Które firmy stawiają na komunikacyjne polisy?

Bartosz Martyka
Bartosz Martyka - Redaktor naczelny Brandsit
4 min

Ubezpieczenia komunikacyjne (OC i autocasco) mają duże znaczenie dla krajowych ubezpieczycieli. Sprawdziliśmy, które firmy są najbardziej uzależnione od tych polis.

Polisy komunikacyjne generują ponad 90% składki w Link4 …

Możliwość sprawdzenia udziału polis komunikacyjnych w łącznej składce ubezpieczycieli wynika z faktu, że KNF niedawno opublikował ciekawe dane na ten temat. Wspomniane informacje dotyczą zarejestrowanych w Polsce ubezpieczycieli z działu II, którzy w 2018 r. oferowali ubezpieczenia komunikacyjne. Od stycznia do grudnia 2018 r. polisy komunikacyjne przeciętnie stanowiły 58,0% składki zebranej przez analizowane zakłady ubezpieczeń. „Warto odnotować, że obowiązkowe OC dla posiadaczy pojazdów lądowych wygenerowało aż 37,5% zebranej składki. Wynik dotyczący casco wszystkich pojazdów lądowych (z wyjątkiem pojazdów szynowych) był znacząco niższy (20,5%), mimo że polisy AC zwykle cechują się o wiele większą jednostkową ceną niż OC komunikacyjne” – zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Informacje z 2018 r. wskazują, że poszczególni ubezpieczyciele bardzo różnią się pod względem zaangażowania w rynek OC komunikacyjnego i AC. Najwyższe wyniki dotyczące udziału obowiązkowego OC i łącznego udziału polis komunikacyjnych w zebranej składce osiągnął Link4 TU S.A. (odpowiednio: 76,0% i 91,7%). „Ten ubezpieczyciel należący obecnie do grupy kapitałowej PZU jest przykładem rynkowego gracza, który skupia się na sprzedaży polis komunikacyjnych. Inne ubezpieczenia (np. mieszkaniowe i turystyczne) stanowią tylko skromny dodatek, jeżeli weźmiemy pod uwagę wartość składki zbieranej przez Link4” – komentuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

„Drogowe” ubezpieczenia są ważne też dla Warty oraz PZU

Trzeba podkreślić, że TUiR Warta S.A. także wyróżnia relatywnie wysokim udziałem polis komunikacyjnych w całej zebranej składce (69,4%). Wynik tego ubezpieczyciela był większy od analogicznej wartości osiągniętej w 2018 r. przez PZU SA (60,8%). Dane KNF-u wskazują, że ponadprzeciętnym udziałem polis komunikacyjnych w składce cechowały się też następujące zakłady ubezpieczeń: TUW TUW (68,7%), TUZ TUW (66,7%), Compensa TU S.A. Vienna Insurance Group (64,9%), AXA Ubezpieczenia TUiR S.A. (64,5%), Generali T.U. S.A. (62,9%), Gothaer TU S.A. (61,9%), STU Ergo Hestia SA (61,3%) oraz TUiR Allianz Polska S.A. (60,8%).

Jeżeli natomiast chodzi o większe zakłady ubezpieczeń, dla których polisy komunikacyjne generowały niewielki przypis składki, to warto wskazać chociażby na Aviva TU Ogólnych S.A. (38,9%) oraz Concordia Polska TUW (31,7%). „Na samym końcu zestawienia znaleźli się ubezpieczyciele bardzo rzadko sprzedający polisy komunikacyjne. Mowa o Polski Gaz TUW, TUW Polski Zakład Ubezpieczeń Wzajemnych i Partner TUiR S.A.” – wymienia Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

- Advertisement -

W autocasco najbardziej specjalizuje się Allianz i Compensa

Informacje zebrane przez analityków Ubea.pl, pozwalają na wyciągnięcie również innych ciekawych wniosków. Interesujące wydaje się np. porównanie udziału ubezpieczeń casco pojazdów lądowych (głównie autocasco) w łącznej składce analizowanych zakładów ubezpieczeń z 2018 r. Dane KNF-u wskazują, że dwóch ubezpieczycieli mocno angażujących się w rynek komunikacyjny, sprzedaje relatywnie mało polis casco. Chodzi o TUW TUW oraz TUZ TUW. Wśród porównywanych zakładów ubezpieczeń znajdziemy również takie firmy, w przypadku których polisy casco mają udział składki znacznie wyższy od rynkowej średniej. Warto przypomnieć, że ta średnia w 2018 r. wyniosła 20,5%. „O wiele większe wyniki odnotowano dla firm Compensa TU VIG (29,1%) oraz TUiR Allianz Polska (35,8%). Można śmiało stwierdzić, że dwaj wspomniani ubezpieczyciele specjalizują się w polisach casco” – podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -