Czy nadchodzi kres generycznych software house’ów? 

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit 7 min
7 min

Zrozumienie potrzeb i zachowań końcowego klienta przekłada się na biznesowy sukces projektu – coraz częściej wiedzą o tym przedsiębiorcy, temat jest też niewątpliwie bliski twórcom oprogramowania. Dostarczenie rozwiązania cyfrowego wymaga zidentyfikowania ścieżek użytkownika, problemów, które produkt ma rozwiązywać, a także nawyków i sposobów korzystania z aplikacji internetowych (zarówno webowych jak mobilnych).

UX design nie jest jednak jeszcze dziedziną powszechnie rozumianą. Z badania przeprowadzonego ostatnio wśród kilkudziesięciu polskich software house’ów wynika, że nawet w branży IT zdarza się mylenie go z projektowaniem graficznym interfejsów (UI design).

Sukces biznesowy wydaje się oczywistym celem wysiłków podejmowanych przy tworzeniu nowych produktów. Rozwiązania cyfrowe nie są tu wyjątkiem – inwestując w zaawansowane oprogramowanie przedsiębiorcy chcą mieć pewność, że ostateczny wynik prac przełoży się na trakcję i przychody. Zdarza się jednak, że zapominają, jak ważne w procesie przygotowania wymagań jest dogłębne zbadanie potrzeb klienta.

Współpraca z software housem, który rozumie ten warunek może oszczędzić zamawiającemu nie tylko sporo czasu i pieniędzy, ale także nieadekwatnego zaadresowania potrzeb rynku i wynikającej z tego porażki biznesowej.

ILU patroni 1170 x 585 brandsit v2

Perspektywa IT

Polskie firmy programistyczne już od pewnego czasu cieszą się zasłużoną renomą, a jakość realizowanych przez nie projektów jest wysoko oceniana zarówno w Polsce, jak i za granicą. Rynek IT w Polsce rozwija się dynamicznie nie tylko dzięki dostępowi do dobrze wykształconych programistów, którzy chętnie podnoszą swoje kwalifikacje, ale także z uwagi na konkurencyjne ceny usług. Ze wzrostem przychodów wiąże się wzrost zatrudnienia, które to czynniki z dużym prawdopodobieństwem przełożą się na liczne projekty realizowane przez rodzime firmy. Z tego względu istotne jest utrzymanie jakości oferowanych usług i nadążanie za trendami, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb użytkowników produktów cyfrowych.

Prezentująca opracowanie “UX4IT” agencja IDEACTO od dawna współpracuje z software house’ami, dbając nie tylko o estetykę, ale przede wszystkim funkcjonalność tworzonych przez nie projektów. Uczestniczy również w spotkaniach branżowych oraz organizuje warsztaty z tematyki UX Design. Dzięki temu jej zespół jest w stanie obserwować, jak w ostatnich latach zmieniało się podejście do idei projektowania z uwzględnieniem tzw. doświadczeń użytkowników.

We współpracy z SoDA, IDEACTO postanowiło uzupełnić wiedzę na temat postrzegania roli UX w procesie projektowania aplikacji i stron internetowych. W tym celu o udział w ankiecie poproszone zostały zaprzyjaźnione firmy IT.

Celem badania było nie tylko określenie podejścia software house’ów do roli UX Designera w zespole projektowym oraz wskazanie jego miejsca w procesie tworzenia rozwiązań dla klientów. W ramach badania starano się też zdefiniować korzyści i problemy związane z posiadaniem w firmie własnego zespołu UX. Dodatkowym wątkiem była analiza możliwych scenariuszy w sytuacji braku projektowania UX podczas realizowania projektów, jak i samych przyczyn takiego stanu rzeczy.

ILU patroni 1170 x 585 brandsit v1

Czy jest zapotrzebowanie na projektantów UX?

Znacząca większość analizowanych firm (ponad 85% odpowiedzi) zatrudnia w swoich zespołach osoby o kompetencjach związanych z projektowaniem funkcjonalnym lub korzysta ze wsparcia zewnętrznych firm. Ponad połowa spośród przebadanych podmiotów zatrudnia przynajmniej jednego specjalistę UX.

Nieliczni ankietowani (14,3% odpowiedzi) przyznali, że nie mają kompetencji UX w ramach oferty kierowanej do swoich klientów. Powodem takiego stanu rzeczy może być specjalizacja organizacji, która nie stwarza potrzeby projektowania UX lub potrzeba ta nie jest kluczowa (np. tworzenie rozwiązań backendowych). Znacząca większość firm oferuje usługi UX klientom, więc można wnioskować, że widzi wartość w posiadaniu wspomnianych kompetencji.

Daniel Mazurkiewicz ITMdevlabs Software House_800W małym SH ciężko jest zapewnić flow projektów, który pozwalałby na ciągłe zajęcie dla osoby odpowiedzialnej wyłącznie za UX. Jest duże ryzyko, iż biorąc taką osobę na payroll zanudzilibyśmy ją na śmierć. Z drugiej strony wsparcie w obszarze UX często nie ma charakteru projektowego lecz jest częścią procesu deweloperskiego. Agencja zewnętrzna musiałaby być zaangażowania w cały proces wytwórczy, co jest trudne operacyjnie. – mówi Daniel Mazurkiewicz, CEO  ITMdevlabs Software House

(Nie)standardowe wymagania

Jeszcze do niedawna przeglądając oferty pracy z obszaru UX Design można było dojść do wniosku, że specjalista w tej dziedzinie zajmuje się głównie opracowaniem estetycznego wyglądu interfejsów. Znamy przypadek pracodawcy z branży IT z siedzibą w jednym z dużych miast Polski, który przez długi czas miał trudności w rekrutacją UX Designera do swojego zespołu, mimo stosunkowo ciekawej oferty pracy w firmie o ugruntowanej pozycji na rynku. Problematyczne okazało się wymaganie łączenia kompetencji typowych dla grafika (stosowne doświadczenie i znajomość specjalistycznego oprogramowania) z popartymi wcześniejszą praktyką umiejętnościami przeprowadzania badań i audytów UX.

Tego typu wymagania ze strony pracodawców powoli przestają być standardem. Prawdopodobnie podejście to wynikało ze sposobu realizacji projektów przez firmy IT niezależnie od ich wielkości. Z punktu widzenia specjalistów usability rozdzielenie wspomnianych wyżej kompetencji przy zachowaniu ścisłej współpracy w ramach zespołu projektowego niesie wiele korzyści. W przypadku software house’ów może się to jednak okazywać nieopłacalne z uwagi na liczbę zatrudnionych osób. W rezultacie częstą praktyką jest tworzenie stanowiska UX/UI Designera, który ma się zajmować kompleksową obsługą projektu.

ux4it_grafika_Jakie zadania realizuje UX designer

Układ odpowiedzi widoczny powyżej wynika z tego, że UX Designer pracuje najczęściej z samym projektem, rzadziej z klientami oraz użytkownikami. Powodem może być fakt, że firmy IT z kategorii MŚP  często są podwykonawcami dla zagranicznych kooperantów, przez co nie mają dostępu (lub mają dostęp ograniczony) do klienta projektu czy użytkowników końcowych wdrażanego rozwiązania.

Korzyści i zagrożenia

Wyniki badania wskazują, że rośnie ogólna świadomość wpływu wywieranego przez projektowanie UX na działanie nowych produktów cyfrowych. Klienci software house’ów coraz częściej akceptują koszty wynikające z zatrudnienia ekspertów UX, mając na względzie jakość docelowego rozwiązania. Wzrastające zainteresowanie usługami UX wynika częściowo z faktu, że zleceniobiorcy umiejętnie komunikują, jakie korzyści płyną z dobrze pojętego i zrealizowanego zgodnie z zasadami sztuki projektowania user experience.

ux4it_grafika_Czego obawiają się klienci

W rekomendowanym przez naszą redakcję ebooku znajdziecie analizę kilkunastu zagadnień związanych z posiadaniem wewnętrznego działu UX w software house oraz outsourcowania tych usług w specjalistycznych agencjach. Poruszone zagadnienia zostały skomentowane przez praktyków z rynku, co daje ciekawe spojrzenie na korzyści i zagrożenia obu podejść.

Publikacja jest dostępna do darmowego pobrania ze strony.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz