E-commerce – jak zarządzać zwrotami i redukować ich ilość

Izabela Myszkowska
Izabela Myszkowska - Redaktor Brandsit
5 min

Zwroty są stałym elementem sprzedaży w e-commerce. Ich sprawna obsługa ma istotny wpływ na doświadczenie konsumenta, ponadto buduje przewagę konkurencyjną firmy. Zwroty mogą znacząco obniżyć zysk firmy i wygenerować dodatkowe koszty. Dlatego należy ich unikać i optymalizować, także w trosce o możliwość pozyskania nowych stałych klientów. Kluczowa w realizacji powyższych działań jest automatyzacja procesów logistycznych oraz wsparcie systemu WMS.

Rozwój e-commerce znacząco wpłynął na wiele aspektów branży logistycznej. Zmiany zaszły zarówno na poziomie operacji magazynowych, sposobu dystrybucji, jak i obsługi czy rozmieszczenia towarów. Przede wszystkim obsługa sektora e-commerce charakteryzuje się dużą zmiennością i koniecznością szybkiej realizacji zamówień. Z drugiej strony wiąże się z całym szeregiem złożonych procesów, w tym z przetwarzaniem zwrotów. Aby usprawnić te procesy i skutecznie zarządzać logistyką e-commerce, operatorzy logistyczni powinni nie tylko zmienić sposób świadczenia usług, ale także dostosować magazyn i odpowiednio dobrać narzędzia.

Zarządzanie magazynem i zapasami

Odpowiednio zorganizowana przestrzeń magazynowa oraz przepływ zadań i danych są niezwykle ważne dla każdego magazynu e-commerce. Zarządzanie zwrotami i kontrola kosztów z tym związanych wymagają rozwiązania, które zmaksymalizuje efektywność prowadzonych operacji magazynowych. Pomocnym narzędziem spełniającym powyższe cele jest system WMS, czyli oprogramowanie do zarządzania procesami logistycznymi.

Koszty nieoznaczonych zwrotów

W logistyce zwrotnej zdarzają się zwroty niezadeklarowane, nieoznaczone lub takie, które
ze względu na braki w dokumentacji uniemożliwiają przypisanie produktu do konkretnego zamówienia i klienta. Taka sytuacja jest ostatecznie czasochłonna, kosztowna i powoduje duże trudności w procesie zwrotów. Rozwiązaniem jest identyfikacja zwrotu poprzez wyszukiwanie towaru według wielu kryteriów. W przypadkach, gdy identyfikacja towaru nie jest możliwa, pomocne jest włączenie produktu do systemu informatycznego. W efekcie produkt jest natychmiast zwracany do dystrybucji. W tym przypadku powiązanie zwrotu z klientem następuje równolegle lub w kolejnym kroku. Dzięki temu ograniczone zostają negatywne skutki zablokowania towaru.

- Advertisement -

Optymalizacja procesu monitorowania

Kiedy zwrócony towar trafia do magazynu, konieczne jest ręczne sprawdzenie, czy właściwy artykuł wrócił do dystrybucji. Konieczna jest ocena jego stanu i opakowania. W tym celu pracownicy magazynu otrzymują odpowiednie narzędzia: tablet lub telefon z kamerą. Dzięki temu mają możliwość łatwego i szybkiego skierowania wszelkich braków do działu obsługi klienta. Przywrócenie towaru do magazynu przez pracowników wymaga przemieszczania się, a więc i czasu. Aby zoptymalizować ten proces, warto wydzielić strefy dedykowane do przechowywania zwrotów. Dzięki temu, podczas kompletowania nowego zamówienia, zwrócone przedmioty będą wysyłane
w pierwszej kolejności.

Lokalne kanały zwrotów

Innym sposobem na zwiększenie efektywności procesu zwrotów jest zaprzestanie wysyłania wszystkich zwrotów do magazynu i przejście bezpośrednio do fizycznych kanałów dystrybucji. Wspomniany model wymaga zastosowania systemu informacji logistycznej, który daje kompleksowy przegląd całego łańcucha dostaw w czasie rzeczywistym. Przesyłka może być wówczas skierowana do najbliższego sklepu, który aktualnie ma niedobór danego artykułu. W efekcie liczba zwrotów zostaje zredukowana do jednego przepływu. Zaletą tego podejścia jest zarówno obniżenie kosztów, jak i zminimalizowanie wpływu całego procesu na środowisko. Procesy zwrotów powinny być tak proste i często bezpłatne, jak to tylko możliwe, a wysiłki zmierzające do zmniejszenia wpływu przepływów logistycznych na środowisko będą w najbliższej przyszłości stanowić przewagę konkurencyjną.

– Obsługa zwrotów stała się stałym elementem logistyki e-commerce. Wzrost zamówień online generuje również wzrost liczby zwracanych lub wymienianych towarów. Rozwiązanie WMS jest bardzo przydatne w procesie zwrotów. Na przykład we Francji firma GT logistics wykorzystuje system Reflex WMS w modelu SaaS, aby uprzemysłowić zarządzanie zwrotami produktów niespożywczych z 600 sklepów dyskontowych sieci Lidl w magazynie o powierzchni 30 000 metrów kwadratowych. Stanowi to od 80 000 do 1 miliona pozycji tygodniowo, czyli ponad 10 milionów rocznie.
W e-commerce ważne jest, aby to zrozumieć i traktować zwroty jako integralną część ścieżki zakupowej. Dlatego ważne jest, aby przy zwrocie lub wymianie przedmiotu klient był konsekwentnie zadowolony: nie tylko z produktu, ale także z obsługi całego procesu. Ta zasada jest podstawą działań w kontekście zwrotówmówi Jarosław Dąbrowski, Dyrektor Sprzedaży Reflex w Hardis Group Polska. 

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -