Pisanie artykułów na strony internetowe – poradnik dobrego contentu

Pisanie artykułów na blogi firmowe i publikowanie na nich profesjonalnych treści to kluczowy element strategii marketingowych. Artykuły zamieszczane na stronie www nie tylko dostarczają klientom wyczerpujących informacji o ofercie, ale także poprawiają wizerunek przedsiębiorstwa i zwiększają rozpoznawalność marki. Umiejętne zastosowanie elementów SEO pozycjonuje stronę w wyszukiwarce, przyciąga nowych klientów i zwiększa przychody ze sprzedaży. Korzyści są ogromne. Jak zatem napisać artykuł, który przyciągnie czytelników, a przy tym odpowiednio wypozycjonuje stronę w wyszukiwarce? Poniżej zestawiono najważniejsze informacje, które pozwolą Ci napisać idealny artykuł i osiągnąć sukces.

Pisanie artykułów – sztuka przyciągnięcia uwagi

Większość czytelników przeglądających strony internetowe czy prasę tylko pobieżnie zapoznaje się z ich treścią. „Skanuje” tekst wzrokiem, wychwytuje kluczowe informacje, na podstawie których jest w stanie określić ogólny temat artykułu. Czasami zatrzymuje się na początku tekstu, czasami wychwytuje jego wybrane fragmenty. Niezależnie od tego, jaką strategię wybierze, spędza na stronie kilkadziesiąt sekund, które trzeba jak najlepiej wykorzystać, by zdobyć jego uwagę. W jaki sposób to zrobić? Wykorzystując odpowiednie zabiegi literackie – wyeksponowanie najważniejszych części utworu zachęci czytelnika do kontynuowania lektury, a stopniowe dawkowanie informacji sprawi, że spędzi więcej czasu na stronie. Ważna jest także odpowiednia budowa, jasny przekaz i chwytliwy tytuł.

Prosty i czytelny przekaz

Treści zamieszczane na stronie internetowej powinny opierać się na rzetelnych i sprawdzonych źródłach, a komunikat powinien być jasny i klarowny. Nie zaleca się używania trudnych i skomplikowanych słów, a jeśli się pojawiają, wymagają wyjaśnienia. Pisanie artykułu powinno być poprzedzone odpowiednim researchem. Tekst musi posiadać dużą wartość merytoryczną, popartą odpowiednim zasobem specjalistycznej wiedzy. Przekaz musi być logiczny, spójny i skupiać użyteczne informacje.

Artykuły z reguły kierowane są do dużej grupy odbiorców, dlatego tak ważne jest, aby były zrozumiałe dla każdego. Ciekawe treści angażują dużą liczbę użytkowników, którzy mogą rozpowszechniać materiały wśród innych internautów. Większy ruch na stronie oznacza większą liczba potencjalnych klientów.

Elementy graficzne

Najlepszym sposobem na wzbudzenie zainteresowania czytelników jest umieszczenie grafiki, fotografii, czy nawet logo firmy w treść artykułu. Dzięki temu prostemu zabiegowi przykujemy uwagę odbiorcy i sprawimy, że tekst będzie wydawał się atrakcyjniejszy. Dodatkowo, odpowiednio dobrane grafiki poprawią wizerunek firmy w oczach czytelnika i sprawią, że będzie on szybciej i skuteczniej ją kojarzył.

Najodpowiedniejszym miejscem dla grafiki jest górna część witryny, np. bezpośrednio pod tytułem – będzie on bardziej dostrzegalny. Jeśli temat artykułu na to pozwala, warto uzupełniać go o kolejne obrazy, schematy czy wykresy, które nie tylko urozmaicą treść, ale wpłyną na jej lepszy odbiór. Nie wolno zapominać o odpowiedniej optymalizacji pod kątem SEO. Należy uzupełnić tekst alternatywny do zdjęcia, który wyświetli się w sytuacji, kiedy zdjęcie nie zostanie załadowane poprawnie. Warto zamieścić tam fazę kluczową, co  dodatkowo wypozycjonuje artykuł w sektorze Google grafika.

Odpowiednia struktura artykułu

Podczas pisania artykułu ważne jest zachowanie odpowiedniej struktury. Podział tekstu na mniejsze części nie tylko uporządkuje tekst, ale także usprawni czytanie. Artykuł nie powinien być jedną długą ścianą tekstu – należy go logicznie podzielić na mniejsze kawałki, a każdy z nich oznaczyć odpowiednim nagłówkiem. Najważniejsze informacje należy pogrubić. Tekst musi być spójny, lekki, a poszczególne części powinny układać się we właściwej kolejności. W jakiej?

Po pierwsze tytuł

To pierwszy i zarazem najważniejszy kontakt z czytelnikiem. To od niego zależy dalsze powodzenie artykułu. Dobry tytuł intryguje, zaciekawia i zachęca czytelnika do lektury. Wokół niego zbudowany jest cały artykuł. Tytuł nie może być zbyt obszerny, ale musi zawierać kilka słów określających tematykę. Warto także pamiętać o frazach kluczowych – umieszczone w tytule zwiększają siłę pozycjonowania.

Po drugie lead

Warto na samym początku krótko wyjaśnić, czym jest lead. Jest to wprowadzenie do artykułu, które informuje czytelnika o jego zawartości i zachęca do zapoznania się z nim. Lead zawiera kwintesencję tekstu, eksponuje najważniejsze zagadnienia i elementy, ale nie wyczerpuje w pełni tematu. Ma za zadanie jedynie zasygnalizować główne zagadnienia, zaintrygować i zachęcić do dalszej lektury. Kiedy już zdobędziemy zainteresowanie czytelnika, należy krótko go zakończyć. Jak? Opisując sedno sprawy i kluczowe elementy tekstu. Dzięki temu zaciekawiony odbiorca przejdzie do lektury całego tekstu, a niezainteresowany i tak wyciągnie z niego najważniejsze informacje.

Tytuł, śródtytuł, podtytuł, czyli nagłówki

Podczas pisania artykułów absolutnie nie można pominąć dodawania nagłówków, które porządkują dany tekst i sprawiają, że jest on przejrzysty i spójny. Jak już wcześniej wspomniano, najważniejszy jest tytuł, który oznacza się H1. Stanowi fundament tekstu, informuje, czego dotyczy artykuł. H2 to podtytuły (nagłówki akapitów), opisują kluczowe zagadnienia związane z tematem i rozdzielają jednolitą treść na poszczególne treści. H3 z kolei, rozwijają tezy pojawiające się w H2, a H4 szczegółowo opisują informacje zamieszczone w H3.

Nagłówki ułatwiają nawigację i segregują treści. Są doskonałym miejscem do umieszczania fraz kluczowych. Zawarcie ich w poszczególnych nagłówkach daje  jasny sygnał przeglądarce, że dane słowa są ważniejsze od innych i nasilają widoczność artykułu w wyszukiwarce Google.

Pisanie artykułów a optymalizacja

Nawet najlepszy tekst, napisany według powyższych zasad, bez odpowiednich zabiegów optymalizacyjnych nie przyniesie oczekiwanych efektów. Dlatego tak ważne jest, aby po napisaniu artykułu zastosować odpowiednie zabiegi wypływające na jego widoczność w wyszukiwarce Google. Co zatem wykorzystać?

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne to umieszczanie odnośników kierujących czytelnika na inny adres URL, w obrębie tej samej strony internetowej. Dzięki temu możemy w łatwy i szybki sposób przekierować odbiorcę do innego artykułu, który szerzej omawia dane zagadnienie. Odpowiednia ilość linków wydłuża czas spędzony na stronie, buduje zainteresowanie ofertą, a także sprawia, że artykuł jest odbierany jako „ekspercki”.

Uzupełnianie meta-title i meta-description

Należy zadbać o odpowiedni wygląd wyników wyszukiwania. Meta-title – to tytuł strony internetowej, który w pierwszej kolejności jest wyświetlany w wynikach wyszukiwania. Meta-description to krótki opis znajdujący się poniżej. Nie mają one bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie strony, ale opisy te stanowią pierwszy kontakt z klientem, więc warto zadbać o to, aby zachęcały do odwiedzenia witryny.

Tagi oraz kategorie

Pisanie artykułu warto zakończyć dodaniem tagów i zaklasyfikowaniem go do odpowiedniej kategorii. Nie każdy układ strony na to pozwala, ale jeśli mamy taką możliwość, warto to zrobić. Niektórzy użytkownicy wchodzą w menu kategorii i tam bezpośrednio poszukują interesujących ich treści.

Aktualizowanie artykułów

Ostatnia, ale nie mniej ważna rzecz. Prędzej czy później każdy artykuł będzie wymagał aktualizacji. Należy więc regularnie przeglądać swojego bloga i sprawdzać, czy informacje zawarte w treści są wciąż aktualne. Jest to nie tylko bardzo ważny element pozycjonowania, ale także działanie wizerunkowe. Posiadanie zdezaktualizowanych treści może wzbudzać wśród odbiorców brak zaufania i spadek zaciekawienia. Na pewno też pogorszy się pozycja firmy w wynikach wyszukiwania. Jeśli informacje są wciąż aktualne, warto sprawdzić artykuł pod kątem marketingowym. Na pewno można odświeżyć teksty, wykorzystując najnowsze marketingowe trendy.

Pisanie artykułów – podsumowanie

Pisanie artykułów nie jest proste, ale nie jest też niewykonalne. Odpowiednia struktura, stosowanie nagłówków, dodawanie grafiki, jasny przekaz i chwytliwy tytuł z pewnością przykują uwagę czytelnika i zachęcą go do przeczytania całego tekstu. Zabiegi optymalizacyjne poprawią widoczność w wyszukiwarce i przyciągną większą liczbę potencjalnych klientów. Warto wykorzystać zawarte w artykule porady i zacząć pisać dobrej jakości contenty, bo mogą przynieść niewyobrażalne korzyści Twojej firmie.

Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.