Jak uzyskać przewagę w e-commerce?

Izabela Myszkowska
Izabela Myszkowska - Redaktor Brandsit
4 min

Strategy& Poland prognozuje ogólny wzrost rynku e-commerce w Polsce oraz zwiększenie znaczenia platform typu marketplace. Dynamiczny rozwój jest także zakładany w poszczególnych sektorach produktowych. Jaką ścieżkę wybrać dla prowadzonej działalności? O które aspekty należy szczególnie zadbać? Co będzie miało znaczenie?

Komentują ekspertki: Ewa Wysocka, założycielka i CEO Tribe47 oraz Katarzyna Smarczewska, Client Service Director w Bear Z.

Ewa Wysocka – założycielka i CEO Tribe47 – agencji wyspecjalizowanej we wprowadzaniu na rynek i wspieraniu wzrostu firm z sektora ecommerce

Z prognoz zamieszczonych w raporcie Strategy& wynika, że rynek e-handlu będzie nadal intensywnie rósł, mimo przewidywanego spowolnienia gospodarki. Walka o klienta przenosi się do Internetu i rozgrywa się w obrębie 3 obszarów.

- Advertisement -

Pierwszy, to unikalna oferta produktowa. Ta jednak, wraz z postępującym nasyceniem rynku jest coraz trudniejszym obszarem do konkurowania.

Dwa pozostałe obszary zostały poruszone w raporcie – przedsprzedażowa i posprzedażowa obsługa klienta oraz model sprzedaży internetowej. I tutaj znowu – ciągła ekspansja na rynku takich graczy jak Amazon czy Allegro oraz wzrost popularności q-commerce, sprawia, że nie każdy e-commerce jest w stanie konkurować w obszarze obsługi klienta. Dlatego zawsze warto szukać swoich przewag w modelu sprzedaży internetowej. Ten obszar daje nadal wiele możliwości i to nie tylko tym, którzy zbierają i przetwarzają duże ilości danych i dzięki nim perfekcyjnie dopasowują ofertę do klienta. W tym obszarze kryją się także takie taktyki jak budowa marki, programy lojalnościowe, subskrypcje produktowe, promocje sezonowe czy budowa społeczności ambasadorskich. To znacznie bardziej dostępne narzędzia – trzeba tylko (lub aż) dobrze wybrać i bezbłędnie wyegzekwować.

Katarzyna Smarczewska, Client Service Director w Bear Z, agencji dla e-commerce pracującej dla podmiotów z branży farmaceutycznej

Według wyliczeń Strategy& Poland kategoria zdrowie i uroda zajmuje 3. miejsce pod względem prognozowanych wzrostów w polskim ecommerce. Według raportu skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) w latach 2022-27 wyniesie w kategorii produktów zdrowie i uroda 12,3 proc. Obserwujemy to zjawisko już od jakiegoś czasu. Ten segment ma ogromny potencjał, który w naszej ocenie będzie się dynamicznie rozwijał. Obecność w marketplace przestała być sprawą do rozważania (worth to consider) to must have zarówno dla producentów asortymentu, jak i aptek internetowych. Dobrze zorganizowany marketplace, przy umiejętnym wsparciu potencjału, jest zawsze inwestycją która się zwróci. Konieczne jest uwzględnienie działań krótko i długookresowych.

Producenci obierają zazwyczaj dwie taktyki:
· Otwierają/tworzą własne sklepy – co zazwyczaj wymaga większego wysiłku i zaangażowania, w tym finansowego
· Wspierają resellerów, którzy handlują, dystrybuują ich produkty na szeroką skalę.

To, o czym należy pamiętać w e-commerce to przede wszystkim odpowiednia organizacja środowiska wokół produktów, które chcemy sprzedać. Konsument, który znajduje się w tym obszarze jest w takim momencie zakupowym, w którym nie możemy go rozpraszać. Za to musimy dowieźć mu wszystkie niezbędne dla niego informacje o produkcie bez niepotrzebnego gadania marketingowego. Oznacza to, że oprócz reklamy, która doprowadzi kupującego do e-półki musimy obudować kartę produktową tak, żeby zachować balans pomiędzy użytecznością a atrakcyjnością (Usability vs. Desirability) czyli dążyć do minimalizacji kosztu interakcji (interaction cost).

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -