Jak Asystent Google zmieni oblicze Twojego biznesu?

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
7 min

Inteligentni asystenci głosowi, tacy jak Alexa, Siri czy Asystent Google, są jednymi z najpewniejszych kandydatów do zrewolucjonizowania rynku w najbliższej przyszłości. Złota era asystentów nadchodzi wielkimi krokami – czas przygotować Twój biznes na ich przyjęcie i odpowiednie wykorzystanie.

Asystent Google – o co ten szum?

Google to najczęściej używana wyszukiwarka internetowa i jednocześnie twórca najpopularniejszej przeglądarki (Chrome), mobilnego systemu operacyjnego (Android), platformy video (YouTube), skrzynki mailowej (Gmail), nawigacji (Google Maps) i szeregu innych rozwiązań.

Jednak uwaga firmy skierowana jest obecnie w innym kierunku. Dwa lata temu gigant technologiczny ogłosił oficjalny zwrot z podejścia mobile-first (ukierunkowanie na platformy mobilne) na strategię AI-first (ukierunkowanie na sztuczną inteligencję). Zeszły rok udowodnił, że nie są to puste deklaracje. Asystent Google jest obecnie zintegrowany z większością usług Google, posiada ekosystem składający się z dziesiątek tysięcy modeli zintegrowanych z nim urządzeń oraz olbrzymi potencjał na zrewolucjonizowanie biznesów na całym świecie.

Zdecydowanymi liderami wśród asystentów głosowych są dziś Amazon Alexa i Asystent Google – deklasują one Cortanę i Siri. Amazon wciąż wiedzie prym w dziedzinie inteligentnych głośników, jednak w zakresie innych platform potentat z Mountain View obecnie nie ma sobie równych.

Asystent Google jest dostępny dla większości smartfonów z systemem Android i iOS, co daje mu olbrzymią przewagę nad Alexą jeśli chodzi o liczbę odbiorców. Telefony nie są jednak jedynymi urządzeniami obsługującymi Asystenta – w skład ekosystemu wchodzą m.in słuchawki, zegarki, telewizory, samochody, a nawet urządzenia AGD! Asystent odpowiada na złożone pytania, odtwarza muzykę, pozwala na wyszukanie produktów, a następnie ich zakup. W USA, gdzie asystent istnieje jedynie od 2 lat, jest to już nie tylko ciekawostka, ale narzędzie podejmowania codziennych decyzji konsumenckich.

- Advertisement -

Rozszerzenie Google Duplex idzie jeszcze o krok dalej. Jedna z najnowszych funkcjonalności, dostępna na razie jedynie dla użytkowników Pixeli, pozwala na poproszenie Asystenta o autonomiczne wykonywanie w imieniu użytkownika rozmów telefonicznych. Celem takiej rozmowy jest realizacja konkretnych zadań, takich jak np. rezerwacja stolika w restauracji czy sprawdzenie dostępności jakiegoś produktu. Jest to na tyle wygodne, że jedynie kwestią czasu jest kiedy stanie się to standardem składania zamówień i rezerwacji.

Już dziś wiadomo jednak, że nadchodzą wielkie zmiany. Ważne, byś już teraz zastanowił(a) się, jaki wpływ Asystent Google będzie miał na Twój biznes. Jak bardzo zmieni się sposób w jaki klienci będą do Ciebie docierać?

Liczby mówią same za siebie

  • Dostępnych jest już ponad milion Akcji – aplikacji stworzonych na Asystenta Google. Dla porównania, Alexa dysponuje jedynie 70 tysiącami umiejętności (Skills).
  • Asystent Google jest dostępny w 80 krajach i obsługuje 30 języków (Alexa jedynie 6).
  • Liczba urządzeń zintegrowanych z Asystentem osiągnęła wzrost na poziomie 567% w 2018 roku – z 1,500 w styczniu do 10,000 w październiku.
  • Według zapewnień Google sprzedano już miliard urządzeń zintegrowanych z Asystentem (w przypadku Alexy liczba ta wynosi ok. 100 milionów).
  • Gartner przewiduje, że do 2020 wyszukiwania głosowe będą stanowić 30% sesji w przeglądarkach.

Jak przygotować swój biznes na zmiany?

Powyższe dane jasno wskazują na 2 działania, od których warto zacząć:

  1. Zoptymalizuj swoją stronę pod kątem wyszukiwań głosowych.
  2. Rozważ integrację swoich narzędzi z Asystentem Google. Nie pozwól swojemu biznesowi zostać w tyle.

W pierwszym przypadku, główny problem jest oczywisty – w rozmowie z asystentem głosowym, Twoi klienci nie używają składni słów kluczowych, a konwencjonalnego języka konwersacji.  Optymalizując swoje treści pod wyszukiwanie głosowe skoncentruj się więc na “długich ogonach” i formułuj frazy w taki sposób, w jaki zadał(a)byś pytanie swojemu “ludzkiemu” rozmówcy.

W kwestii integracji z Asystentem Google: warto już dziś potraktować go jako kolejną (obok mobile i web) platformę, która może okazać się kluczowa w dotarciu do Twoich klientów. Na dzień dzisiejszy, katalog akcji (Actions Directory) zawiera ponad milion aplikacji. Nie są to już proste chatboty radzące sobie co najwyżej z kilkoma zdefiniowanymi pytaniami. Akcje Asystenta Google pozwalają na logowanie (dzięki funkcjonalności łączenia kont wspierającej OAuth i logowanie Google), sterowanie urządzeniami, integrację z zewnętrznymi serwisami (przez API), notyfikacje, oraz przede wszystkim na przeprowadzanie transakcji (w tym głosowych płatności z Google Pay). Dzięki temu z łatwością możesz stworzyć angażujące i efektywne doświadczenie konwersacji między Twoją usługą i jej użytkownikami.

Wielcy gracze tacy jak Twitter, Spotify, Netflix czy Uber stworzyli już dawno swoje Akcje, jednak nie jest to domena jedynie wielkich biznesów. Również mniejsze firmy zaczynają dostrzegać potencjał Asystenta Google – coraz więcej z nich tworzy swoje Akcje i opiera na nich działania biznesowe. W życiu codziennym wymienić można szereg praktycznych zastosowań Asystenta: od gier, obsługi klienta czy sklepów internetowych, poprzez naukę języków obcych czy gotowania, po rozwiązania Smart Home.

Co Asystent Google oznacza dla Twojej firmy?

Wnioski nasuwają się same: Asystent Google szybko stanie się integralną częścią naszego życia. Będzie z nami na każdym kroku, budząc nas o poranku, towarzysząc w drodze do pracy, pomagając w wykonywaniu codziennych zadań i w zapadaniu w sen na koniec dnia.

Co więcej, wyszukiwania głosowe z czasem staną się dominującą formą wyszukiwania informacji w sieci, rekomendacji na wieczór filmowy, czy rezerwowania miejsca w restauracji na wystawną kolację. Mówiąc krótko – Asystent będzie wszędzie tam, gdzie dokonywać będziemy decyzji konsumenckich. Z czasem, wirtualni asystenci przejmować będą coraz to większą część naszych obowiązków, stając się swego rodzaju pośrednikami, działającymi w imieniu swoich użytkowników i wykonującymi oddelegowane do nich zadania.

Trudno przecenić rolę jaką Asystent Google odegra już niedługo w kształtowaniu relacji firm z ich klientami. Warto pamiętać, że brak adaptacji do zmian zachodzących na rynku konsumenckim oznacza oddanie przewagi Twojej konkurencji.

UWAGA:

Powyższy artykuł z oczywistych względów nie wyczerpuje tematu Asystenta Google. Dlatego kolejny artykuł, który dostępny będzie już wkrótce na blogu Miquido  będzie się skupiać na zagadnieniu tworzenia Akcji Google i ich wykorzystaniu w biznesie. Jeśli już dziś nasuwają Ci się pytania dotyczące Asystenta Google, zadaj je mailowo na hello@miquido.com lub weź udział w bezpłatnych konsultacjach z autorem tekstu.

Autor: Jerzy Biernacki, Head of Research & Development w Miquido

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -