Dlaczego storytelling opłaca się w prowadzeniu biznesu?

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
3 min

Storytelling, czyli opowiadanie historii w marketingu, zyskuje coraz większą popularność także w Polsce. Na świecie stosuje się go z powodzeniem od blisko dwustu lat, ale w naszym kraju dopiero w ostatnich latach stał się trendem w biznesie. Nie tylko wielkie marki, ale także niewielkie przedsiębiorstwa stosują go, by przyciągnąć nowych klientów. Opowieść wzbudza emocje lepiej niż standardowa reklama i świetnie sprawdza się w komunikacji z klientem. Tego typu treści pomagają bowiem w nawiązaniu więzi, a to doskonały sposób, by zachęcić odbiorców do zakupu danego produktu lub usługi konkretnej firmy.

Storytelling w biznesie – jak to działa?

W biznesie liczy się pomysłowość – nie tylko pomysłowy produkt lub usługa, ale także sprawna i oryginalna strategia marketingowa. Historie wplecione w reklamę mają sporą przewagę nad innymi metodami:

  • są niepowtarzalne – każda historia jest inna, dlatego potencjalny klient nie odnosi wrażenia, że ma kolejny raz do czynienia z podobną treścią
  • są nadal rzadkie, więc zaskakują odbiorcę
  • budują więź lepiej niż standardowa reklama
  • bardziej zapadają w pamięć

Co jednak warto opowiadać? Dorota Salus, specjalistka w dziedzinie storytellingu, pisze historie: związane z założycielem przedsiębiorstwa, z wartościami firmy, z jej produktami, które ułatwiły życie klientom lub pomogły im przełamać trudności, a także z wyjątkowymi pracownikami. Każda firma ma strony swojej działalności, o których warto opowiedzieć odbiorcy. Wystarczy przemyśleć, czym dane przedsiębiorstwo wyróżnia się wśród innych i przesłać materiały specjaliście.

Przykłady storytellingu, które zapadają w pamięć

Storytelling z powodzeniem od wielu lat w swoich reklamach stosuje Coca-Cola. Bez wątpienia sukces giganta zależy między innymi od właśnie tych reklam, które pomogły im nawiązać więź z odbiorcą – w tym reklam świątecznych, które najbardziej kojarzą się z Coca-Colą. Duże wrażenie na odbiorcach, w przypadku polskiego gruntu, zrobiły reklamy Orange z serii Serce i Rozum. Obecnie storytelling stosuje Lech, wykorzystując piosenki – o koledze, który zawsze wiedział, jak schłodzić piwo.

- Advertisement -

Jak Twój biznes może na tym zyskać?

Storytelling ma kilka wymiarów, w których działa na odbiorcę. Przede wszystkim jest to wymiar marketingowy. To efekt, na którym zależy większości przedsiębiorców wykorzystujących historie w swoich strategiach. Ta metoda pozwala pozyskać nowych klientów, którzy na przykład poczują więź z sylwetką właściciela, docenią etyczne traktowanie pracowników lub zidentyfikują się z wartościami marki. Opowieść jest autentyczna i uczciwa, dlatego bardziej przemawia do odbiorcy niż zwyczajna reklama. Drugi wymiar to wymiar PR-owy – na public relations doskonale wpływa przedstawienie misji przedsiębiorstwa i jego działalności społecznej.

Czy warto skorzystać ze storytellingu? Dla wielu przedsiębiorców jest to na tyle młoda metoda, że nie są pewni, czy faktycznie się opłaca. Warto jednak mieć na uwadze, że skoro nie jest jeszcze powszechna, robi największe wrażenie na odbiorcach. A w biznesie nic nie przynosi takich dochodów, jak odpowiednie wyczucie trendów i pozytywne zaskoczenie potencjalnego klienta.

Udostępnij
- REKLAMA -