Jak przyciągnąć więcej klientów do małego punktu handlowo-usługowego?

Materiał Partnera
5 min

Prowadzisz niewielki sklep lub punkt usługowy? Prawdopodobnie masz już swoich stałych, lojalnych klientów. Jednak jeśli zależy Ci na zdobyciu nowych lub na horyzoncie pojawiła się konkurencja, warto zastanowić się, gdzie możesz szukać swoich przewag, by zachęcić klientów do robienia zakupów właśnie u Ciebie.

Zarówno dane sprzedażowe z ubiegłych lat, jak i prognozy rynkowe wskazują, że w miarę jak w siłę rosną dyskonty, tracą tradycyjne sklepy małopowierzchniowe i kioski*. Z kolei wraz z rozwojem e-commerce’ów coraz więcej osób woli zamawiać specjalistyczne produkty czy usługi przez internet, niż jechać do punktu stacjonarnego. Jak w takiej sytuacji utrzymać się na rynku? Oto kilka pomysłów, które możesz wdrożyć w życie, by przyciągać więcej klientów i zwiększać obroty.

Pomysły na zwiększenie ruchu w małym sklepie lub punkcie usługowym

W zależności od charakteru Twojej działalności możesz rozważyć  m.in. poniższe działania:

  1. Poszerzenie lub częściowa zmiana asortymentu. Regularnie monitoruj, które produkty i marki generują Ci największą sprzedaż, a które stoją długo na półce. Sprawdzaj, jakich produktów nie ma konkurencja – i zaoferuj je. Słuchaj też, o co pytają klienci – być może do tej pory sprzedawałeś tylko produkty spożywcze, a warto wygospodarować choć jedną półkę na chemię gospodarczą? A może w Twojej okolicy jest sporo klientów pytających o żywność wegańską, mleka dla niemowląt, doładowania telefonów czy cokolwiek innego?
  2. Śledzenie reklam i trendów społecznych. Pamiętasz boom na lody Ekipy? W pewnym momencie dało się je kupić tylko w sklepach osiedlowych, bo fani Friza wyczyścili z nich lodówki w większych sieciach. To ekstremalny przykład, ale faktem jest, że klienci poszukują produktów, na które jest moda lub o których ciągle przypominają reklamy. Dobrze mieć je w swoim sklepie.
  3. Punkt odbioru paczek oraz upsell. Masz mały sklep papierniczy, z farbami i chemią budowlaną, z artykułami dla zwierząt, kiosk? A może naprawiasz telefony i komputery lub sprzedajesz części hydrauliczne, a przy okazji świadczysz tego typu usługi? Jeśli tylko znajdziesz odrobinę miejsca na zapleczu, możesz oferować klientom odbiór paczek kurierskich. Tym sposobem wiele osób mieszkających w pobliżu w ogóle dowie się o Twoich usługach i być może wróci po nie za jakiś czas. Zawsze gdy klient przychodzi po przesyłkę, pytaj też, czy nie potrzebuje przy okazji czegoś z Twojej oferty.
  4. Informacje w widocznych miejscach. Jeśli poza produktami na półkach oferujesz usługi takie jak doładowania telefonu, odbiór paczek czy wypłaty gotówki z terminala, zadbaj o odpowiednie naklejki lub plakaty z komunikatem typu „u nas możesz…” – wielu klientów o to nie zapyta, a chętnie by skorzystało. A skoro już mowa o wypłacaniu gotówki z terminala…
  5. Terminal płatniczy. Dzisiaj większość klientów chce płacić kartą, poprzez bankowość internetową bądź telefonem/zegarkiem praktycznie za wszystko (odpowiednio: 64%, 7% i 5% wg danych z końca 2021 r.**). Brak terminala POS naraża Cię na utratę klientów, nie mówiąc o tym, jak trudno będzie zdobyć nowych. Ale to nie wszystko. Współczesne terminale to więcej niż urządzenia do płatności kartą – mogą również wspierać Cię w dostarczaniu ciekawych usług klientom.

Terminal kart płatniczych – jak pomoże Ci przyciągać klientów i zwiększać obroty?

Wspomnieliśmy już o jednej z usług, która pomoże Ci zachęcić klientów do kupowania właśnie u Ciebie. Chodzi o cash back, czyli wypłatę gotówki podczas zakupów. Klient może chętnie skorzystać u Ciebie z tego rozwiązania – w kameralnym punkcie, przy okazji płacenia za produkty, szybko, prosto i bezpiecznie. Dzięki temu nie musi tracić czasu na poszukiwanie bankomatu, szczególnie że często musi szukać konkretnego (niektóre bywają płatne – zależnie od oferty danego banku czy konta).

- Advertisement -

Kolejna sprawa – doładowania telefonów. Być może o tym nie wiesz, ale zamiast zaopatrywać się u operatorów telefonii i zamrażać pieniądze w kartach do sprzedania, możesz przeprowadzić całą operację… na swoim terminalu płatniczym! Takich udogodnień, jakie możesz zaoferować klientom, jest więcej – zobacz, co możesz zyskać, wybierając nowoczesne terminale płatnicze z pakietem usług dodatkowych.

Pierwszy terminal za darmo w Programie Polska Bezgotówkowa

Aby zacząć oferować klientom płatności bezgotówkowe oraz inne usługi, nie musisz inwestować dużych środków. Wystarczy skorzystać z Programu Polska Bezgotówkowa, w ramach którego pierwszy terminal kart płatniczych otrzymasz za 0 zł. Nie zapłacisz ani za instalację urządzenia, ani za obsługę płatności bezgotówkowych przez okres 5 miesięcy lub do osiągnięcia 42 tys. zł obrotu. Po tym okresie możesz zaś liczyć na konkurencyjne stawki abonamentu i prowizji.

  • Źródło: https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/spore-spadki-w-liczbie-malych-sklepow-spozywczych-i-kioskow-w-ostatnim-roku-ubylo-ich-ponad-2-5-tys; https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/w-2022-r-dyskonty-zyskaja-najwiecej-straca-hipermarkety-i-sklepy-tradycyjne.

** Źródło: https://wartobezgotowkowo.pl/wp-content/uploads/2021/10/Badanie-Platnosci-bezgotowkowe-oczami-Polakow-2021.pdf

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -