Eesti Energia stawia na cyfryzację

Newsroom BrandsIT

Zmniejszenie strat energii w sieciach elektroenergetycznych o 31% i obniżenie ryzyka awarii sieci o 50% – to tylko dwa z wielu powodów przemawiających za ukierunkowaniem strategii biznesowej firm energetycznych na rozwiązania cyfrowe. Przykład Estonii, gdzie udało się stworzyć w pełni cyfrową i transparentną sieć elektroenergetyczną bardzo dobrze ilustruje korzyści, jakie innowacyjne rozwiązania przynoszą wszystkim uczestnikom ekosystemu energetycznego.

Proces cyfryzacji, który Grupa Eesti Energia przeprowadza w ramach programu „e-Energy” ma na celu optymalizację modelu biznesowego i przyniesienie wymiernych korzyści dla użytkowników końcowych. Dzięki wykorzystaniu nowych technologii aż 94% klientów Grupy jest obsługiwana za pośrednictwem kanałów cyfrowych, takich jak aplikacja mobilna czy e-usługi dostępne z poziomu komputera. Ponadto 90% kontraktów energetycznych jest podpisywanych lub przedłużanych cyfrowo za pośrednictwem poczty elektronicznej lub formularza na stronie internetowej. Podobnie w przypadku faktur – tylko 10% rozliczeń jest w dalszym ciągu dokonywanych sposobem tradycyjnym.

Oprócz korzyści dla środowiska wynikających z ograniczenia zużycia papieru, digitalizacja i nowe technologie to też znaczne udogodnienie dla klientów, którzy zyskują bieżący dostęp do informacji na temat zużycia energii. Z doświadczenia Estończyków wynika, że już samo udostępnienie danych dotyczących zużycia energii, przyczynia się do tego, że klienci efektywniej nią zarządzają, co przekłada się na oszczędności finansowe. Możliwość monitorowania i analizy zużycia energii pozwala też przedsiębiorcom na dopasowanie modelu własnej działalności do cen oferowanych przez firmy energetyczne.

Inwestycja Estończyków w cyfrowe rozwiązania, takie jak inteligentne liczniki i kompleksowa baza danych (data hub), przyniosła zyski zarówno operatorom systemu dystrybucyjnego, jak i sprzedawcom energii. Cyfryzacja branży energetycznej w tym kraju przełożyła się na 62% wzrost zadowolenia klientów, ograniczenie o połowę awarii sieci i aż 4 razy szybszą detekcję błędów. Poziom strat energii w sieciach elektroenergetycznych spadł natomiast z 5,9% do 4,1%. Obecnie niemal wszystkie (98%) kontrakty typu fix price są w Estonii odnawiane automatycznie, a dzięki m.in. wymienionym optymalizacjom udało się obniżyć o 75% koszty związane zatrudnieniem personelu zajmującego się bieżącą obsługą klientów.

Udostępnij
Leave a Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *