Opłaty z niezamówione usługi – Dlaczego UOKiK ma zastrzeżenia do UPC Polska?

Natalia Zębacka
Natalia Zębacka - Redaktor Brandsit
3 min

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), Tomasz Chróstny, postawił zarzuty UPC Polska, spółce obsługującej szerokopasmowy internet, telewizję oraz telefonię stacjonarną. W zależności od wyniku postępowania, UPC Polska może zostać ukarane grzywną do 10 proc. rocznych obrotów spółki.

Czego dotyczą zarzuty? Okazuje się, że klienci UPC byli obciążeni dodatkowymi opłatami za usługi, których nie zamawiali. W ramach programu „Więcej korzyści dla Ciebie”, wprowadzonego od 1 lutego 2019 r. do 1 kwietnia ubiegłego roku, abonament dla klientów UPC, którzy zawarli z spółką umowy na czas nieoznaczony, został podwyższony. To związane było z wprowadzeniem dodatkowej opłaty wynoszącej od 4 do 8 zł, w zależności od posiadanego pakietu. Spółka informowała, że klienci będą mieli dostęp do większej liczby kanałów telewizyjnych (w tym programów premium) lub szybszego internetu.

Zgodnie z przepisami prawa konsumenckiego, świadczenie nowych usług powinno odbywać się na wniosek lub za uprzednią zgodą konsumentów. Tymczasem UPC Polska nie zwróciło się do klientów z prośbą o wyrażenie zgody na wprowadzenie nowych usług i związane z tym opłaty. W tej sytuacji, to konsumenci musieli zdecydować, czy wypowiedzieć umowę, zrezygnować z nowych usług przed ich wprowadzeniem, czy skorzystać z oferty z możliwością rezygnacji w ciągu 6 miesięcy.

– Niedopuszczalne jest pobieranie opłat za niezamówione produkty i usługi. Pamiętajmy, iż włączenie jakichkolwiek świadczeń, odpłatne dodanie ich do wcześniej zawartej umowy, musi się odbyć za wyraźną i świadomą zgodą konsumentów, a brak odpowiedzi takiej zgody nie stanowi.mówi Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny.

- Advertisement -

Fakt, że UPC Polska umożliwiło klientom bezkosztowe zrezygnowanie z nowych usług w ciągu 6 miesięcy, nie zmienia sytuacji. Przedsiębiorca nie powinien jednostronnie zmieniać zakresu świadczonych usług lub uruchamiać nowych, a następnie wymagać od konsumentów opłacania wyższego abonamentu za niezamówione produkty lub wycofania się z nowych warunków.

Kluczowe jest tutaj zrozumienie, że zgodnie z ustawą o prawach konsumenta (art. 5), spełnienie przez przedsiębiorcę świadczenia niezamówionego przez konsumenta, następuje na ryzyko przedsiębiorcy i nie nakłada na konsumenta żadnych zobowiązań.

Na ten moment, wszystko w rękach UOKiK. Jeśli zarzuty się potwierdzą, UPC Polska czeka surowa kara – do 10 proc. obrotu spółki. O tym, jakie będą dalsze losy tej sprawy, zapewne dowiemy się wkrótce.

SOURCES:UOKiK
Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -