Prezentacje 360°– czyli jak lepiej pokazać produkt w sklepie internetowym

Bartosz Martyka
8 min

Jednym z często wymienianych trendów e-commerce jest tworzenie treści, których klienci sami poszukują. W ten trend wpisują się prezentacje 360°, jest to unikalna treść mogąca stać się tym samym Twoją przewagą na tle konkurencji. Dostawcy technologii do tworzenia prezentacji od lat obecni są na targach branży e-commerce, czy warto więc zainteresować się tym rozwiązaniem?

Z artykułu dowiesz się:

– czym są prezentacje 360°, i jakie są korzyści z ich wykorzystania
– jak stworzyć prezentacje 360°
– na co zwrócić uwagę przy wyborze technologii
– skąd pozyskać gotowe prezentacje 360°

Czym są prezentacje 360°:

Prezentację 360° można najprościej zdefiniować jako interaktywne zdjęcie, które pozwala na obrót pokazywanego przedmiotu dookoła swojej osi. Obrót może uruchomić się automatycznie, poprzez kliknięcie w przycisk lub przeciągniecie wskaźnikiem myszy.

Technicznie prezentacja produktu powstaje dzięki połączeniu serii zdjęć zrobionych w odstępie o określoną ilość stopni. Użytkownik uzyskuje dzięki temu płynny ruch podczas wyświetlania kolejnych ujęć, odnosi więc wrażenie podobne do oglądania produktu w świecie rzeczywistym. W zależności od technologii, w jakiej stworzona jest prezentacja, poza samym obrotem produktu możliwe jest również:
–  oznaczenie wybranych elementów wraz z opisem (np. cechy, funkcje),
– możliwość samodzielnego zbliżenia na dowolną część produktu,
– dodanie linków itp.

REKLAMA

Korzyści rozwiązania:

Korzyści z wykorzystania prezentacji są w oczywisty sposób powiązane z lepszą możliwością pokazania produktu. Producenci sprzętu do tworzenia prezentacji oraz firmy tworzące prezentacje na zlecenie zgodnie wymieniają wśród najważniejszych korzyści:

  • Ułatwienie klientowi decyzji zakupowej. Klient w łatwy i szybki sposób może poznać produkt. Prezentacja 360° daje wrażenie oglądania realnego produktu, dlatego łatwiej jest ocenić wykonanie oraz cechy, jakie są istotne z punktu widzenia nabywcy.
  • Wzrost sprzedaży. Proces zakupu nie jest przerywany na poszukiwanie lepszych zdjęć na innych stronach, zwiększa się zaangażowanie użytkownika na karcie produktu, co w połączeniu z dokładną specyfikacją np. parametrami, przyczynia się do wzrostu współczynnika konwersji.
  • Zmniejszenie ilości zwrotów. Zdecydowanie lepsze zaznajomienie się z produktem zmniejsza ilość sytuacji, w których produkt został źle oceniony przez klienta na etapie jego wyboru. Wysoka jakość zdjęć daje możliwość zapoznania się z produktem np. jakość wykonania.
  • Mniej pytań w sprawie produktu. Klient na większość pytań związanych z wyglądem zewnętrznym znajdzie odpowiedzi wprost na prezentacji, przez co nie będzie musiał kontaktować się ze sprzedawcą.
  • Przewaga nad konkurencją. Sklep z prezentacjami 360°, jako miejsce z najlepszą możliwością zobaczenia produktu, zostanie lepiej zapamiętany na tle innych sklepów. Prezentacje 360° wciąż nie są popularnym rozwiązaniem w e-commerce.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze technologii:

W zależności od rodzaju i ilości asortymentu w sklepie możesz zdecydować się na różne rozwiązania technologiczne. W przypadku niektórych produktów stosowanie prezentacji 360° nie jest uzasadnione np. komputerowa pamięć ram, pendrive oraz w innych produktach, gdzie jedno zdjęcie będzie zupełnie wystarczające. Jeżeli jednak posiadasz produkty, których cechy warto pokazać możesz rozważyć następujące możliwości:

  1. Zlecenie stworzenia prezentacji. Znalezienie firm świadczących tego typu usługi nie będzie problemem. Przed podjęciem decyzji warto zwrócić uwagę na formę, w jakiej zostanie przekazana prezentacja. Czy będzie ona mogła być dodana bez przeszkód do aukcji Allegro lub Twojego sklepu internetowego? Koszt wykonania jednej prezentacji waha się od kilkunastu do kilkuset złotych w zależności od gabarytu oraz firmy wykonującej prezentację.
  1. Stworzenie własnego rozwiązania – własne studio. W tym celu poza aparatem i statywem przyda się również namiot bezcieniowy oraz obrotowa platforma, na której zostanie postawiony produkt. Jedno ujęcie powinno być wykonane co około 10-15 stopni. Zrobione w ten sposób zdjęcia należy pozbawić tła (szparowanie) za pomocą programu graficznego lub serwisów internetowych. Kolejny krok to zakup lub stworzenie skryptu, który pozwoli na połączenie zdjęć w prezentację. Dostępne są liczne serwisy tworzące takie prezentacje na podstawie przesłanych zdjęć.
    Głównymi zaletami samodzielnego stworzenia studia będzie niski koszt prezentacji oraz pełna kontrola nad całym procesem. Wady tego rozwiązania to długi czas potrzebny na stworzenie jednej prezentacji oraz brak zaawansowanych funkcji.

Powyższe rozwiązania sprawdzą się w małych sklepach internetowych, gdzie liczba produktów wymagających prezentacji nie jest duża. W przypadku potrzeby stworzenia dużej ilości prezentacji sprawdzi się trzecia możliwość.

  1. Zakup gotowego studia do tworzenia prezentacji 360°. Na polskim rynku dostępnych jest kilka firm oferujących gotowe urządzenia do tworzenia prezentacji. Dostarczają one nie tylko urządzenie, ale również oprogramowanie ułatwiające pracę nad prezentacjami. Zakup gotowej i sprawdzonej technologii pozwoli znacząco przyśpieszyć powstawanie prezentacji. Koszt zakupu studia, w zależności od producenta, może wynosić od kilku tysięcy do nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Końcowa kwota to nie tylko cena urządzenia, ale również licencje na oprogramowanie czy usługi dodatkowe np. hosting. Wydając tak znaczące kwoty przed wyborem warto zwrócić uwagę na:
  • Szybkość urządzenia – czyli czas, jaki potrzebuje mechanizm na zrobienie całej niezbędnej serii zdjęć.
  • Szybkość i wygoda oprogramowania – w większości rozwiązań zdjęcia automatycznie pozbawiane są tła. Zdarza się, że automatycznie usunięte tło czasami wymaga korekty. Warto sprawdzić czy odbywa się to w sposób prosty i szybki.
  • Jakość zdjęć i prezentacji – duże znaczenie ma tutaj nie tylko aparat, ale również zastosowane oświetlenie i oprogramowanie (np. do kompresji).
  • Sposób ładowania prezentacji w przeglądarce internetowej – prezentacja może pobrać się w całości po uruchomieniu (dłuższy czas początkowy, ale wygodniejsze późniejsze przeglądanie) lub pobierać niezbędne widoki w trakcie np. powiększania obrazu (szybkie uruchomienie, ale podczas przeglądania mogą pojawiać się opóźnienia).
  • Mechanizm wyświetlania prezentacji na stronie (tzw. „player”). Jest to widok, jaki zobaczy klient. Warto ocenić intuicyjność oraz szybkość działania. Inne ważne kwestie to m.in. dostosowanie prezentacji pod urządzenia mobilne, oznaczanie wybranych elementów produktu, czy możliwości dostosowania nawigacji do wyglądu sklepu internetowego.

Inne możliwości pozyskania prezentacji 360°:

  1. Skorzystanie z banku prezentacji. Jest to rozwiązanie podobne do banków zdjęć, kupujemy więc gotową prezentację spośród dostępnych w bazie. Market360.co to prawdopodobnie pierwszy tego typu bank na świecie, który powstał w Polsce.
  2. Znalezienie hurtowni lub dystrybutora, który wraz z produktami dostarcza prezentację 360°. Jedną z taki firm jest AB S.A. Partnerów prowadzących sprzedaż internetową dystrybutor wspiera nie tylko poprzez szeroką ofertę produktową i rozwiązania logistyczne, jak dropshipping, ale również poprzez treści produktowe. Udostępnia opisy, tabele parametryczne, zdjęcia oraz prezentacje 360°. Stworzył do tej pory ponad 16 000 tego typu prezentacji.

Podsumowanie:

Sociomantic Labs w swojej publikacji „Barometr e-commerce 2016” szacuje, że ilość sklepów internetowych w Polsce ma zwiększyć się z 23,5 tys. do 30 tys. W 2020 r. rosnąca liczba sklepów, niewielkie różnice w cenach oraz wysoki koszt kliknięcia sprawią, że warto już teraz zastanowić się nad szukaniem nowych rozwiązań dających przewagę nad konkurencją. Prezentację 360° z pewnością można do takich zaliczyć.