W świecie mediów społecznościowych platforma X.com, dawniej znana jako Twitter, znalazła się w trudnej sytuacji, gdy reklamodawcy uciekają z jej ekosystemu. Dlaczego? To nie jest jedna przyczyna, ale skomplikowany zbiór problemów, które zmusiły duże firmy do przemyślenia swoich strategii reklamowych na tej platformie. Od obaw, że ich reklamy pojawiają się obok treści chwalących nazistów i mowy nienawiści po kontrowersyjnych wpisach właściciela platformy, miliardera Elona Muska, X zmaga się z lawiną krytyki i konsekwencji.
Kontrowersja się klika, ale czy to dobra droga?
Giganci branży technologicznej, takie jak IBM, NBCUniversal i jego firma macierzysta Comcast, wszyscy zdobyli nagłówki, ogłaszając, że wycofują swoje reklamy z X. Powodem były doniesienia, że ich reklamy pojawiały się obok treści chwalących nazistów. X, wcześniej znane jako Twitter, próbuje odzyskać zaufanie dużych marek i ich wydatków reklamowych, co stanowi znaczące źródło przychodów dla platformy. Jak widać, średnio udaje mu się to osiągnąć.
Liberalna grupa Media Matters, w druzgocącym raporcie, ujawniła, że reklamy Apple i Oracle były również umieszczane obok treści antysemickich na X. Ponadto znaleźli reklamy Amazon, NBA Mexico, NBCUniversal i innych obok haseł białych nacjonalistów.
Reakcje
IBM szybko zareagował na kontrowersje, oświadczając: „IBM nie toleruje mowy nienawiści i dyskryminacji, i natychmiast zawiesiliśmy wszystkie reklamy na X, podczas gdy badamy tę całkowicie nieakceptowalną sytuację”.
Przedstawiciele Comcast i NBCUniversal potwierdzili w sobotę, że ich firmy “zawiesiły” swoje reklamy na X, ale nie udzielili dalszych szczegółów dotyczących swojej decyzji. Media Matters ogłosiła, że znalazła reklamy sieci Bravo NBCUniversal i jej agencji marki Catalyst obok treści antysemickich lub białych nacjonalistów.
Apple, Oracle i Amazon pozostały cicho, nie reagując natychmiast na prośby o komentarz w tej sprawie.
Nie tylko firmy
Oddzielnie, władza wykonawcza Unii Europejskiej ogłosiła w piątek, że wstrzymuje reklamy na X i innych platformach mediów społecznościowych, częściowo ze względu na gwałtowny wzrost mowy nienawiści. W tym samym dniu Disney, Lionsgate i Paramount Global również ogłosiły, że zawieszają lub wstrzymują reklamy na X.
Musk nie poprawił sytuacji
Elon Musk, właściciel X, wywołał kontrowersje własnymi tweetami, odpowiadając użytkownikowi, który oskarżył Żydów o nienawiść do białych ludzi i obojętność na antysemityzm. Odpowiedź Muska, “Powiedziałeś to prawidłowo,” wywołała burzę krytyki.
Musk od czasu zakupu X w zeszłym roku staje w obliczu oskarżeń o tolerowanie antysemickich wiadomości na platformie. Treści na X znalazły się pod zaostrzonym nadzorem od czasu rozpoczęcia konfliktu między Izraelem a Hamasem.
W odpowiedzi na tweety Muska rzecznik Białego Domu, Andrew Bates, powiedział w piątek: “Potępiamy odrażającą promocję antysemickiej i rasistowskiej nienawiści w najmocniejszych słowach, co jest sprzeczne z naszymi podstawowymi wartościami jako Amerykanie”.
Słaba sytuacja X.com
Linda Yaccarino, dyrektor generalny X i była dyrektor NBCUniversal, otrzymała zadanie odbudowy relacji z reklamodawcami, którzy opuścili platformę z obawą, że łagodzenie ograniczeń treści przez Muska pozwoliło na rozprzestrzenienie się mowy nienawiści i toksycznych treści, co mogłoby zaszkodzić ich markom.
Konta zidentyfikowane przez Media Matters jako promujące treści antysemickie nie będą już mogły zarabiać, a konkretne posty zostaną oznaczone jako “wrażliwe media”, zgodnie z oświadczeniem X. Mimo to Musk potępił Media Matters jako “złą organizację”.
Szef Anti-Defamation League (ADL) również zabrał głos w sprawie tweetów Muska, wywołując starcie między wpływową żydowską organizacją praw obywatelskich a miliarderem biznesmenem. Jonathan Greenblatt, CEO ADL, powiedział: “W czasach, gdy antysemityzm rośnie w Ameryce i na całym świecie, bezsprzecznie niebezpieczne jest wykorzystywanie swojego wpływu do walidacji i promowania antysemickich teorii”.
Musk również napisał na Twitterze w tym tygodniu, że był “głęboko obrażony ADL i innymi grupami, które promują de facto rasizm antybiały, antyazjatycki lub rasizm w ogóle”. Grupa ADL wcześniej oskarżyła Muska o pozwolenie na rozprzestrzenianie się antysemityzmu i mowy nienawiści na platformie oraz wzmocnienie przekazów neonazistów, którzy chcą zakazać działalności ADL.
Do bojkotu dołącza KE
Tymczasem Komisja Europejska ogłosiła, że wstrzymuje wszystkie swoje działania związane z reklamami w mediach społecznościowych z powodu “alarmującego wzrostu dezinformacji i mowy nienawiści” na tych platformach w ostatnich tygodniach.
UE zdecydowanie podjęła działania, wprowadzając nowe zasady regulujące czystość platform mediów społecznościowych. W zeszłym miesiącu formalnie poprosiła X o informacje dotyczące sposobu radzenia sobie z mową nienawiści, dezinformacją i ekstremistycznymi treściami związanymi z konfliktem Izrael-Hamas.
X nie jest jedyną platformą zmierzającą do rozwiązania problematycznych treści od czasu wybuchu konfliktu. W czwartek TikTok usunął hashtag jeden z hashtagów po tym, jak użytkownicy opublikowali sympatyczne filmy na temat listu Osamy bin Ladena z 2002 roku, w którym uzasadniał on ataki terrorystyczne na Amerykanów z 11 września i krytykował wsparcie USA dla Izraela. The Guardian, który opublikował transkrypcję tego listu, został usunięty i zastąpiony oświadczeniem, które kierowało czytelników do artykułu z 2002 roku, który według gazety dostarczał więcej kontekstu.
Filmy te przyciągnęły uwagę użytkowników X krytycznych wobec TikToka, który jest własnością chińskiego ByteDance. TikTok oznajmił, że list nie był trendem na jego platformie i obarczył X dziennikarza Yashara Ali oraz relacje medialne większym zaangażowaniem w hashtag.
TikTok stanowczo bronił swoich działań, twierdząc, że usunął treści antysemickie i nie manipuluje swoim algorytmem, aby opowiedzieć się po jednej ze stron.
W miarę jak X boryka się z ucieczką reklamodawców i kontrowersjami dotyczącymi treści, pozostaje do zobaczenia, jak platforma ta będzie radzić sobie z tymi problemami i odbudowywać swoją reputację wśród reklamodawców i użytkowników. Rozgrywająca się drama podkreśla rosnącą presję i wyzwania, z jakimi borykają się platformy mediów społecznościowych w erze zaostrzonych napięć i polaryzacji.