• Reklama
  • Zakładki
  • Kastomizacja
  • Newsletter
BrandsIT
POWIADOMIENIA Pokaż więcej
Najnowsze
44545791 44134170 BZxBZ
Niemowlęta rozpoznają twarze nawet zasłonięte maseczkami
Nauka Świat
44545761 44545760 BZxBZ
Żywica drzewa pistacjowego była wykorzystywana do balsamowania zwłok w starożytnym Egipcie
Nauka Świat
44545623 31295449 BZxBZ
Badanie Plastics Review: poziom realnego recyklingu tworzyw w Polsce nie przekracza 10 proc.
Pieniądze Polska
44545259 44545255 BZxBZ
Ekspertka: szukanie nowych surowców, które mogłyby zastąpić plastik, to ogromne wyzwanie
Polska Work&Life
44545145 44545144 BZxBZ
Ssaki żyjące w grupach żyją dłużej niż gatunki samotne
Nauka Polska
  • Biznes
  • Pieniądze
  • Rynki
  • Polityka
  • Technologia
  • Eco
  • Work&Life
  • MAGAZYN
  • Opinie
Czytasz: Rozwój metaverse – więcej pytań, niż odpowiedzi
Aa
BrandsITBrandsIT
  • Technologia
  • Biznes
  • Branża IT
  • Świat
  • Pieniądze
    • Inwestycje
    • Kryptowaluty
    • NFT
    • Praca
  • Polityka
    • Polska
    • Europa
    • Świat
  • Technologia
    • Startup
    • Cyberbezpieczeństwo
    • Rozwiązania
    • Gaming
    • Tech Biznes
  • Eco
    • Czysta energia
    • Pogoda i nauka
    • Pojazdy elektryczne
    • Polityka klimatyczna
  • Work&Life
    • W pracy
    • Miasto
    • Nauka
    • Rozrywka
    • Moda
  • Biznes
    • Branża IT
    • Branża deweloperska
    • Branża przemysłowa
    • Branża transportowa
    • Podatki i koszty
Follow US
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
© 2017-2022 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.
BrandsIT > Maj2022 > Rozwój metaverse – więcej pytań, niż odpowiedzi
Maj2022

Rozwój metaverse – więcej pytań, niż odpowiedzi

Ewelina Szydłowska-Kędziera 9 miesięcy temu 5 min czytania
Udostępnij
5 min czytania
Mariusz Kuczyński
Mariusz Kuczyński, General Manager/Sales and Marketing Manager, iiyama Polska
Udostępnij

Mataverse to zaawansowana przestrzeń cyfrowa, nowa wizja Internetu, w której Użytkownicy wchodzą ze sobą w interakcje. To nowy sposób na powszechną łączność, rozszerzoną rzeczywistość (AR) i wirtualną rzeczywistość (VR)  z wykorzystaniem – sztucznej inteligencji(AI). Zamiast korzystać z dwuwymiarowej witryny internetowej (za pomocą np. ekranu i klawiatury), metaverse dodaje „trzeci wymiar”, aby użytkownicy mogli eksplorować wirtualny świat w intuicyjny, realistyczny sposób. Metaverse to szansa na nową gospodarkę cyfrową. Użytkownicy będą mogli kupować i sprzedawać towary, usługi i nieruchomości, a nawet wirtualnie uczestniczyć w wydarzeniach. Podobnie, jak wcześniej Internet, metaverse ma stanowić podstawę tworzenia biznesu, sztuki i technologii.

Z złożenia więc ma być możliwie zbieżny z prawdziwym światem. Trójwymiarowe cyfrowe środowisko, w którym Użytkownik funkcjonuje za pośrednictwem awatara, poza przestrzenią do spełniania marzeń, tworzy przestrzeń do problemów prawnych, w tym nadużyć i oszustw o charakterze finansowym.

“Firmy zamierzają tworzyć i sprzedawać wirtualną odzież, nakrycia głowy, buty w świecie online. Pojawi się więc problem ochrony prawnej marki.”

Nowa wirtualna rzeczywistość będzie rzeczywistością, w której zapłacimy kryptowalutą za dobra i usługi – oczywiście dla naszego awatara. Metaverse będzie kolejną przestrzenią dla działalności cyberprzestępczej. Firmy zamierzają tworzyć i sprzedawać wirtualną odzież, nakrycia głowy, buty w świecie online. Pojawi się więc problem ochrony prawnej marki. Konieczna będzie zatem ochrona znaków towarowych w tej nowej przestrzeni.

Nike dostrzegł już konieczność ochrony swojej marki w kontekście wykorzystania jej w nowej przestrzeni i zdecydował się zgłosić znaki towarowe w klasach 9, 35 i 41. Zgłaszanie znaków towarowych dla świata Internetu 3.0 jest wyzwaniem zarówno dla przedsiębiorców, jak i dla urzędów i prawników.

Amerykański Urząd ds. Znaków Towarowych i Patentów (USPTO) już ogłosił wzrost liczby zgłoszeń dotyczącej ochrony towarów w sferze Internetu (tj. aplikacje związane z NFT oraz w odniesieniu do wirtualnych towarów dostępnych w tym, co jest obecnie określane jako „metaverse”).

metaverse

Prawo autorskie również musi nadążyć za zbliżającą się nową przestrzenią. W metaversie ma być szeroko wykorzystywana technologia AI, więc należy również zwrócić uwagę na  problem autorstwa sztucznej inteligencji.  Części kreacji w metaversie będzie prawdopodobnie wytworem sztucznej inteligencji. Jeśli wiec takie “dzieła” zostaną uznane za wytwory sztucznej inteligencji, a nie wytwory ludzkie, to pojawia się pytanie o dozwolone rodzaje ochrony własności intelektualnej. Co do zasady – podmiotem ochrony może być tylko człowiek (na podstawie konwencji berneńskiej). Podobnie, polskie prawo stanowi, że „Prawo autorskie przysługuje twórcy, o ile ustawa nie stanowi inaczej.” (art. 8 ust. 1 Pr. Aut) oraz że Twórcą jest „(…), której nazwisko w tym charakterze uwidoczniono na egzemplarzach utworu lub której autorstwo podano do publicznej wiadomości w jakikolwiek inny sposób w związku z rozpowszechnianiem utworu”. Wskazanie jednak na twórcę w wspólnej wirtualnej przestrzeni może okazać się bardzo trudne. Dalej mamy problematykę struktury “właścicielskiej” w kontekście odpowiedzialności za funkcjonowanie tej przestrzeni oraz problem bezpieczeństwa przestrzeni metaverse (cyberbezpieczeństwa). Inną ciekawą kwestią prawną metaverse jest ochrona danych osobowych i baz danych. Metaverse prawdopodobnie ujawni nowe kategorie danych osobowych. Może będzie to – mimika twarzy, gesty i inne rodzaje reakcji, które awatar może wywołać podczas interakcji w metaversie. Metaverse prawdopodobnie wymusi aktualizacje europejskiego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych (RODO) i/lub amerykańskiej ustawy Digital Millennium Copyright Act (DMCA), szczególnie w zakresie przetwarzania danych osobowych w wirtualnym świecie.

Zmiany w prawie własności intelektualnej są nieuniknione ze względu na nowy, wirtualny krajobraz. Identyfikujemy więc nowe przestrzenie i pytania, na które, razem z naszymi klientami z branży IT, szukamy odpowiedzi.

  •  Jak będą wyglądały przyszłe umowy licencyjne dotyczące znaków towarowych w metaverse?
  •  Kto zadba o cyberbezpieczeństwo metawersum?
  •  Metavers a nowe pola ekspolatacji utworów.
  •  W jaki sposób franczyza znaków towarowych i inne modele współpracy biznesowej zostaną wdrożone w metaverse?
  •  Jakie będzie podejście do ochrony w ramach prawa znaków towarowych, patentów i praw autorskich, gdy światy wirtualne zostaną połączone jako hologramy z wizualnymi wyglądami świata rzeczywistego?

“Metaverse prawdopodobnie ujawni nowe kategorie danych osobowych. Może będzie to – mimika twarzy, gesty i inne rodzaje reakcji, które awatar może wywołać podczas interakcji w metaversie.”

Poza pytaniami mamy pewność, że dla skuteczności ochrony prawnej konieczne jest, aby ściśle koordynować i monitorować nowe polityki, zarówno globalnie, jak i lokalnie.

Gdy dziś myślimy o metaversie, stanowczo pojawia się więcej pytań niż odpowiedzi. Niektórzy myślą o Internecie 3.0. jako o odległej wizji rodem z filmów science-fiction, inni już przygotowują swoje produkty do wejścia w metaversum.

Jeśli metaversum spotka się z zainteresowaniem społeczeństw to stanie się nową innowacyjną przestrzenią, która wyzwoli nowe możliwości biznesowe.

Skomentuj Skomentuj

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

- Reklama -

© 2017-2023 BrandsIT. Brands Stream Sp. z o.o. All Rights Reserved.

  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Polityka plików cookies
  • Oświadczenie o prywatności
Zarządzaj swoją prywatnością
We use technologies like cookies to store and/or access device information. We do this to improve browsing experience and to show personalized ads. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Funkcjonalne Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Zarządzaj opcjami
{title} {title} {title}

Removed from reading list

Undo