Ad image

Nad Bałtykiem kwitnie e-commerce

Izabela Myszkowska - Redaktor Brandsit

Według badania Eurostat, 91% obywateli UE w wieku 16-74 lat miało w 2022 roku dostęp do internetu, a 75% z nich korzystało z niego do zakupów online. W ciągu ostatniej dekady, odsetek ten wzrósł o 20 punktów procentowych. Olena Bondar, dyrektor biura Freedom Finance Europe Poland, podkreśla, że rynek zakupów online w Europie wciąż ma potencjał na wzrost.

Czynniki sukcesu

Jednym z kluczowych czynników sukcesu jest cyfryzacja sektora publicznego i inwestycje w edukację. Kraje bałtyckie, z racji swojej małej skali, mogły wprowadzać najnowocześniejsze rozwiązania, korzystając z doświadczeń innych krajów. Dodatkowo, przynależność do Unii Europejskiej otworzyła im dostęp do wspólnego rynku, jednocześnie chroniąc go przed agresywnymi graczami spoza Wspólnoty.

Wpływ pandemii

Pandemia COVID-19 również miała znaczący wpływ na rozwój rynku e-commerce w krajach bałtyckich. Lokalni dostawcy korzystający z regionalnych rozwiązań zyskali przewagę rynkową, dzięki pewnemu i szybkiemu czasowi dostawy.

Perspektywy na przyszłość

Według badania firmy doradztwa strategicznego Strategy& Polska, wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie do 2027 roku o ponad 94 mld zł. Kluczowym czynnikiem sukcesu będzie umiejętność dostosowania się do wymogów regulacyjnych, inwestycje w logistykę oraz utrzymanie zaufania klientów.

Rynek e-commerce w Europie, a w szczególności w krajach bałtyckich, jest pełen możliwości. Dzięki innowacyjności, korzystnym warunkom regulacyjnym i rosnącej liczbie użytkowników internetu, te rynki stają się coraz bardziej atrakcyjne dla inwestorów. Jak podkreśla Olena Bondar, to wszystko pozwala patrzeć na rynek e-commerce łaskawym okiem w kontekście poszukiwania nowych szans inwestycyjnych.