Deficyt IT – Polska i niekończące się poszukiwanie 25 tysięcy specjalistów

Natalia Zębacka
Natalia Zębacka - Redaktor Brandsit
4 min

W Polsce brakuje 25 tys. specjalistów IT, wynika z danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Jest to różnica między faktyczną liczbą specjalistów, a wartością wynikającą z obecnego potencjału gospodarki. Do osiągnięcia średniej UE (4,5%) w zakresie udziału pracowników IT w ogóle zatrudnionych, brakuje w naszym kraju 147 tys. specjalistów.

Wysokiemu deficytowi specjalistów IT w Polsce towarzyszy niski poziom umiejętności cyfrowych w społeczeństwie. Nad Wisłą odsetek osób mających takie kompetencje wynosi obecnie 43%. Tymczasem, jak wskazuje Komisja Europejska, do 2030 roku powinien on wynosić 80%.

“Aby przeciwdziałać zwiększaniu się luki kompetencji cyfrowych, konieczne jest wzbudzanie większego zainteresowania informatyką i nowoczesnymi technologiami, zwiększenie wymiaru edukacji cyfrowej w szkołach podstawowych i średnich, wprowadzenie zagadnień nowych technologii do programów studiów pozainformatycznych.”

Agata Jemioła, Branch Manager Grafton Recruitment

Skąd deficyt talentów?

Istotnym czynnikiem wpływającym na brak specjalistów w branży IT jest gwałtowny rozwój technologii i e-usług, tym samym wzrost zapotrzebowania na specjalistów w takich dziedzinach jak cyberbezpieczeństwo, DevOps, Big Data i Business Intelligence.

Kolejną – niepokojącą w perspektywie nadchodzących lat – przyczyną jest niewystarczająca liczba absolwentów kierunków informatycznych i pokrewnych. Odsetek studentów tych specjalizacji wzrósł w Polsce o 1,1 p.p. rok do roku, wyprzedzając tempo wzrostu całkowitej liczby studentów w kraju (+0,2 p.p.). Wobec długotrwałej nierównowagi pomiędzy zapotrzebowaniem, a dostępnością wykwalifikowanych specjalistów IT, tempo wzrostu jest jednak wciąż niedostateczne.

- Advertisement -

Kursy remedium na lukę kompetencyjną?

Interesujący jest fakt, że wśród respondentów badania Grafton Recruitment, odsetek specjalistów mających wyższe wykształcenie IT oraz nieposiadających formalnego wykształcenia w tej dziedzinie był niemal taki sam (51% vs 49%). Oznacza to, że ukończenie kursów lub szkoleń specjalistycznych może otworzyć drzwi do pracy w branży, a osoby, które nie ukończyły studiów wyższych w IT mogą być wartościowym zasobem dla branży ze względu na ich zróżnicowane wykształcenie i doświadczenia zawodowe.

Jednym z rozwiązań problemu niedoboru kadr IT jest zapewnienie możliwości przekwalifikowania się pracownikom innych branż lub osobom bezrobotnym. Chłonność rynku IT oraz atrakcyjne wynagrodzenia już teraz budzą zainteresowanie zatrudnionych w innych sektorach, skłaniając ich do rozważenia zmiany zawodu.

To ważne rozwiązanie, gdyż deficyt programistów, testerów oprogramowania i innych specjalistów IT na rynku pracy jest ogromny, a dla pracodawców większe znaczenie często mają rzeczywiste umiejętności kandydatów, niż formalne dyplomy. Obecnie dostępnych jest wiele ofert kursów, w tym bootcampów programistycznych, które pozwalają zdobyć podstawowe lub zaawansowane umiejętności w krótkim czasie. Co ciekawe, niektóre firmy, w ramach droższych pakietów rozszerzonych, dają gwarancję zatrudnienia po ukończonym kursie.

“W ofertach firm specjalizujących się w zmianie lub podwyższaniu kwalifikacji pracowników dostępne są różnorodne kursy, które obejmują takie specjalizacje, jak fullstack development, UX/UI design czy front-end development, bezpieczeństwo cybernetyczne oraz analizę danych. Największą popularnością cieszą się obecnie kursy programowania w językach Java i Python, a także reskilling w obszarze testowania manualnego.”

Agnieszka Zakościelna, IT Delivery Manager z Grafton Recruitment

Reskilling nie zna wieku

Trzon uczestników kursów IT stanowią osoby w wieku 25–38 lat, mające już zwykle pewne doświadczenia edukacyjne i zawodowe. W przeważającej części są to mężczyźni, choć udział kobiet systematycznie rośnie. Nie brakuje również osób nieco młodszych, które jeszcze nie weszły na rynek pracy. Dla nich korzystanie z kursów doszkalających jest alternatywą dla regularnej ścieżki edukacyjnej, czyli studiów.

W ostatnim czasie swoje kompetencje cyfrowe chcą doskonalić także osoby starsze. Według ekspertów dotyczy to szczególnie kursów związanych z analizą danych – korzystają z nich księgowi czy osoby, które zawodowo zajmowały się pracą z liczbami i danymi. Chcą one wzbogacić swoje kompetencje i nie czuć się zagrożone przez młodszych współpracowników.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -