Przedstawiciele branży cyfrowej z krajów Unii Europejskiej, w tym z Polski – reprezentowanej przez ZIPSEE Cyfrowa Polska – spotkali się w dniach 13 – 14 marca br. w Strasburgu z eurodeputowanymi, by porozmawiać o wpływie przygotowywanej unijnej reformy prawa autorskiego na rynek nowoczesnych technologii i konsumentów.
Przedsiębiorcy przekonywali posłów Parlamentu Europejskiego do zmian – zdaniem branży niekorzystnych – zapisów w projekcie Dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym.
Michał Kanownik
Nowe prawo w proponowanej obecnie formie będzie miało negatywny wpływ na przedsiębiorców z branży cyfrowej i nowoczesnych technologii, a także na konsumentów – odbiorców ich usług i produktów. Wprowadza bowiem bariery, które utrudnią rozwój rynku cyfrowego w Europie, a konsumentom zablokują swobodny legalny dostęp do kontentu – mówi prezes ZIPSEE Cyfrowa Polska Michał Kanownik, który brał udział w spotkaniu z eurodeputowanymi.
Jakich zmian chce branża?
Największe zastrzeżenia budzą dwa artykuły. Chodzi o art. 11 projektu Dyrektywy o prawie autorskim na jednolitym rynku cyfrowym, który daje dodatkowe prawo pokrewne dla wydawców i licencjonowanie treści poprzez tzw. „podatek od linków”. Zdaniem branży ich prawa już są dostatecznie chronione i nie ma potrzeby wprowadzania dodatkowych zapisów. Obawy budzi również art. 13 projektowanego prawa. Wprowadza bowiem on obowiązek filtrowania internetu w celu ochrony praw autorskich, a także odpowiedzialność prawną dostawców usług internetowych za treści zamieszczane przez ich użytkowników. To według sektora cyfrowego może zaszkodzić powstawaniu nowych innowacyjnych przedsięwzięć.
Branża cyfrowa zwraca również uwagę na potrzebę rozszerzenia art. 3 unijnej Dyrektywy, który pozwala na automatyczną eksplorację tekstu i danych (text and data mining), ale jedynie w przypadku niektórych badaczy. A taki zapis – jak wskazywali podczas spotkań z eurodeputowanymi przedstawiciele przedsiębiorstw z sektora nowoczesnych technologii – może zaszkodzić całej gospodarce opartej na danych.
Potrzebny kompromis
Mamy nadzieję, że posłowie Parlamentu Europejskiego wezmą pod uwagę także nasze argumenty. Unijna reforma prawa autorskiego musi być bowiem kompromisem. Z jednej strony naturalne jest, że musi chronić prawa twórców, ale z drugiej nowe prawo nie może szkodzić konsumentom i przedsiębiorcom z sektora cyfrowego, na których bezpośrednio będzie ono oddziaływało – przekonuje Michał Kanownik.
Żeby zapewnić najlepsze wrażenia, my oraz nasi partnerzy używamy technologii takich jak pliki cookies do przechowywania i/lub uzyskiwania informacji o urządzeniu. Wyrażenie zgody na te technologie pozwoli nam oraz naszym partnerom na przetwarzanie danych osobowych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalny identyfikator ID w tej witrynie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje.
Kliknij poniżej, aby wyrazić zgodę na powyższe lub dokonać szczegółowych wyborów. Twoje wybory zostaną zastosowane tylko do tej witryny. Możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie, w tym wycofać swoją zgodę, korzystając z przełączników w polityce plików cookie lub klikając przycisk zarządzaj zgodą u dołu ekranu.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.