• VR PodcastNOWOŚĆ
  • Reklama
  • Personalizacja
  • Zakładki
  • Historia
  • Twój Brandsit
  • MAGAZYN
  • Newsletter
Brandsit
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Branża IT
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • Opinie
Czytasz: NFT – inwestycja, wartość kolekcjonerska czy kreowanie swojego wizerunku?
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Aa
BrandsitBrandsit
  • Twoje zakładki
  • Śledź tematy
  • MAGAZYN
Szukaj
  • Biznes
    • Aktualności biznesowe
    • Biznes plan
    • E-commerce
    • Marketing
    • Rozwój
    • Startup
  • Pieniądze
    • Ekonomia
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Podatki i koszty
    • Praca
  • Branża IT
    • Dystrybucja
    • Kanał partnerski
    • Kariera
    • Programowanie
    • Vendor
  • Technologia
    • Automatyzacja
    • Big Data
    • Blockchain
    • Chmura
    • Cyberbezpieczeństwo
    • IoT
    • Komunikacja
    • Rozwiązania
    • Sztuczna inteligencja
    • VR
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
    • Zrównoważony rozwój
  • Work&Life
    • Ciekawostki
    • Gaming
    • Miasto
    • Moda
    • Rozrywka
    • W pracy
  • Opinie
  • Narzędzia
    • Rynki
    • Giełda kryptowalut
    • Twoje zakładki
    • Śledzenie tematów
    • Newsletter
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2023 Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
NFT

NFT – inwestycja, wartość kolekcjonerska czy kreowanie swojego wizerunku?

Izabela Myszkowska
Opublikowano 2023/03/07 at 12:49 PM
Izabela Myszkowska  - Redaktor Brandsit
Udostępnij
7 min czytania
NFT
Udostępnij

Niewymienialne tokeny, tak zwane NFT (non-fungible tokens) zyskują na popularności – kolejne spośród światowych domów mody decydują się na ich wydanie. Pierwsi nabywcy NFT uzasadniali swoje zakupy przede wszystkim chęcią osiągania zysków (66%) oraz wyprzedzania trendów (50%). Jednak dla ponad połowy zainteresowanych kupnem mody cyfrowej w formie NFT jest to sposób na wyrażanie siebie, a dla jednej trzeciej – metoda kreowania swojego wizerunku w sieci. Motywacje posiadaczy dóbr cyfrowych – głównie z branży fashion – zbadała firma doradztwa strategicznego Boston Consulting Group (BCG) we współpracy z Vogue Polska.

- Reklama -

NFT można porównać do certyfikatu potwierdzającego, że zakupiony w tej formie produkt jest oryginalny i niepowtarzalny. Jak wskazują pierwsze dane z badania przeprowadzonego przez warszawskie biuro BCG na grupie 3000 respondentów z całego świata, zakup wirtualnych aktywów staje się coraz popularniejszy. Na rosnącej liczbie platform internetowych osoby fizyczne reprezentują awatary, a użytkownicy troszczą się o ich wygląd w podobny sposób, jak dotychczas dbali o zdjęcia profilowe w mediach społecznościowych. Analizy, które zostaną przedstawione w raporcie Vogue i BCG, „Metaverse and Sustainability in Fashion: Opportunity or Threat?” wskazują, że aspekty chęci wyrażania siebie i przynależności do społeczności są ważne zarówno w rzeczywistym, jak i cyfrowym świecie.

Jeszcze dwa lata temu rynek NFT nie istniał – dziś wart jest miliardy. Zgodnie z raportem, wzrost zainteresowania kupnem dóbr cyfrowych będzie największy właśnie w przypadku NFT – liczba ich nabywców może wzrosnąć trzykrotnie w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W samych Stanach Zjednoczonych, gdzie rynek jest najlepiej rozwinięty, liczba nabywców może się podwoić. Wśrod konsumentów z Europy i Azji, przewiduje się nawet czterokrotną dynamikę wzrostu. Statystyki pokazują ogromny potencjał wykorzystania niewymienialnych tokenów, również w branży fashion.

Dalsza część publikacji pod materiałem wideo.

Świadoma wzrastającej popularności dóbr cyfrowych, branża fashion – która szybko przysposobiła sobie technologie Metaverse – podchodzi niepewnie do ich wpływu na aspekty zrównoważonego rozwoju. Niektórzy krytykują znaczące koszty środowiskowe – zwłaszcza technologii łańcucha bloków (blockchain). Niemniej jednak, konsumenci tylko częściowo zdają sobie sprawę ze znaczenia tematu zrównoważonego rozwoju w wirtualnym świecie. Spytani o swoje poczucie odpowiedzialności za zmiany klimatyczne i zrównoważony rozwój środowiska w sakli od 1 do 10, respondenci ankiety uzyskali średnio bardzo wysoki wynik 7.7 na 10 punktów. Mimo wszystko, taki rezultat rzadko przekłada się na codzienne konsumenckie decyzje w obszarze aktywów cyfrowych.

Prawie połowa respondentów nie bierze pod uwagę aspektu zrównoważonego rozwoju przy zakupie wirtualnych produktów. Jedynie 11% nie inwestuje w kryptowaluty i NFT z powodów środowiskowych, 6% inwestuje tylko w aktywa zbudowane w zrównoważonych technologiach, a zaledwie 6% kupuje kompensacje emisji dwutlenku węgla. To obrazuje, jak ważną rolę w wyznaczaniu standardów zrównoważonej mody w Metaversum mają do odegrania liderzy branży modowej. Kwestie środowiskowe Metaversum nie rozwiążą się same, bo to środowisko, w którym z definicji brak jest regulatorów. – mówi Oktawian Zając, szef warszawskiego biura Boston Consulting Group.
NFT nie tylko dla inwestorów i kolekcjonerów

Podobnie jak w przypadku kryptowalut, większość pasjonatów NFT dostrzega w nich szansę na potencjalny zysk. Jest jednak liczna grupa osób, która kupując tokeny, kieruje się chęcią posiadania czegoś niepowtarzalnego, a jednocześnie stosunkowo łatwego do zdobycia – coś, co pomoże im wyrazić siebie w unikalny sposób. Potwierdzają to wyniki badania: 66% badanych widzi w NFT potencjał inwestycyjny, a dla jednej trzeciej ważna jest wartość kolekcjonerska cyfrowych dóbr. Badanych jednak interesują nie tylko materialne korzyści związane z posiadaniem NFT – 28% posiadaczy tokenów kupuje je, aby stać się częścią wyjątkowej społeczności.

Moda na cyfrową modę

Marki modowe efektywnie wykorzystują potencjał, który oferuje technologia NFT i osiągają z tytułu ich sprzedaży regularne, niemałe zyski. Według danych raportu, spośród 120 największych pod względem przychodów domów mody, dotychczas jedynie 25 wypuściło swoje własne NFT. Rynek został zdominowany przez kilku pionierów. W 2021, Adidas wygenerował największą wartość wypuszczając „Into the Metaverse” – kolekcję NFT, która w momencie wydania warta była około 24 mln USD, co oznacza, że Adidas odpowiedzialny był za większość wartości rynkowej tokenów modowych w 2021 roku. Takie rezultaty pokazują jak jedna udana kolekcja może całkowicie zdominować rynek, sugerując, że dropy NFT są w stanie wygenerować pokaźne przychody dla marek modowych.

Większość marek fashion sprzedaje w postaci NFT głównie cyfrowe odpowiedniki produktów dostępnych w tradycyjnych sklepach. Na przykład Nike udostępnił w kwietniu tego roku kolekcję 20 tys. sztuk wirtualnych sneakersów, w cenie 2,9 ETH (około 8,5 tys. EUR) za sztukę. Jedna z par z tej kolekcji, zaprojektowana przez artystę Takashiego Murakami, została sprzedana za kwotę 134 tys. USD pozycjonując ten obiekt cenowo wśród kolekcjonerskich dzieł sztuki bardziej niż obiektów użytkowych – komentuje Kasia Jordan-Kulczyk, wydawca Vogue Polska.

Dlaczego wirtualna moda się sprzedaje?

Co tak naprawdę motywuje nas do kupowania ubrań, których fizycznie nie można założyć na siebie? – zapytano respondentów. Wyniki są dość zaskakujące, jeśli porównać je do ogółu osób kupujących niewymienne tokeny, które w większości traktują cyfrowe dobra jako inwestycję. Dla ponad połowy ankietowanych (55%) zainteresowanie cyfrową modą wynika głównie z potrzeby wyrażenia siebie. Dla 45% ważny jest element nowości NFT w branży fashion, natomiast aż dla 33% istotne jest wykorzystanie tokenów w social mediach.

Modowe NFT nad Wisłą

Trzecia edycja konferencji Business Fashion Environment Summit organizowana przez Vogue Polska oraz Boston Consulting Group odbędzie się 11 października w warszawskim Hotelu Nobu, gdzie zostanie zaprezentowany raport BCG i Vogue. Podczas eventu, międzynarodowi eksperci z branży opowiedzą między innymi o najbardziej spektakularnych i obiecujących debiutach modowych w wirtualnym świecie.

Zobacz również

NFT jako rewolucja w świecie sztuki: jak cyfrowa własność zmienia rynek dzieł sztuki

G-Shock odświeża kategorię G-Squad. Nowość na wiosnę

Amazon wejdzie w NFT. Firma uruchomi innowacyjny marketplace

Moda korzysta z nauki i technologii. Japoński projektant zaprezentował ubrania malowane światłem

ChatGPT w polskich szkołach – lepiej nauczyć niż zakazać

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze

Smart Grid energetyka
Polacy chcą szybszej transformacji energetycznej
Czysta energia Eco
IS-Wireless
Pierwsza sieć przemysłowa 5G w modelu otwartym działa już w Krakowie
Komunikacja
e-mail, mail
Wykorzystanie ludzkich słabości – Anatomia ataków BEC
Cyberbezpieczeństwo Technologia
medycyna
Wykorzystują technologię do wytwarzania przeciwciał. Ich pomysł ograniczy wykorzystanie zwierząt w medycynie
Rozwiązania Technologia

Biznes

  • Aktualności biznesowe
  • Biznes plan
  • E-commerce
  • Marketing
  • Rozwój
  • Startup

Pieniądze

  • Ekonomia
  • Inwestycje
  • Kryptowaluty
  • NFT
  • Podatki i koszty
  • Praca

Branża IT

  • Dystrybucja
  • Kanał partnerski
  • Kariera
  • Programowanie
  • Vendor

Technologia

  • Automatyzacja
  • Big Data
  • Blockchain
  • Chmura
  • Cyberbezpieczeństwo
  • IoT
  • Komunikacja
  • Rozwiązania
  • Sztuczna inteligencja
  • VR

Eco

  • Czysta energia
  • Pogoda i nauka
  • Pojazdy elektryczne
  • Polityka klimatyczna
  • Zrównoważony rozwój

Work&Life

  • Ciekawostki
  • Gaming
  • Miasto
  • Moda
  • Rozrywka
  • W pracy

Narzędzia

  • Rynki
  • Giełda kryptowalut
  • Twoje zakładki
  • Śledzenie tematów
  • Newsletter

Social Media

© 2017-2023 Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
Brandsit
Zarządzaj swoją prywatnością

To provide the best experiences, we and our partners use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us and our partners to process personal data such as browsing behavior or unique IDs on this site and show (non-) personalized ads. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.

Kliknij poniżej, aby wyrazić zgodę na powyższe lub dokonać szczegółowych wyborów. Twoje wybory zostaną zastosowane tylko do tej witryny. Możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie, w tym wycofać swoją zgodę, korzystając z przełączników w polityce plików cookie lub klikając przycisk zarządzaj zgodą u dołu ekranu.

Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Statystyka

Marketing

Funkcje
Zawsze aktywne

Zawsze aktywne
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}
adbanner
Wykryto AdBlock
Nasza strona jest stroną wspieraną przez reklamy. Proszę o białą listę, aby wesprzeć naszą stronę.
Okay, I'll Whitelist
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?
X