Współcześnie wielu przedsiębiorców inwestuje w samochody w firmie. Przydają się one i przy dostawie towarów, i w delegacjach, i w codziennych dojazdach do klientów. Kolejne branże doceniają obecność auta w firmie. Jeśli zastanawiasz się nad takim rozwiązaniem, warto jednak, byś wiedział, na co zwrócić uwagę przy wyborze marki i modelu samochodu dla firmy oraz w jaki sposób można sfinansować taki zakup.
Jak wybierać samochody w firmie
Najlepszy samochód dla każdej firmy… nie istnieje! Nie ma bowiem takiego modelu, który jednocześnie zaspokajałby potrzeby właścicieli i pracowników każdej branży. Musisz samodzielnie zdefiniować, co w Twoim przypadku oznaczają najlepsze samochody w firmie i według tego wzorca oceniać dostępne propozycje. Warto zadać sobie między innymi takie pytania:
- Czy samochodem firmowym będziesz przewozić większe towary? (A jeśli tak, to jaka pojemność będzie zadowalająca?)
-
Czy samochody w firmie będą wykorzystywane głównie do jazdy po mieście, czy może na trasach między miastami?
-
Jaki będzie przeciętny przebieg roczny zakupionego pojazdu?
-
Ile osób będzie podróżowało samochodem w tym samym czasie?
Druga sprawa to parametry związane nie tyle z modelem, ile budżetem przewidzianym na zakup samochodu. Ile lat zamierzasz wykorzystywać te same samochody w firmie? Jaką ilość pojazdów chcesz zakupić? Czy celujesz w nowe auta, czy może używane? A jeśli używane – to iluletnie?
Wreszcie trzecią rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę, wybierając samochody w firmie, są koszty eksploatacji. Czasem określa się je mianem TCO (Total Cost of Ownership) – całkowitego kosztu posiadania. Zalicza się do niego nie tylko początkowa cena pojazdu, ale także koszt ubezpieczenia, koszty serwisowania, rodzaj paliwa i jego spalanie. Będą one bardzo różne w zależności od tego, czy kupisz samochód nowy, czy używany, czy będzie to duże auto transportowe, czy małe auto miejskie. Parametrów jest naprawdę sporo, w ich podsumowaniu pomogą Ci dostępne w internecie kalkulatory TCO.
Samochody w firmie – jak je sfinansować?
Samochody w firmie mogą być finansowane na kilka sposobów, takich jak kredyt samochodowy, gotówka czy leasing samochodowy. Używane auta, o czym warto pamiętać, też mogą być finansowane na różne sposoby. Gotówka to oczywiście najmniej problematyczny sposób, ale jest też najrzadziej dostępny dla przedsiębiorców, którzy rzadko mają oszczędności pozwalające finansować tego typu inwestycje, zwłaszcza w małych i średnich firmach. Kredyt samochodowy może być wtedy dobrym rozwiązaniem, zwłaszcza gdy jego oprocentowanie nie jest wysokie.
Wybierając kredyt samochodowy, warto zebrać oferty kilku banków i je ze sobą porównać. Będą one miały różne wymagania, dostępne parametry czy koszty. Należy przy tym zwrócić uwagę, że koszty kredytu to nie tylko jego oprocentowanie. Sięgając po kredyt samochodowy, zwróć raczej uwagę na RRSO, czyli rzeczywistą roczną stopę oprocentowania – to właśnie ona pokazuje, ile wyniesie Cię kredyt, uwzględniając nie tylko oprocentowanie, ale także dodatkowe koszta (takie jak m.in. prowizja czy ubezpieczenie).
Samochody w firmie – czy można na nich zaoszczędzić?
Samochody w firmie generują koszta przez cały czas ich użytkowania. Jak wspomnieliśmy wcześniej, należy wziąć to pod uwagę, obliczając TCO – całkowite koszty użytkowania. Może się bowiem okazać, że zakup trochę droższego pojazdu stanie się bardziej opłacalny z perspektywy kilku lat, ponieważ jego utrzymanie będzie znacznie tańsze.
Innym sposobem na tańsze samochody w firmie, jeśli celujemy w pojazdy nowe, jest ich zakup pod koniec roku. Wtedy w salonach samochodowych zaczynają się tak zwane wyprzedaże roczników, możemy na nich nabyć auto nowe, w pełni sprawne, jednak ze znaczną bonifikatą wynikającą z roku jego produkcji. Jeszcze większe rabaty dostaniemy, kupując na początku roku auta nowe, które zostały wyprodukowane w roku ubiegłym.
Warto też zorientować się w aktualnych dopłatach z różnego rodzaju programów rządowych i unijnych, ostatnimi czasy mocno wspierana jest elektromobilność, dzięki czemu pojawiają się dotacje na elektryczne samochody w firmie.
Artykuł sponsorowany