Logowanie do aplikacji bez pamiętania PIN-u? Zobacz, co warto wiedzieć o logowaniu biometrycznym

Dzisiaj korzystanie z bankowych aplikacji mobilnych i kont internetowych to codzienność wielu z nas. Jak wynika z raportu opracowanego przez Związek Banków Polskich za I kwartał 2025 r., w Polsce mamy aż 24 mln aktywnych użytkowników bankowości internetowej i 25,3 mln osób używających aplikacji mobilnych*. Aby jeszcze bardziej ułatwić im dostęp do rachunków, banki opracowują wygodne i bezpieczne systemy logowania. Przykładem jest logowanie biometryczne.

Biometria, bank
źródło: Canva/materiał partnera

Co to znaczy logowanie biometryczne?

Logowanie biometryczne to sposób uwierzytelniania tożsamości użytkownika, który nie wymaga zapamiętywania hasła ani kodu PIN. Zamiast tego wykorzystywane są unikalne cechy fizyczne konkretnej osoby – najczęściej odcisk palca lub rozpoznanie twarzy (Face ID). Metoda ta jest coraz szerzej stosowana w sektorze finansowym, w tym przede wszystkim w bankowości mobilnej.

Logowanie biometryczne zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa – dane biometryczne są unikalne dla każdego użytkownika i trudne do podrobienia. Jednocześnie pozwala na szybki i wygodny dostęp do usług, bez konieczności wpisywania danych logowania.

Biometria w bankowości – nowy standard bezpieczeństwa

Biometria w bankowości staje się powszechnym standardem. Bank Pekao S.A. umożliwia swoim klientom korzystanie z tego rozwiązania w aplikacji mobilnej PeoPay. Dzięki temu użytkownicy mogą logować się do aplikacji, zatwierdzać transakcje oraz wykonywać płatności do określonej kwoty, wykorzystując dane biometryczne zapisane w telefonie.

Zastosowanie biometrii w aplikacji PeoPay ma na celu:

  • uproszczenie codziennego korzystania z aplikacji,
  • zwiększenie poziomu ochrony dostępu do danych,
  • zredukowanie ryzyka związanego z tym, że użytkownik zapomni kodu PIN lub hasła.

Zgodnie z obecnymi regulacjami oraz zaleceniami w zakresie bezpieczeństwa bankowości elektronicznej, biometria stanowi element tzw. silnego uwierzytelnienia klienta (SCA – Strong Customer Authentication), co wpisuje się w unijne regulacje PSD2 (Payment Services Directive)**.

Jak działa logowanie biometryczne w aplikacji PeoPay?

Aplikacja PeoPay pozwala na logowanie z wykorzystaniem:

  • czytnika linii papilarnych (Android, iOS),
  • technologii rozpoznawania twarzy (Face ID – w urządzeniach z systemem iOS).

Użytkownik, który włączy funkcję logowania biometrycznego, nie musi każdorazowo podawać kodu PIN. To znaczne uproszczenie – szczególnie dla osób, które często korzystają z aplikacji bankowej w różnych sytuacjach i potrzebują szybkiego dostępu do konta.

W aplikacji PeoPay logowanie biometryczne umożliwia:

  • logowanie do aplikacji mobilnej bez konieczności wpisywania danych,
  • zatwierdzanie przelewów (zgodnie z obowiązującymi limitami),
  • dokonywanie płatności zbliżeniowych do kwoty 120 zł bez konieczności wpisywania PIN-u.

PeoPay wykorzystuje dane biometryczne zapisane w telefonie – nie są one przechowywane ani przetwarzane przez bank. Dzięki temu prywatność i bezpieczeństwo użytkownika pozostają w pełni zachowane.

Jak aktywować logowanie biometryczne w PeoPay?

Aby skorzystać z logowania biometrycznego w aplikacji PeoPay, należy wykonać kilka prostych kroków:

  1. Zaloguj się do aplikacji tradycyjnym sposobem – za pomocą kodu PIN.
  2. Kliknij w Profil i przejdź do sekcji Bezpieczeństwo w Ustawieniach.
  3. Wybierz Zmianę sposobu logowania i opcję Logowanie biometryczne.
  4. Potwierdź chęć włączenia funkcji, korzystając z dostępnej metody (odcisk palca lub Face ID) i zatwierdź dotychczasowym numerem PIN
  5. Gotowe – od teraz możesz logować się biometrycznie.

W dowolnym momencie możliwe jest również wyłączenie tej funkcji i powrót do logowania PIN-em.

Biometria w telefonie – dlaczego warto?

Rozwiązania biometryczne w telefonach komórkowych cieszą się coraz większą popularnością oraz dostępnością. Za co szczególnie je cenimy? Uważamy, że są bezpieczniejsze (biometryczne dane są unikalne i trudne do skopiowania) i zgodne z nowoczesnymi standardami ochrony danych. Pozwalają nam oszczędzić czas i wygodnie zyskać szybki dostęp do aplikacji oraz funkcji bankowych.

*https://zbp.pl/getmedia/482d031f-c063-4a5c-a9a2-69c414c72800/IP_Raport_NetB@nk_Q1_2025

**Komisja Europejska – dyrektywa PSD2: https://finance.ec.europa.eu

Artykuł sponsorowany

Udostępnij