Medycynę czeka nowa rewolucja? Sztuczna inteligencja bez regulacji może być niebezpieczna

Izabela Myszkowska
Izabela Myszkowska - Redaktor Brandsit 3 min
3 min

Chociaż sztuczna inteligencja ogólna, która może rozwiązywać problemy tak jak ludzie, jest wciąż odległa o dziesięciolecia, “wystarczająco dobre” AI, takie jak ChatGPT i ChatGPT-4 OpenAI, które potrafią pisać oryginalną prozę i rozmawiać z ludzką płynnością, mają potencjał, by całkowicie zmienić opiekę zdrowotną.

Rewolucyjna technologia nadchodzi szybciej, niż większość ludzi w branży zdaje sobie z tego sprawę. GlobalData szacuje, że cały rynek sztucznej inteligencji będzie wart 383,3 miliarda dolarów w 2030 roku, przy solidnej 21% skumulowanej rocznej stopie wzrostu (CAGR) w latach 2022-2030.

ChatGPT może być wykorzystywany do pomocy lekarzom w zadaniach biurokratycznych, dzięki czemu lekarze mogą poświęcić więcej czasu na interakcję z pacjentem. Co ważniejsze, chatboty mogą zwiększyć skuteczność i dokładność procesów opieki prewencyjnej, identyfikacji objawów i opieki po wyzdrowieniu”.

Tina Deng, główny analityk ds. urządzeń medycznych w firmie GlobalData

Integracja sztucznej inteligencji z chatbotami i wirtualnymi asystentami może motywować pacjentów i wchodzić w interakcje z nimi. Może przeglądać objawy pacjenta, a następnie zalecać porady diagnostyczne i różne opcje, takie jak wirtualne wizyty kontrolne lub wizyty osobiste z pracownikiem służby zdrowia. Może to zmniejszyć obciążenie personelu szpitalnego, zwiększyć efektywność przepływu pacjentów i obniżyć koszty opieki zdrowotnej. Podczas pandemii COVID-19 powstały chatboty do bezkontaktowego badania objawów COVID-19 w placówkach służby zdrowia oraz pomagające odpowiadać na pytania społeczeństwa.

Chatboty mogą odpowiadać na zapytania pacjentów dotyczące produktów medycznych i dzielić się z klientami nowinkami dotyczącymi marki. Firmy farmaceutyczne i produkujące urządzenia medyczne mogą czerpać korzyści z używania wirtualnych agentów obsługujących sztuczną inteligencję do automatyzacji procesów obsługi klienta i zapewniania pacjentom całodobowej opieki. Dodatkowo chatboty mogą być wykorzystywane do celów społecznościowych, zwiększając zaangażowanie pacjentów. Chatboty doradzają, jak zachować zdrowie po leczeniu. Wysyłają automatyczne przypomnienia o zażyciu leków i ponownej wizycie.

„Wykorzystanie chatbotów w opiece nad pacjentem i badaniach medycznych budzi kilka wątpliwości natury etycznej. Ponieważ masowe dane pacjentów są wprowadzane do uczenia maszynowego w celu poprawy dokładności chatbotów, informacje o pacjentach są podatne na ataki. Informacje dostarczane przez chatboty mogą być bardziej niedokładne i wprowadzające w błąd, w zależności od źródeł przekazywanych do chatbotów. Niezależnie od zagrożeń, chatboty oparte na sztucznej inteligencji będą szeroko stosowane w branży medycznej. Oczekuje się, że więcej przepisów będzie regulowało wykorzystanie chatbotów do celów zdrowotnych”.

Tina Deng, główny analityk ds. urządzeń medycznych w firmie GlobalData
SOURCES:GlobalData
Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz