Personalizacja zastąpi fast fashion?

Izabela Myszkowska
Izabela Myszkowska - Redaktor Brandsit
7 min

Zadowoleni klienci chcą wspierać firmy, które kochają. Według nowego badania HubSpot 90 proc. konsumentów jest bardziej skłonnych do zakupów, a 93 proc. częściej zostaje stałymi klientami w firmach z doskonałą obsługą klienta. Kupujący chcą indywidualnego podejścia, produktów spersonalizowanych, trwałych i jakościowych, których nie musieliby wymieniać co kilka miesięcy. Dodatkowo połowa z nich uważa, że zakupy przy wspomaganiu algorytmów i sztucznej inteligencji są dla nich bardziej korzystne.

To już nieuniknione. Marki i sprzedawcy muszą wyróżnić się spośród konkurencji poprzez doświadczenia klienta, a ci stają się coraz bardziej wymagający. Według badania przeprowadzonego przez McKinsey aż 71 proc. użytkowników oczekuje personalizacji, a 76 proc. jest rozczarowanych, gdy wrażenia z zakupów są nieoptymalne. Co więcej, spersonalizowane taktyki marketingowe sprawiły, że firmy zakorzenione w cyfrowej sprzedaży odnotowały nawet 40 proc. wzrost przychodów. Z kolei według raportu GoodFirms aż 50 proc. respondentów wskazało, że zakupy dokonywane za pomocą analityki i algorytmów sztucznej inteligencji są dla nich dużym ułatwieniem i uważają, że więcej sprzedawców detalicznych powinno zdecydować się na tę praktykę.

– Personalizacja doświadczeń klienta przez wykorzystanie takich narzędzi jak przypomnienia, rekomendacje czy newslettery z promocjami już nie wystarczy. Dziś potrzeba hiperpersonalizacji, czyli jeszcze skuteczniejszego dostosowania produktów do indywidualnych potrzeb odbiorcy. Obserwujemy to w branży optycznej. Oprawki w jednym lub dwóch kolorach lub ich kształt zmieniany niemal niezauważalnie? To już przeszłość. Marki już teraz powinny analizować duże zbiory danych i wykorzystywać sztuczną inteligencję do zapewniania indywidualnych doświadczeń, które budują długoterminową lojalność, dbając przy tym, żeby zachować bezpieczeństwo danychpodkreśla Wojciech Kyciak, prezes zarządu firmy Bezokularow.pl S.A., której jedną z marek jest wOkularach.pl – autoryzowany sprzedawca okularów online wykorzystujący nowe technologie, które pozwalają na przymierzenie oprawek i sprawdzają dopasowanie ich do twarzy przy użyciu kamery i możliwości sztucznej inteligencji.

Kreator trendów w każdym z nas

Personalizacja, intuicyjna sprzedaż mobilna, także w serwisach społecznościowych stają się kluczem do podboju rynku modowego. Jak wynika z lipcowego badania GoodFirms, globalnej platformy analitycznej, 30 proc. kupujących śledzi trendy w modzie właśnie przez internet. To wprost wskazuje, że w dobie mediów społecznościowych i technologii zmienił się sposób konsumpcji mody. Dziś w przemyśle modowym nadal dominuje „fast fashion”, czyli masowa produkcja ubrań i dodatków na wzór oraz podobieństwo propozycji największych i najgorętszych domów mody. Marki przez lata szły na łatwiznę, a w ostateczności wytworzyły tony ubrań słabej jakości, która albo zalega w magazynach, albo wymusza kupno kolejnych.

- Advertisement -

– W czasach, gdy klienci są bardzo świadomi swoich potrzeb i sami stają się kreatorami własnego stylu, indywidualne podejście firm do każdego klienta jest niezbędne do prowadzenia rentownego biznesu. Personalizacja ich doświadczeń polega na zrozumieniu tego, co jest dla nich najważniejsze, i zaoferowaniu produktów pasujących do ich niepowtarzalnego stylu. Marki powinny myśleć zatem o konsumentach jako o jednostkach i sprzedawać produkty tak, by klienci mogli się z nimi identyfikować. Dzięki temu klienci poczują, że produkt wnosi pewną wartość do ich życia, że mogą zaufać marce. Klienci wracają do tych firm, które będą ich traktować poważnie i wyjątkowozauważa Tomasz Cincio, prezes Droplo, globalnej platformy B2B dla sprzedawców online i hurtowni oraz producentów, która umożliwia szybkie nawiązanie współpracy poprzez dostęp sprzedawców do bazy zintegrowanych dostawców i blisko miliona produktów gotowych do sprzedaży w internecie.

Influencer twoim doradcą

Wraz z nadejściem personalizacji konsumenci w dużej mierze polegają na influencerach, którzy polecają markę i doradzają styl. Rynek influencerów, który wcześniej rósł w wolnym tempie, nagle przyspieszył w trakcie pandemii, a coraz więcej osób korzysta z internetu, aby znaleźć nie tylko recenzję, ale też ten jeden wymarzony produkt.

– Zdobycie lojalności klienta jest kluczowe, niezależnie od tego, czy marki sprzedają bezpośrednio konsumentom czy firmom. Niestety, budowanie zaufania zajmuje dużo czasu. Z drugiej strony influencerzy zdobyli już zaufanie odbiorców swoich treści, dlatego uwzględnienie ich w kampanii marketingowej może skrócić osiągnięcie pozytywnego odbioru marki z wielu lat do kilku miesięcy czy tygodni. Kolejną z korzyści współpracy z influencerami jest możliwość ich szybkiego i bezpośredniego łączenia się z odbiorcami. Przyzwyczajeni do łatwości robienia zakupów online klienci chcą szybkiej reakcji i większej empatiimówi Tomasz Cincio, prezes Droplo.Jeżeli firmy nie zapewnią klientom sprawnej komunikacji, także przez chatboty, po pewnym czasie przeniosą oni swoją lojalność na inne biznesy, które będą w stanie zapewnić im lepszą obsługę klienta. Pamiętajmy, że według psychologów jedna niezadowolona z usługi osoba opowie o niej przynajmniej dziesięciu kolejnym. Ostatecznie firmie trudno będzie utrzymać mocną bazę klientówdodaje Tomasz Cincio.

Planeta coraz ważniejsza

Co ważne, personalizacja produktów wywiera duży wpływ na środowisko. Konsumenci są coraz bardziej świadomi i już blisko 70 proc. unika marek, których działania mocno wpływają na środowisko. Warto pamiętać, że przemysł modowy odpowiada za ok. 10 proc. globalnej emisji gazów cieplarnianych, a już ok. 43 proc. ankietowanych według GoodFirms uważa, że branża modowa szkodzi planecie.

Dodatkowo 67 proc. badanych stwierdziło, że uniknęłoby marki zaangażowanej w łamanie norm środowiskowych, a ok. 28 proc. ludzi kupuje od marek modowych tylko wtedy, gdy wiedzą, że do produkcji wykorzystywane są zrównoważone surowce.

– Nikt nie kupiłby produktu z etykietą: „Wyprodukowano przy użyciu pracy przymusowej” lub „Odpady z tego produktu zanieczyszczają główne źródło wody w mieście”. A jednak wiele zakupionych dziś rzeczy wiąże się z ogromnymi kosztami ludzkimi i środowiskowymi ukrytymi w łańcuchach dostawzaznacza Wojciech Kyciak i dodaje:Wzrastająca świadomość konsumentów to cenna informacja, a te marki, które wprost będą mówić o tym, jaki jest koszt środowiskowy produkcji, będą zyskiwały. Oczywiście o ile będą w tym szczere i będą dążyć do ograniczenia negatywnego wpływukończy twórca marki wOkularach.pl.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -