Lekcje z przeszłości, inwestycje w bezpieczeństwo – powstanie i rozwój AKOM

Natalia Zębacka
Natalia Zębacka - Redaktor Brandsit
4 min

Dostarczanie informacji o wszelkich katastrofach naturalnych, technologicznych, a także tych spowodowanych przez człowieka ma fundamentalne znaczenia dla minimalizowania ich skutków. W Turcji to zadanie AKOM, który powstał 12 grudnia 2000 r. w celu zapewnienia optymalnego podziału pracy, koordynacji działań i współpracy służb zrzeszonych w Istanbul Metropolitan Municipality (IMM).  

Dziś wyposażony w najbardziej zaawansowane systemy i oprogramowanie AKOM jest wzorem dla wielu podobnych organizacji pod względem technologii i ergonomii, a obszar jego działania to nie tylko Istambuł, ale także cała Turcja. W sali służącej do kontroli i koordynacji korzysta z Cristal-LED Sony mając do dyspozycji imponujących rozmiarów wyświetlacz o powierzchni 972,8 cm x 410,4 cm.

Decyzja o powstaniu AKOM zapadła po trzęsieniu ziemi, które nawiedziło Turcję 17 sierpnia 1999r. Miało siłę 7,6 w skali Richtera i pozbawiło życia ponad 17,1 tys. ludzi. Konieczne stało się zapewnienie pełnej informacji i koordynacji pracy, aby wszelkiego rodzaju klęski żywiołowe w Istambule mogły być opanowane przy jak najmniejszych szkodach i w jak najkrótszym czasie. AKOM powstało decyzją Zgromadzenia Metropolitalnego Stambułu w celu koordynowania obowiązków służb zgodnie z zarządzeniami Dyrekcji ds. Zarządzania Kryzysowego (AFAD). Początkowo  działalność była prowadzona w budynku Straży Pożarnej w Fatih. Zaś od 2002 roku mieści się w Eyüp Güzeltepe.

Tworzenie projektu zajęło blisko 8 lat i pochłonęło środki na poziomie około 2 mln euro. Była to dobrze przemyślana inwestycja. Od dnia powstania ATKOM odegrał ważną rolę w wielu katastrofach nie tylko w Istambule, ale także w całej Turcji – dzieląc się swoim bogatym doświadczeniem.

Istambuł ma niezwykle nowoczesne centrum reagowania w sytuacjach kryzysowych i nadzwyczajnych. AKOM obejmuje cały obszar metropolitalny Istambułu i działa jako główne centrum kontroli i koordynacji, aby być gotowym na sytuacje awaryjne i katastrofy. Obiekt obejmuje dedykowane centrum kontroli ze zintegrowaną, inteligentną salą konferencyjną, która zapewnia wszystkim pracownikom stały dostęp do danych i informacji. Personel pracuje 24h na dobę, przez siedem dni w tygodniu, 365 dni w roku. Środowisko musi być nie tylko wydajne i nowoczesne, ale także komfortowe i ergonomiczne. Konieczne jest gromadzenie ogromnych zasobów danych. Zaimplementowano systemy kontroli nadzorczej, bezpieczeństwa obiektu i zaawansowane systemy automatyki.  

Obiekt jest gotowy na najgorsze scenariusze awaryjne, łącznie ze spełnieniem wszystkich wymagań, aby zapewnić redundancję systemów przez całą dobę, 7 dni w tygodniu, co jest konieczne w tego typu obiektach w celu zabezpieczenia na wypadek uszkodzenia części systemu.

W sali służącej do kontroli i koordynacji zainstalowano wyświetlacz składający się z 16 x 12 modułów o łącznym wymiarze 972,8 cm x 410,4 cm. Za jakość jasnego, kontrastowego obrazu w Cristal-LED z serii B odpowiada wykorzystany w wyświetlaczach Crystal – LED procesor X1TM, zapewniając płynność, ostrość oraz dokładne odwzorowywanie kolorów, a także wyraźne przejścia tonalne bez utraty szczegółów w dynamicznych scenach. Jest to możliwe dzięki wbudowanym funkcjom procesora: 22-bitowej technologii Super Bit Mapping, Reality Creation oraz MotionflowTM. Niezwykle małe diody LED oraz unikalna powłoka przeciwodblaskowa zapobiega odbijaniu światła. Cristal – LED zapewnia szeroki kąt widzenia bez przekłamywania kolorów. Dzięki temu na wielkim ekranie wszystko jest znakomicie widoczne pod każdym kątem, nawet w dziennym świetle. Idealnie sprawdza się do przekazywania wszelkich informacji. Śledzenia zmian w danym rejonie i analizowania lokalnych potrzeb oraz skutków bieżących wydarzeń.

SOURCES:Sony
Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -