Polacy nie chcą kupować w metaverse

Natalia Zębacka
Natalia Zębacka - Redaktor Brandsit
4 min

Ponad 80 proc. Polaków nie jest zainteresowanych możliwością robienia zakupów w metaverse – wynika z badania Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”. Ankietowani są bardziej przychylni innemu nowoczesnemu sposobowi kupowania, czyli wybieraniu produktów przez media społecznościowe np. podczas transmisji na Facebooku. Ten pomysł podoba się już co czwartemu Polakowi.

Z badania Santander Consumer Banku wynika, że jedynie ok. 9 proc ankietowanych byłoby zainteresowanych kupowaniem w metaverse. Na „nie” dla takich zakupów jest zdecydowana większość Polaków niezależnie od płci, wieku, miejsca zamieszkania, wykształcenia czy zarobków. Różnice między poszczególnymi grupami respondentów były praktycznie niezauważalne. Z czego może wynikać taka postawa? Prawdopodobnie z niewielkiej wiedzy na temat tego sposobu robienia zakupów. Według raportu „Polaków Portfel Własny: Polacy na e-zakupach 2022”, 82 proc. badanych nie zdawało sobie sprawy, że w ogóle istnieje taka możliwość. Inaczej odpowiedziało jedynie 18 proc. respondentów. 

O tym nowoczesnym sposobie robienia zakupów słyszeli przede wszystkim młodzi w wieku 18-29 i 30-39 lat (kolejno 27 i 20 proc.), mieszkańcy średnich miast od 50 do 250 tys. osób i metropolii jak Warszawa czy Wrocław (następująco 20 i 27 proc.) oraz osoby ze średnim lub wyższym wykształceniem (19 i 23 proc.)komentuje Mariusz Ożga, Dyrektor Centrum Rozwoju Otwartej Bankowości z Santander Consumer Banku.Dowodzi to tego, że zakupy w metaverse nie są jeszcze tematem, o którym wiele mówi się w Polsce. Wiedzę o nim mają głównie osoby hobbystycznie lub zawodowo związane z nowoczesnymi technologiami i światem e-commerce.

Zielone światło dla zakupów przez media społecznościowe

Wcześniejsze pytania dowiodły, że Polacy nie są jeszcze gotowi na zakupy w metaverse. Co czwarty respondent (24 proc.) nie miałby za to nic przeciwko kupowaniu za pomocą mediów społecznościowych np. od osoby prowadzącej sklep z ubraniami, która sprzedaje część kolekcji podczas transmisji na Facebooku/Instagramie lub wystawia swoją ofertę w postach sponsorowanych. W tej grupie najwięcej było młodych 18-29 latków, którzy tradycyjnie najlepiej radzą sobie z obsługą social media (31 proc. wskazań wśród osób przed 30-stką). Przychylne takiej formie robienia zakupów były też raczej panie niż panowie (28 proc. w porównaniu do 20 proc. z grupy mężczyzn).

- Advertisement -

Na „nie” dla kupowania przez media społecznościowe było 61 proc. ankietowanych. Wśród nich najwięcej było mężczyzn (65 proc.) i seniorów powyżej 70 roku życia (74 proc.). Jednak, co może zdziwić, nieprzekonana do tego pomysłu jest też połowa 18-29 latków (54 proc.). Sytuacja ta jednak ponownie może być spowodowana zbyt małą znajomością tematu, ponieważ mimo że zjawisko robienia zakupów przez media społecznościowe jest szerzej omawiane i o wiele lepiej znane w naszym kraju, większość ankietowanych (89 proc.) nie robiła w ten sposób zakupów.

– Zaciekawienie tematem robienia zakupów przez media społecznościowe przez co czwartego Polaka może być spowodowane tym, że jako społeczeństwo jesteśmy już z nimi dość dobrze obeznani komentuje Mariusz Ożga z Santander Consumer Banku.Można więc powiedzieć, że kwestią czasu jest to, kiedy zaczniemy kupować w ten sposób na większą skalę. Popularność rozwiązań zależy jednak od wiedzy i sytuacji. Przykładowo, teraz w czasach rosnącej inflacji i wysokich stóp procentowych cenione są produkty takie jak karta ratalna czy kredyt równoratka, gdzie klient spłaca zawsze stałą kwotę, dopasowaną do swoich potrzeb.


Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w październiku 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -