Podmorska infrastruktura celem działań sabotażowych? Rozpoczęła się naprawa kabla na Bałtyku

Na Morzu Bałtyckim trwają prace naprawcze uszkodzonego kabla światłowodowego C-Lion1, który łączy Helsinki z Rostockiem. Awaria, której przyczyny są nadal badane, wzbudziła międzynarodowe obawy o możliwy sabotaż infrastruktury krytycznej.

źródło: Unplash
Izabela Myszkowska
2 min

Na Morzu Bałtyckim rozpoczęła się naprawa uszkodzonego kabla telekomunikacyjnego C-Lion1, który łączy Helsinki z Rostockiem. Specjalny statek naprawczy „Cable Vigilance” przybył wczesnym rankiem z francuskiego Calais, aby rozpocząć prace w rejonie awarii, zlokalizowanej na południowy wschód od szwedzkiej wyspy Öland. Operator kabla, firma Cinia, zapowiedziała, że prace mają zostać zakończone do końca listopada.

Awaria kabla C-Lion1 została wykryta tydzień temu. Od tego czasu połączenia komunikacyjne, korzystające z tego odcinka infrastruktury, zostały przerwane. Wkrótce po tej awarii odkryto uszkodzenie innego kabla na Bałtyku, między szwedzką wyspą Gotlandia a Litwą. Obie usterki są badane przez odpowiednie służby, a w przypadku pierwszej z nich rozpoczęto dochodzenie w sprawie ewentualnego sabotażu.

Śledztwo skupiło się na chińskim statku „Yi Peng 3”, który od kilku dni znajduje się w rejonie Kattegat, między Danią a Szwecją. Na miejsce skierowano jednostki wojskowe państw NATO, w tym niemieckie okręty. Jak dotąd nie potwierdzono, czy frachtowiec ma jakikolwiek związek z uszkodzeniami kabla.

REKLAMA

Kabel C-Lion1, o długości 1,173 kilometra, jest kluczowym elementem infrastruktury łączącej sieci telekomunikacyjne Finlandii z resztą Europy Północnej. Mimo że awaria mogła wpłynąć na komunikację w regionie, operatorzy byli w stanie przekierować ruch danych na inne trasy, minimalizując wpływ na użytkowników.

Śledztwa w tej sprawie nadal trwają, a szczegóły dotyczące przyczyn awarii pozostają niejasne.