E-commerce – jaki serwer wybrać?

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit
3 min

Wybór serwera to kluczowy element budowy sklepu internetowego. Musi być dopasowany do potrzeb i wymagań zarówno sprzedawcy, jak i klienta. O tym, jak wybrać idealny serwer mówi Michał Skweres, Konsultant Customer Advocate, OVH.

Michał Skweres Konsultant Customer Advocate OVH
Michał Skweres, Konsultant Customer Advocate, OVH

Sklepy internetowe wymagają szczególnej uwagi, ponieważ są to serwisy, gdzie nawiązywana jest transakcja finansowa, zatem niezbędne jest zadbanie o odpowiednie bezpieczeństwo. Podstawowym aspektem jest posiadanie certyfikatu SSL, który szyfruje komunikację między osobą oglądającą nasz sklep, a serwerem, na którym sklep został umieszczony. To także istotne z uwagi na obecność strony w wyszukiwarce Google.

Warto także pamiętać o innych wyróżnikach, jak na przykład uruchomienie systemu DNSSEC. Obecnie tylko 1% stron WWW w Polsce korzysta z tego rozwiązania gwarantującego pochodzenie strony WWW, którą oglądamy. To oznacza, że dołączenie do tego elitarnego grona pomoże podnieść wiarygodność e-sklepu i wyróżnić się na tle konkurencji. OVH w każdym z oferowanych pakietów hostingowych udostępnia bezpłatnie opcję aktywacji SSL wprost z poziomu panelu klienta, co jest niewątpliwą zaletą dla prowadzących usługi e-commerce.

Kolejna istotna kwestia, to serwer, na którym będzie działać nasz sklep.

Nim wybierzemy usługę, należy zastanowić się, jaki jest nasz długofalowy cel w prowadzeniu sklepu online. Przydatna lista pytań, to taka:

  • Ile planujemy zamieścić produktów,
  • czy będą one dostępne w wariantach, jak kolor czy rozmiar,
  • czy wprowadzimy opcję sugestii produktów powiązanych.

Każda z oferowanych opcji oznacza dodatkowe działania. Te zaś zwiększają wymagania dotyczące mocy obliczeniowej serwera (np.  dodatkowe odwołania do bazy danych), co finalnie może okazać się piętą Achillesową naszej witryny.

- Advertisement -

Gdy chcemy prowadzić niewielki sklep, np. z rękodziełem i oferować do 50 produktów, wystarczającym powinien być standardowy hosting współdzielony o parametrach około 250 GB przestrzeni dyskowej oraz trzy, cztery bazy danych. Przy asortymencie powyżej 100 produktów warto jest zainteresować się opcją bardziej zaawansowanych pakietów hostingowych, które pomogą obsłużyć rosnący sklep.

Większy asortyment

Dla sklepów oferujących ponad 300 produktów odradza się hosting współdzielony. Tu właściwsze będą instancje VPS, a przy naprawdę dużych serwisach e-commerce, obejmujących tysiące produktów, rekomendujemy serwery dedykowane, które umożliwią̨ własną konfigurację i dopasowanie w pełni parametrów maszyny pod nasze potrzeby. Parametr ilości produktów nie jest oczywiście jedynym kryterium. Możemy mieć przecież niewielki sklep z potężną ilością odwołań, czyli klientów – czego każdemu życzę̨ – bądź sklep sporadycznie odwiedzany. Należy mieć́ na uwadze rozmiar ilościowy operacji wykonywanych chociażby w trakcie aktualizacji bazy produktów. Pamiętajmy, że sklep sklepowi nie równy, dlatego na początek będą̨ wystarczające kryteria, takie jak: ilość́ produktów i powiązań́ między nimi, a następnie statystyki odwiedzin, czyli ilość́ odwołań oraz jakość́ skryptu czy dodatków.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -