Rola opiekuna klienta w branży IT — co warto wiedzieć!

Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit

Prowadząc biznes oparty na sprzedaży, nie musimy być specjalistami ds. technicznych, konieczne jest jednak zapewnienie swojej firmie dobrego zaplecza technicznego. Dobrze wykorzystane rozwiązania informatyczne potrafią znacząco zwiększyć zyski, z tego względu, na rynku pracy, wzrasta rola opiekuna klienta w branży IT. Co warto wiedzieć o tym specjaliście?

zym zajmuje się opiekun klienta w branży IT?

Opiekun klienta dba o wszystkie potrzeby osoby czy też firmy, która go zatrudnia. W branży IT dotyczy to przede wszystkim podmiotów prowadzących sprzedaż. Rozumiemy przez to nie tylko pomoc przy rozwiązywaniu podstawowych, najczęściej zgłaszanych problemów technicznych, jak brak połączenia z serwerem czy zapomniane hasła. Choć, jak pokazują wymagania pracodawców w najnowszych ofertach pracy dla osób na tym stanowisku: https://www.gowork.pl/praca/opiekun-klienta;st, opiekun klienta IT również może mieć w nich udział, kwestie te powinny jednak angażować przede wszystkim wewnętrzny dział IT danej spółki. Technical Account Manager skupia się na opracowaniu rozwiązań technicznych, które wspomogą proces sprzedaży i zwiększą zyski. To także rozbudowa infrastruktury informatycznej, doradztwo w kształtowaniu wizji rozwoju, wprowadzenie w zagadnienia rozwiązań informatycznych dla firm i czuwanie nad każdym elementem tych procesów.  

Technical Account Manager — zawód przyszłości? 

Skuteczne konkurowanie na rynku sprzedaży nie jest już możliwe bez zaistnienia w sieci. Z tego względu firmy potrzebują pracowników zajmujących się rozbudową i obsługą techniczną kanałów dystrybucji swoich produktów. Wzrost zainteresowania usługami opiekuna klienta IT widać m.in. w Poznaniu i w rosnącej liczbie ofert pracy na tym stanowisku: kliknij

Ile zarabia opiekun klienta w IT?

Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń wykazało, że mediana miesięcznych zarobków juniora na tym stanowisku wynosi 4 tys. zł brutto miesięcznie. Specjalista zarobi o tysiąc złotych więcej, a najbardziej doświadczony pracownik otrzyma średnio 6,5 tys. zł brutto miesięcznie. Dotyczy to jednak opiekunów klienta we wszystkich branżach. Zarobki w IT są, według danych Głównego Urzędu Statystycznego, najwyższe spośród wszystkich profesji wymienionych w polskiej klasyfikacji zawodów i specjalizacji. Dlatego raporty największych portali zajmujących się rynkiem pracy pokazują, że obecnie Technical Account Manager może liczyć na średnio 8,5 tys. zł brutto miesięcznie. 

Kompetencje opiekuna klienta w IT

Dobieranie właściwych rozwiązań informatycznych dla firmy wymaga od opiekuna klienta nie tylko rozległej i fachowej wiedzy technicznej. Musi być on też znawcą branży, w której działa dana spółka oraz dogłębnie poznać jej ofertę. Bez takiego zestawu uzupełniającej się wiedzy, nie ma bowiem mowy o zaplanowaniu działań, które przyniosą realny zysk. Także dynamicznie zmieniające się realia rynku sprzedaży i wciąż rozwijające się nowe technologie wymuszają na opiekunie ds. technicznych podążanie za trendami, bez których jego firma nie spełni oczekiwań klientów.

Kto może zostać opiekunem klienta w IT?

Pracodawcy wymagają od kandydatów na to stanowisko przede wszystkim wykształcenia wyższego informatycznego oraz bardzo dobrej znajomości technologii i rynku IT. Doświadczenie także jest bardzo cenione, podobnie jak znajomość języków obcych. Aplikującego musi cechować również samodzielność i rozwinięte umiejętności miękkie, bowiem Technical Account Manager zajmuje się m.in. przedstawianiem klientowi swoich pomysłów i analiz, a także negocjuje warunki współpracy.

Jakie rozwiązania informatyczne zwiększają zysk firmy?

Zysk firmy zwiększą m.in. dobrze wykorzystane systemy CMR, Marketing Information czy BPM. Odpowiadają one za organizację pracy handlowców, tak by mogli osiągać jak największą efektywność. Pozwolą też na skuteczne pozyskiwanie większej ilości klientów poprzez działania marketingowe skierowane do właściwie dobranej grupy docelowej. Oferują m.in. kreowanie landing pages, inteligentne kampanie mailingowe czy działania w social media. 

Inne systemy informatyczne mogą zapewnić też wysoką jakość procesu sprzedaży, która zostanie doceniona przez klienta. Mowa tu m.in. o generowaniu faktur elektronicznych czy wysyłaniu powiadomień, gdy nastąpi kolejny element procesu sprzedaży. Opiekun klienta IT może pracować także nad systemem obsługi sprzedaży call center — zautomatyzować go i przekształcić np. centralę telefoniczną softwarową. Możliwe jest też wprowadzenie kreatorów, które pozwolą kupującym na aktywny udział w doborze produktów albo rozwinąć dostępny system płatności. Im szybsze i wygodniejsze dokonanie transakcji, tym większe zadowolenie kupującego i pewność, że powróci on do produktów firmy, która kojarzy mu się pozytywnie. Popularne, cenione i coraz bardziej wszechobecne są również przeróżne aplikacje. 

Na rynku dostępnych jest mnóstwo rozwiązań informatycznych dla firm. Używanie ich jednak bez planu i wizji nie zwiększy zysków, może za to wprowadzić niepotrzebny chaos. Dlatego tak ważna jest rola Technical Account Managera, który, będąc swego rodzaju wizjonerem, wprowadza systemy najbardziej użyteczne dla klienta.

Artykuł sponsorowany