Maxcom wreszcie na giełdzie

Klaudia Ciesielska
3 min

Dziś nastąpił debiut akcji i praw do akcji spółki Maxcom na GPW. Jak wyglądało IPO “polskiego Apple”?

Ogólna struktura akcjonariatu Maxcom

Do publicznego obrotu dopuszczone zostało 864 000 akcji, z czego 660 000 pochodziło z nowej emisji (seria B), a 204 000 z emisji akcji istniejących (seria A). 107.000 akcji serii B zostało przydzielonych Inwestorom Indywidualnym. Stanowi to 4 proc. obecnego kapitału Spółki. 553.000 akcji serii B zostało przydzielonych Inwestorom Instytucjonalnym. Do inwestorów instytucjonalnych trafiły także akcje serii A, które zostały przedzielone przez prezesa Arkadiusza Wilusz oraz wiceprezesa Andrzeja Wilusz. Znaczy to, że finalnie do inwestorów instytucjonalnych trafiły akcje stanowiące 28 proc. kapitału Maxcom, czyli 757 000 akcji.

Cena i kurs akcji

Cena akcji w ofercie publicznej Maxcom została ustalona na 55 zł. Cena maksymalna akcji w transzy inwestorów indywidualnych wynosiła 72 zł. Na otwarciu kurs akcji wzrósł o 2,09 proc. i wyniósł 56,15 zł, zaś kurs PDA spadł o 3,73 proc. do 52,95 zł. Wartość oferty wyniosła 47,5 mln zł. Co Spółka zamierza zrobić z pieniędzmi?

Plany rozwoju

Najważniejszym celem dla Spółki jest wprowadzenie i rozwój nowych modeli klasycznych telefonów komórkowych oraz smartfonów i pozyskanie dzięki nim nowych klientów we wszystkich kanałach sprzedaży.  Drugim, bardzo istotnym celem wykorzystania wpływów z akcji jest ekspansja na zagraniczne rynki.

REKLAMA

Jakie prognozy?

Przychody ze sprzedaży w 2016 r. osiągnęły 109,2 mln zł, co oznacza wzrost o 116,5% w porównaniu z 2015 r. Zysk operacyjny wyniósł 16,9 mln zł, wobec 6,2 mln zł rok wcześniej. Z kolei zysk netto wzrósł do 12,2 mln zł z 4,0 mln zł. W 2017 r. przychody mają wynieść 156,7 mln zł, EBITDA 22,9 mln zł, a zysk netto 17,7 mln zł. Spółka rozwija się w szybkim tempie, a emisja akcji pozwoli na rozszerzenie skali rozwoju. W 2018 r.  Spółka zamierza osiągnąć wynik zysku netto na poziomie 22 mln zł, zysk operacyjny powinien wynieść 28,33 mln zł, EBITDA 28,8 mln zł, a przychody powinny ukształtować się na poziomie 209,76 mln zł.

Maxcom posiada ponad 15-letnie doświadczenie w produkcji oraz dystrybucji własnych marek produktów telekomunikacyjnych. Spółka działa na ponad 20 rynkach, a jej udział w polskim rynku klasycznych telefonów komórkowych wyniósł w I kw. 2017 r. 40-45 proc. Głównymi odbiorcami spółki zarówno w Polsce jak i zagranicą są czołowi operatorzy telekomunikacyjni (m.in. Orange, Play, T-Mobile, Plus, O2, Telenor) oraz sieci handlowe i dystrybutorzy.