Ad image

Jak udoskonalić swoją dotychczasową strategię rekrutacyjną?

Marzysz o szybkiej i efektywnej rekrutacji? Przestań marzyć, a zacznij działać! Zobacz, jak możesz udoskonalić swoja strategię rekrutacyjną, by pozyskiwać lepszych kandydatów, robić to szybciej i nie przepłacać.

Plan artykułu:

  1. Strategia rekrutacji – czy ją w ogóle masz?
  2. Twoje narzędzia rekrutacyjne
  3. Rozwiązanie Twoich problemów, czyli jakie są najważniejsze korzyści z używania systemu ATS?
  4. Udoskonalanie rekrutacji: podsumowanie

Strategia rekrutacji – czy ją w ogóle masz?

Strategia rekrutacji to określony sposób (plan działania), w jaki firma pozyskuje kandydatów do pracy. Tworzy się ją w oparciu o potrzeby firmy i jej biznesowe cele, jednocześnie uwzględniając etap rozwoju na jakim firma się znajduje oraz specyfikę branży, w której działa.

Każda firma powinna opracować strategię rekrutacji, aby uniknąć organizacyjnego chaosu, kiedy zajdzie potrzeba szukania nowych pracowników. Zazwyczaj uwzględnia się w niej:

  • wymagania stawiane wobec kandydatów, w odniesieniu do konkretnego stanowiska;
  • rodzaje kanałów, którymi będą pozyskiwani kandydaci;
  • sposób procesowania danych i selekcji kandydatów;
  • oferowany zakres benefitów i możliwości negocjacyjne rekrutera w kwestii wynagrodzenia;
  • sposoby komunikacji z kandydatem, w tym sposób uzyskania informacji zwrotnej o przebiegu procesu rekrutacji;
  • zakres działań onboardingowych.

Twoje narzędzia rekrutacyjne

Firmy rosną, więc cyklicznie prowadzą rekrutacje, by pozyskiwać największe talenty, które będą spełniać wszystkie stawiane im wymagania. No, może nie wszystkie, ale przeważającą większość 🙂 Ale jak przesiać stos dokumentów, aby z 1000 CV wyłuskać choć kilka osób, które będą idealnie pasować do naszej firmy? No właśnie po to ta wspomniana strategia!

Zanim gdziekolwiek umieścimy ogłoszenie o pracę i zaczną nas zasypywać CV, dobrą praktyką będzie przemyślenie technicznych detali całego procesu, w tym:

  • stworzenie szczegółowego opis stanowiska, dokładnie określającego wymagane kompetencje i umiejętności pracownika (powiedzmy, że to będzie nasze pierwsze sito rekrutacyjne);
  • określenie, w jakich miejscach chcemy się ogłaszać z naborem – wiele stron i portali pracy jest nieefektywnych w działaniu, bo są nieatrakcyjne dla użytkowników;
  • uproszczenie procesu przeglądania CV, przetwarzania ich i selekcjonowania – czyli wykorzystanie odpowiedniego oprogramowanie do rekrutacji, np. system ATS, który posiada funkcje przeprowadzania testów przesiewowych, testów językowych i inne narzędzia do oceny kandydatów lub platformy do networkingu i wideorozmów kwalifikacyjnych;
  • określenie tonu korespondencji z kandydatami, który będzie zgodny z tone of voice firmy, jej kulturą organizacyjną i wartościami, które reprezentuje (takie ujednolicenie również jest rodzajem sita rekrutacyjnego – oferta pracy nie ma „przemawiać” do wszystkich, tylko do wybranych);
  • wytypowanie narzędzi do automatyzacji korespondencji – może być to wspomniany wyżej system ATS lub inne rozwiązanie, np. wybrana platforma mailowa;
  • dobranie narzędzi ułatwiających ocenę kandydatów – systemów rankingowych, matryc n-box itp.

Doprecyzowanie wymienionych wyżej działań i odpowiedni dobór narzędzi rekrutacyjnych zwiększy możliwości rekruterów. Będą oni mogli działać wydajniej, zarządzając nawet dużymi ilościami dokumentów rekrutacyjnych i jednocześnie sprawniej wytypują właściwych kandydatów na dane stanowisko.

Rozwiązanie Twoich problemów, czyli jakie są najważniejsze korzyści z używania systemu ATS?

Zatrzymajmy się teraz przy doborze narzędzi. Technologia idzie do przodu i pozwala osiągać coraz lepsze wyniki w procesie rekrutacji. Idealnym jej przykładem są właśnie systemy ATS (Applicant Tracking System) – czyli systemy do śledzenia zgłoszeń kandydatów, umożliwiające zarządzanie każdym krokiem procesu rekrutacji i zatrudnienia. Mogą one funkcjonować jako samodzielne oprogramowanie lub stanowić część systemu HRM firmy.

Jakie są najważniejsze korzyści z używania systemu ATS?

  • automatyzacja powtarzalnych czynności, np. zbierania dokumentacji w jednej bazie danych, przetwarzanie aplikacji, sortowanie ich, ocena kandydatów itd., która umożliwia sprawne zarządzanie procesem oraz oszczędza czas rekruterów, dzięki czemu mogą oni bardziej skupić się na rozmowach z kandydatami;
  • oszczędność czasu, która przekłada się wprost na oszczędności finansowe firmy – mniej przepracowanych roboczogodzin, unikanie nadgodzin itd.;
  • usprawniona komunikacja z kandydatami, dzięki koordynacji wysyłki z jednego miejsca, wykorzystaniu szablonów i możliwości zachowania ciągłości oraz historii korespondencji;
  • pełna kontrola nad przebiegiem procesu – monitorowanie kolejnych kroków z jednego miejsca, wgląd w cały lejek rekrutacyjny;
  • trzymanie się prawnych wytycznych – eliminacja błędów ludzkich, zachowanie procedur ochrony danych poufnych i prywatności kandydatów, zabezpieczenie danych w bazie, do której nie każdy może uzyskać dostęp;
  • możliwość analizy działań dzięki opcjom generowania raportów i wizualizacji danych na wykresach, co pozwala na optymalizację procesu w przyszłości;
  • możliwość integracji danych z pozostałymi modułami systemu HRM, jeśli ATS stanowi jego część, co ułatwia przepływ informacji o pracowniku i umożliwia pełną analizę jego ścieżki zawodowej w firmie.

System ATS pomaga w rozwiązaniu wielu problemów pojawiających się przy pozyskiwaniu nowych talentów. Warto jednak pamiętać, że aby odpowiednio spełniał swoją rolę, firma musi najpierw określić swoje potrzeby, a potem dobrać do nich system od konkretnego dostawcy. Jeśli więc jeszcze nie masz swojego ATS, testuj wersje demo od różnych sprzedawców!

Udoskonalanie rekrutacji: podsumowanie

Jeśli chcesz udoskonalić swoją strategię rekrutacyjną, sprawdź, czy czy na pewno realizujesz kroki z tej listy:

  1. Zawsze jasno określasz wymagania stawiane kandydatom (kompetencje, wiedza).
  2. Precyzujesz wymagania stanowiskowe w każdej ofercie.
  3. Korzystasz z różnych kanałów pozyskiwania kandydatów, ale stawiasz na te, które działają najefektywniej.
  4. Tworzysz oferty zatrudnienia o konkurencyjnym brzmieniu – rozumiesz potrzeby pracowników i Twoja lista benefitów oraz wysokość oferowanego wynagrodzenia to odzwierciedlają.
  5. Chesz zapewniać kandydatom jak najlepsze doświadczenia rekrutacyjne, dlatego prosisz o ich feedback po każdym zakończonym procesie rekrutacji. 
  6. Twój sposób komunikacji z kandydatami jest spójny z głosem i wartościami firmy.
  7. Chcesz budować swój wizerunek pracodawcy na rekomendacjach innych pracowników, więc angażujesz zespół w poszukiwania nowych kandydatów.
  8. Wykorzystujesz technologię, aby zautomatyzować i usprawnić proces rekrutacji na każdym jej etapie, osiągnąć lepsze wyniki i w efekcie – szybko znajdować najlepsze talenty na rynku.
  9. Zawsze oceniasz każdy zakończony proces rekrutacji. Analizujesz zebrane informacje i wdrażasz zmiany, jeśli to konieczne.

Udało Ci się odznaczyć wszystkie powyższe punkty? Jeśli nie, to najwyższa pora na wprowadzenie pewnych usprawnień w działaniu. Nie marnuj czasu rekruterów i zasobów w czasie kolejnych rekrutacji – działaj wydajniej!