Jak reklamują się małe firmy?

Klaudia Ciesielska
Klaudia Ciesielska - Redaktor prowadzący Brandsit
4 min

Według badania przeprowadzonego na zlecenie ING*, ponad 60% małych firm inwestuje w reklamę internetową, ale wiele z nich przyznaje jednocześnie, że brakuje im wiedzy o narzędziach i sposobach na skuteczną promocję swojej marki w sieci.

Firmy działające na rynku często zdają sobie sprawę, że o powodzeniu biznesu decyduje nie tylko dobre przygotowanie, pomysł i realizacja, ale również odpowiednia reklama. Nie zawsze jednak wystarcza na nią środków, więc warto poszukiwać alternatywnych sposobów na dotarcie do nowych klientów.

Polacy są bardzo przedsiębiorczy i twórczy, dlatego na naszym rynku jest wiele małych firm oferujących produkty tworzone z pasji. Niestety wiele z nich pozostaje niezauważonych, ponieważ przedsiębiorcom brakuje funduszy za zakup klasycznej przestrzeni reklamowej. Model rekomendacji produktów czy usług przez dotychczasowych klientów może być bardzo skuteczną alternatywą dla tradycyjnych reklam, dlatego w naszej kampanii Dobry Głos dla Firm chcemy inspirować do tego, aby wystawianie opinii było naturalną formą doceniania – komentuje Barbara Pasterczyk, dyrektor banku odpowiedzialna za komunikację marketingową w ING.

Strona www czy fanpage?

Nikogo już nie dziwi, że nawet małe firmy, aby pozyskiwać nowych klientów, muszą być obecne w Internecie. Jak wynika z badania SWPS, aż 85% firm deklaruje posiadanie strony www, a 75% prowadzi fanpage na Facebooku. Co ciekawe, wśród przedsiębiorców powyżej 55 roku życia, posiadanie strony internetowej deklaruje aż 94%, z czego tylko 44% prowadzi fanpage firmy na Facebooku. Na media społecznościowe wskazują młodsi przedsiębiorcy, między 25 a 34 rokiem życia, ale wśród nich wskazanie na promocję firmy przez Facebooka również nie przekracza 80%.

Reklama w internecie, ale jaka?

Na przestrzeni ostatniego roku 64% badanych przedsiębiorców inwestowało w reklamę w Internecie, z czego największą popularnością cieszyły się reklamy w mediach społecznościowych (75%), pozycjonowanie w wyszukiwarce internetowej (59%) oraz reklamy banerowe na różnych stronach internetowych (47%). Wielu przedsiębiorców przyznało jednak, że działania okazały się kosztowne, a przy tym mało skuteczne. Często powodem nieinwestowania w reklamy internetowe jest brak wiedzy o sposobie ich tworzenia.

Nie zawsze duży budżet i sprawne poruszanie się wśród dostępnych narzędzi reklamowych jest  kluczem do sukcesu sprzedażowego. Czasami najlepszą reklamą może być opinia zadowolonego klienta. Świadczą o tym wyniki zleconego przez nas badania, jak i pozytywny odbiór teledysków, które dla firm nagrała w naszej akcji Katarzyna Nosowska – dodała Barbara Pasterczyk.

Opinie klientów najcenniejsze dla małych firm

Skoro nie reklamy w Internecie i w mediach, to w jaki sposób małe firmy radzą sobie na rynku? Okazuje się, że bardzo popularny wśród firm jest marketing szeptany. W przypadku 91% małych i 92% mikro firm, głównym narzędziem komunikacji produktów i usług jest tzw. marketing szeptany. Oprócz tego ok. 30% mikro i małych firm korzysta z materiałów drukowanych, czyli ulotek i folderów. Umiarkowaną popularnością cieszą się billboardy, a wśród małych firm widać popyt na działania telemarketingowe.

- Advertisement -

Mimo tego, że firmy szukają różnych sposobów na promocję swoich produktów i usług, rekomendacje dotychczasowych klientów są dla nich wciąż najcenniejsze. Według ogólnodostępnych danych, aż 85% konsumentów podejmuje decyzje o kupnie dopiero po przeczytaniu recenzji. Mają one również wpływ na zaufanie. Większość badanych prędzej skorzysta z usług firmy, która wyświetla oceny bądź opinie na swojej stronie niż takiej, która takie dane ukrywa. Dlatego, jeśli jesteśmy zadowoleni z produktu bądź usługi, warto się tym podzielić w sieci, ponieważ w ten sposób przyczyniamy się do rozwoju i promocji danej marki.

*badanie przeprowadzono na zlecenie ING Banku Śląskiego w kwietniu 2019 roku. W badaniu wzięło udział N=300 osób z mikro N=134 oraz małych przedsiębiorstw N= 166. Mikro przedsiębiorstwa to firmy zatrudniające poniżej 10 osób, a małe od 10 do 50 osób.
Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -