• VR PodcastNOWOŚĆ
  • Reklama
  • Personalizacja
  • Zakładki
  • Historia
  • Twój Brandsit
  • MAGAZYN
  • Newsletter
Brandsit
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Branża IT
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • Opinie
Czytasz: Fenomen quiet quitting: jakie są jego skutki w Polsce?
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Aa
BrandsitBrandsit
  • Twoje zakładki
  • Śledź tematy
  • MAGAZYN
Szukaj
  • Biznes
    • Aktualności biznesowe
    • Biznes plan
    • E-commerce
    • Marketing
    • Rozwój
    • Startup
  • Pieniądze
    • Ekonomia
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Podatki i koszty
    • Praca
  • Branża IT
    • Dystrybucja
    • Kanał partnerski
    • Kariera
    • Programowanie
    • Vendor
  • Technologia
    • Automatyzacja
    • Big Data
    • Blockchain
    • Chmura
    • Cyberbezpieczeństwo
    • IoT
    • Komunikacja
    • Rozwiązania
    • Sztuczna inteligencja
    • VR
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
    • Zrównoważony rozwój
  • Work&Life
    • Ciekawostki
    • Gaming
    • Miasto
    • Moda
    • Rozrywka
    • W pracy
  • Opinie
  • Narzędzia
    • Rynki
    • Giełda kryptowalut
    • Twoje zakładki
    • Śledzenie tematów
    • Newsletter
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2023 Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
W pracy

Fenomen quiet quitting: jakie są jego skutki w Polsce?

Natalia Zębacka
Opublikowano 2023/03/27 at 12:31 PM
Natalia Zębacka  - Redaktor Brandsit
Udostępnij
5 min czytania
praca hybrydowa
Udostępnij

Co trzecia zatrudniona osoba rozważa w tym roku zmianę pracy. Wyniki badania przeprowadzonego na reprezentatywnej grupie 1000 Polaków na zlecenie firmy Blue Colibri wskazują, że chociaż znajomość modnego za oceanem pojęcia quiet quitting jest u nas raczej niewielka, to jego założenia są naprawdę szeroko stosowane. To pierwsze badanie w Polsce poświęcone temu trendowi.

- Reklama -

W branży HR określa się okres pandemii Wielką Rezygnacją. Po fali odejść z pracy do firm nie powróciła jednak “dawna normalność”. Spora część osób, które pozostały na stanowiskach, angażuje się w pracę tylko w takim stopniu, jaki wymusza na nich umowa. Nie wychodzą z własną inicjatywą, dbają bardziej o work-life balance.

Co jest “mądre i sprytne”

Ten trend w USA nazwano quiet quitting, co na język polski przełożyć można jako “cicha rezygnacja”. Ale czy samo zjawisko przekłada się na polskie realia? To postanowiła sprawdzić za pomocą badania opinii firma Blue Colibri, tworząca platformę do prowadzenia komunikacji wewnętrznej. Wyniki właśnie ukazały się w raporcie “Quiet quitting i work-life balance w Polsce 2023”. – Polacy lubią pracować mądrze, zgodnie z maksymą “work smarter, not harder”, a nie “harować”. To jeden z wniosków pierwszego badania w Polsce poświęconego w całości zjawisku “cichego odchodzenia” – zauważa Tamás Barathi, współzałożyciel aplikacji Blue Colibri wywodzącej się z Węgier. – Quiet quitting wiąże się z innymi trendami widocznymi na rynku pracy: postawieniem na well-being (dobrostan) czy work-life-balance. To wyrzeczenie się, jakże widocznego w naszych krajach na początku lat 90-tych, kultu pracy – dodaje

Dalsza część publikacji pod materiałem wideo.

Terminu nie znamy, ale zjawisko i owszem

Blue Colibri to powstała w 2019 r. aplikacja i platforma komunikacji wewnętrznej, która jest w stanie zastąpić kilkanaście narzędzi do rozmów, szkoleń i zarządzania kadrami w firmie. Korzysta z niej już ponad 100 przedsiębiorstw i 84 tys. pracowników w całej Europie. Przeprowadzone z końcem 2022 r. badanie miało pozwolić Blue Colibri zorientować się w nastrojach panujących na polskim rynku pracy, na którym spółka zdecydowała się zadebiutować.

quiet quitting
źródło: Colibri

Badanie pokazało, że 85 proc. pracowników w Polsce nie zna popularnego na Zachodzie terminu quiet quitting, a część osób deklarujących jego znajomość błędnie go definiuje. Nie oznacza to jednak, że postawy kojarzone z tzw. cichą rezygnacją są nam obce. Według połowy respondentów wykonywanie wyłącznie wymaganych przez pracodawcę zadań jest mądre i sprytne. 3 na 10 respondentów nie wykonuje w pracy nic ponad absolutne minimum konieczne do zachowania posady. Z drugiej strony większości badanych (88 proc.) zdarza się pracować dłużej niż wynikałoby z ich kontraktu. Przynajmniej raz na jakiś czas.

quiet quitting
źródło: Colibri

Blue Colibri postanowiła również rozpoznać polską kulturę feedbacku, czyli sposoby i formę przekazywania sobie nawzajem w zespołach informacji zwrotnej z oceną pracy drugiej osoby. Niemal połowa respondentów (46 proc.) deklaruje, że czuje się w swojej pracy doceniana. Z badania wynika, że najczęściej feedback jest przekazywany ustnie, zwykle podwładnym przez przełożonych – 62 proc. pracowników nie ma możliwości bezpiecznego i anonimowego podzielenia się kierownictwem firmy opiniami na temat swojego bezpośredniego przełożonego.

quiet quitting
źródło: Colibri

Sytuacja ekonomiczna też ma przełożenie na nastroje na rynku pracy. Podobnie jak w przypadku quiet quitting, widocznych jest kilka sprzecznych postaw. Większość badanych deklaruje, że rozwijający się kryzys skłania i do większego poszanowania swojej pracy i lepszego wykonywania zadań. Jednocześnie co trzecia zatrudniona osoba rozważa w tym roku zmianę pracy.

quiet quitting
źródło: Colibri

“Badanie zaprojektowaliśmy właśnie w ten sposób, aby nie pominęło zagadnień, które w największym stopniu wpływają na fenomen cichej rezygnacji zarówno w Polsce jak i w innych krajach. Na to, że 39 proc. zatrudnionych czuje się w swoim miejscu pracy niezastąpiona wpływ mają zarówno trendy z Zachodu jaki i sytuacja na krajowy rynku pracy czy kultura organizacyjna w polskich firmach.”

Magdalena Pekowska, która w Blue Colibri odpowiada za polski dział Sales and Customer Success Team

Zobacz również

Przegląd polskich rozwiązań technologicznych w HR

Oczekiwania vs. rzeczywistość – Co polscy pracownicy myślą o benefitach?

Przełomowe technologie generują zapotrzebowanie na nowe talenty

Poznaj listę najlepszych pracodawców w Polsce w 2023

Brakuje budżetów na marketing

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

serwer, pamięć masowa, technologia, modernizacja infrastruktury IT, data center
The Art of Protection – Bezpieczne środowisko dla firmowych danych w macierzach IBM FlashSystem
Rozwiązania ARTYKUŁ SPONSOROWANY Technologia
kryptowaluty, bitcoin
Kiedy fiskus uzna odliczenie kosztów „kopania” kryptowalut?
Kryptowaluty Pieniądze
szkoła, IT fitness test
Test Kompetencji Cyfrowych: jak dolnośląska młodzież mierzy się z technologią?
Ciekawostki Work&Life
cyberbezpieczeństwo, cyberprzestępczość, Cyberprzestrzen, Citrix, cisco
Sztuczna Inteligencja w Cyberbezpieczeństwie: Przyjaciel czy Wróg?
Sztuczna inteligencja Technologia

Biznes

  • Aktualności biznesowe
  • Biznes plan
  • E-commerce
  • Marketing
  • Rozwój
  • Startup

Pieniądze

  • Ekonomia
  • Inwestycje
  • Kryptowaluty
  • NFT
  • Podatki i koszty
  • Praca

Branża IT

  • Dystrybucja
  • Kanał partnerski
  • Kariera
  • Programowanie
  • Vendor

Technologia

  • Automatyzacja
  • Big Data
  • Blockchain
  • Chmura
  • Cyberbezpieczeństwo
  • IoT
  • Komunikacja
  • Rozwiązania
  • Sztuczna inteligencja
  • VR

Eco

  • Czysta energia
  • Pogoda i nauka
  • Pojazdy elektryczne
  • Polityka klimatyczna
  • Zrównoważony rozwój

Work&Life

  • Ciekawostki
  • Gaming
  • Miasto
  • Moda
  • Rozrywka
  • W pracy

Narzędzia

  • Rynki
  • Giełda kryptowalut
  • Twoje zakładki
  • Śledzenie tematów
  • Newsletter

Social Media

© 2017-2023 Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
Brandsit
Zarządzaj swoją prywatnością

Żeby zapewnić najlepsze wrażenia, my oraz nasi partnerzy używamy technologii takich jak pliki cookies do przechowywania i/lub uzyskiwania informacji o urządzeniu. Wyrażenie zgody na te technologie pozwoli nam oraz naszym partnerom na przetwarzanie danych osobowych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalny identyfikator ID w tej witrynie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje.

Kliknij poniżej, aby wyrazić zgodę na powyższe lub dokonać szczegółowych wyborów. Twoje wybory zostaną zastosowane tylko do tej witryny. Możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie, w tym wycofać swoją zgodę, korzystając z przełączników w polityce plików cookie lub klikając przycisk zarządzaj zgodą u dołu ekranu.

Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Statystyka

Marketing

Funkcje
Zawsze aktywne

Zawsze aktywne
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}
adbanner
Wykryto AdBlock
Nasza strona jest stroną wspieraną przez reklamy. Proszę o białą listę, aby wesprzeć naszą stronę.
Okay, I'll Whitelist
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?
X