Międzynarodowa współpraca biznesowa w czasach Covid-19

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
6 min

Największe międzynarodowe targi i konferencje zostały odwołane. Część lotów zawieszono, na granicach wprowadzane są – i znoszone – obostrzenia. Podróże biznesowe stały się więc trudne do przewidzenia i planowania, zależne bowiem są od chwilowej sytuacji epidemiologicznej. Biznes próbuje się w tej nowej rzeczywistości odnaleźć. Organizacje zmuszone są do szukania innych modeli utrzymywania kontaktów z zagranicznymi klientami i partnerami biznesowymi. Jak to robić skutecznie, pokazuje przykład ogólnopolskiego klastra firm IT – ITCorner.

Relacje biznesowe – online 

Problemy związane z przemieszczaniem się czy odbywaniem przymusowej kwarantanny po powrocie znacząco wpłynęły na współpracę międzynarodową. W przypadku niektórych państw – takich jak Stany Zjednoczone – podróżowanie stało się całkowicie niemożliwe. Nieco łatwiej jest w przypadku krajów bliższych Polsce – bezpośrednich sąsiadów czy innych krajów europejskich. Aczkolwiek i tutaj obostrzenia potrafią być nakładane przez władze państwowe z dnia na dzień, bez jakiegokolwiek uprzedzenia. Dlatego też niezastąpione stają się zarówno wypracowane wcześniej sieci współpracy, jak i kompetencje w zastosowaniu nowych technologii do organizowania webinarów, konferencji oraz spotkań. – Już w marcu przenieśliśmy większość naszych wydarzeń do online’u, musieliśmy też odwołać zaplanowany kongres i tech-meetupy. Natomiast bardzo szybko okazało się, że zarówno klienci naszych firm, jak i przedstawiciele organizacji biznesowych są chętni na spotkania online. Już w kwietniu mieliśmy okazję wziąć udział w cyklu telekonferencji z klastrami z Niemiec, Wielkiej Brytanii oraz Stanów Zjednoczonych. Dotyczyły one transformacji cyfrowej organizacji oraz radzenia sobie z kryzysem (International exchange Digital Cluster & Corona crisis) – wyjaśnia Jakub Orczyk, odpowiadający w klastrze ITCorner za współpracę z regionem DACH.

Nowe kierunki współpracy – Finlandia

- Advertisement -

Skandynawia już od dłuższego czasu stanowi kierunek ekspansji polskich firm, zwłaszcza z obszaru nowych technologii. Wysoki stopień innowacyjności oraz utworzenie specjalnych systemów jej wspierania sprawił, że już pod koniec 2018 roku w klastrze ITCorner został przygotowany plan współpracy z krajami skandynawskimi. Wybór padł na Finlandię, która po raz kolejny znalazła się na czele unijnego rankingu DESI – indeksu gospodarki i społeczeństwa cyfrowego. Słynie również z tego, że posiada mocno rozwinięty sektor ICT, który jest rezultatem zarówno działania mechanizmów wewnętrznych, napędzających innowacje, jak i globalnych relacji biznesowych. Dla polskich firm partnerstwo z tymi krajami to przede wszystkim szansa na skok technologiczny.

– Finlandia to dla nas interesujący kierunek tworzenia sieci relacji biznesowych – głównie z powodu podobieństwa kulturowego oraz ciekawej, innowacyjnej gospodarki. W 2020 roku planowaliśmy we współpracy z naszymi fińskimi partnerami z m.in. Turku Business Region, organizację serii wydarzeń na żywo. Pandemia pokrzyżowała nasze plany. Wcześniejsza współpraca pozwoliła nam jednak na przeniesienie naszych projektów do świata wirtualnego. Wspólnie zorganizowaliśmy konferencję Opportunities for the Polish-Finnish ICT Sector, a także sesję spotkań biznesowych online. Szukamy z naszymi partnerami nowych obszarów współpracy zdalnej i jesteśmy przekonani, że mimo nietypowych warunków, jakie narzuca nam pandemia, będziemy w stanie pogłębiać nasze relacje. – wyjaśnia Michał Zacher, odpowiedzialny w ITCorner za współpracę międzynarodową.

Niemcy – sprawdzeni partnerzy biznesowi

Niemcy to trzecia gospodarka świata oraz najbardziej innowacyjna wg Bloomberg Innovation Index 2020 (w rankingu po raz pierwszy od 6 lat wyprzedziły Koreę Południową). Są też znaczącym partnerem biznesowym dla polskich firm, zwłaszcza dla branży IT. ITCorner niemal od samego początku swojego istnienia współpracuje z berlińskim klastrem SIBB (ICT & Digital Business Association Berlin-Brandenburg). W ostatnich kilku latach firmy z Polski – w tym z ITCorner – oraz członkowie SIBB spotykali się na konferencjach, eventach oraz podczas misji gospodarczych w ramach programu LookOut.

  • Po zakończeniu projektu LookOut wystartowaliśmy z nową inicjatywą Deep Tech Hub Poland, w ramach której będziemy chcieli nadal przybliżać berlińskim startupom i firmom IT polski ekosystem firm technologicznych. Planujemy organizację – w tym online – warsztatów, szkoleń, programów akceleracyjnych oraz delegacji biznesowych. Dzięki zaproszeniu przez ITCorner do projektu w ramach Dyplomacji publicznej mamy okazję już teraz zaprezentować nasz program i plany (w trakcie wirtualnych spotkań). – mówi Adam Formanek, Head of International Projects w SIBB.

Rola organizacji technologicznych

Jak pokazały ostatnie miesiące, można sprawnie współpracować spotykając się głównie w wirtualnym świecie. Skuteczność tych wydarzeń często jednak wiąże się z wcześniej wypracowanymi relacjami w świecie rzeczywistym. Mimo, że w ostatnim czasie powoli wracamy do tego typu współpracy biznesowej, to spotkania te są prowadzone nierzadko w mało komfortowych warunkach i w mniejszym gronie, a w przypadku niektórych rejonów świata są nadal niemożliwe. Stąd szczególna rola projektów hybrydowych, nastawionych na kooperację online opartą o wcześniejszą sieć współpracy międzynarodowych.

Duża szansa otwiera się przed organizacjami i klastrami technologicznymi, które mogą stać się platformą wymiany biznesowych doświadczeń i wspierać firmy członkowskie w ekspansji międzynarodowej. ITCorner realizuje tę funkcję w ramach projektu International cooperation of the Polish ICT sector (finansowanego ze środków MSZ RP), polegającego na animacji współpracy między firmami technologicznymi z Polski, Niemiec i Finlandii. Ważnym aspektem tego programu jest przygotowanie gruntu pod spotkania w świecie rzeczywistym, jak tylko będą w pełni możliwe.

Zadanie publiczne współfinansowane przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych RP w konkursie „Dyplomacja publiczna 2020 – nowy wymiar”.

Udostępnij
- REKLAMA -