Santander: 71 proc. Polaków codziennie korzysta z internetu, zapominając o bezpieczeństwie na e-zakupach

Izabela Myszkowska
Izabela Myszkowska - Redaktor Brandsit
4 min

Według danych zebranych przez Santander Consumer Bank, 87 proc. Polaków korzysta z internetu, a 71 proc. robi to codziennie. Liderami w łączeniu się z wirtualnym światem na co dzień są dwudziesto- i trzydziestolatkowie. Nie do końca przekłada się to jednak na zapewnienie sobie bezpieczeństwa na e-zakupach. Według ankietowanych w badaniu banku tylko połowa z nas weryfikuje sklep internetowy pod względem wiarygodności (54 proc.), a niewiele więcej zachowuje dowody zakupu i korespondencję ze sprzedawcą (59 proc.). Co siódmy respondent przyznaje, że w ogóle o tej kwestii nie myśli (15 proc.).

Jak wykazało najnowsze badanie Santander Consumer Banku, już niemal 90 proc. Polaków korzysta z internetu, a przeważająca część robi to codziennie. W tej drugiej grupie dominują dwudziesto- i trzydziestolatkowie (kolejno 91 i 90 proc.), jednak wysoko znalazły się również inne grupy wiekowe. Zaskakują seniorzy powyżej sześćdziesiątego roku życia, codziennie z siecią łączy się już co drugi z nich (42 proc.). Bycie stale dostępnym w internecie to domena absolwentów uczelni wyższych (91 proc. w porównaniu z 51 proc. respondentów z wykształceniem podstawowym lub zawodowym) i mieszkających w dużych miastach jak Warszawa, Gdańsk czy Kraków (84 proc. w zestawieniu z 66 proc. mieszkańców wsi). Jak się okazuje, istnieje również korelacja pomiędzy aktywnością w sieci, a poziomem wynagrodzenia. Codziennie korzysta z niej aż 90 proc. zarabiających 7000 zł i więcej na rękę i tylko 47 proc. ankietowanych z pensją nieprzekraczającą 2000 zł miesięcznie.

Te różnice wiążą się najczęściej ze stylem życiamówi Ewelina Krzynowy, Dyrektor ds. Sprzedaży Internetowej z Santander Consumer Banku.Osoby z wyższym wykształceniem najczęściej wykonują pracę biurową, w której mają swobodny dostęp do internetu i często muszą z niego korzystać na co dzień, wykonując swoje obowiązki. Podobnie ludzie, którzy mieszkają w dużych miastach często zajmują się zawodowo rzeczami, które wymuszają od nich codzienny kontakt z siecią. W większych ośrodkach dzieje się też więcej rzeczy, dlatego ich mieszkańcy mogą czuć większą potrzebę „bycia na bieżąco” niż osoby mieszkające na wsi.

Często korzystamy z sieci, ale zaniedbujemy bezpieczeństwo na e-zakupach

Zapytani o to, w jaki sposób dbają o swoje bezpieczeństwo na e-zakupach Polacy często odpowiadali, że w ogóle nie zastanawiają się nad tą kwestią (15 proc.). Jednocześnie tylko połowa ankietowanych w badaniu Santander Consumer Banku przyznała, że weryfikuje sklep internetowy pod względem wiarygodności przed zrobieniem w nim zakupów (54 proc.). Korespondencję ze sprzedawcą i dowód zakupu zachowuje niewiele więcej, bo jedynie 59 proc. respondentów.

- Advertisement -

Takie zachowanie daje pole do popisu oszustomostrzega Patryk Perliński, Dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi z Santander Consumer Banku.Tak częste korzystanie z internetu, jakie deklaruje większość badanych, powinno nieść za sobą większą świadomość cyberzagrożeń, których można doświadczyć również podczas zakupów w sklepie internetowym. Im szybciej to zrozumiemy, tym lepiej dla naszego bezpieczeństwa.

Jak wynika z badania Santander Consumer Banku, mniej niż połowa Polaków dokładnie sprawdza dane do przelewu przed przesłaniem pieniędzy (45 proc.) i korzysta z zaufanego połączenia (31 proc.) podczas kupowania w kanale online. Nie są u nas też popularne rozwiązania takie jak ubezpieczenia zakupów robionych w sieci. Korzysta z nich jedynie co dziesiąty Polak (10 proc.).


Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów w ankiecie telefonicznej, przeprowadzonej przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w styczniu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.

Udostępnij
- REKLAMA -