej, czyli przyszły Użytkownik systemu zna swój biznes najlepiej, zapewnia personel, który będzie obsługiwał WMS i odpowiada za połączenie systemu z innymi systemami pracującymi w swojej organizacji. Współpraca na linii firma wdrożeniowa- Klient przebieg według ściśle określonego schematu. Schemat ten określony jest przez metodologię wdrożeniową. W przypadku wdrożeń prowadzonych przez poznańskiego integratora systemów automatycznej identyfikacji HIT-Kody Kreskowe mówimy o metodologii wdrożeniowej ATOM. ATOM to skrót od wyrażeń Asses (faza badania i oceny, to właśnie w ramach tej fazy Klient poznaje system, a firma wdrożeniowa dokładne wymagania Klienta), Transform (faza transformacji, w ramach której dokonuje się przełożenia oczekiwań Klienta na język aplikacji), Own(faza „właścicielska”, czyli faktyczny start systemu i przekazanie zarządzania nim Klientowi) oraz finalnie faza Measure (pomiary, czyli moment wyliczenia faktycznej efektywności wdrożonego systemu). Takie podejście wdrożeniowe zapewnia uzyskanie zakładanego efektu i jest gwarancją płynnej współpracy na linii Klient- Firma Wdrożeniowa.

Po co nam system WMS?

System WMS zwiększa bezpieczeństwo pracy w dynamicznym otoczeniu rynkowym. Obserwowany współcześnie tak zwany efekt Amazon polega w dużym stopniu na uczynieniu ze sfery logistyki wewnętrznej przewagi konkurencyjnej. System WMS, zwiększając nawet o 1/3 szybkość wysyłek, redukując w znacznym stopniu błędne wysyłki i zwiększając transparentność magazynu wpływa na osiągnięcie takiej właśnie przewagi.

REKLAMA