Dołącz już teraz do uczestników Plebiscytu 

BITy 2022

Specyfika rynku e-commerce w Grecji i Bułgarii

Udostępnij

Kontynent europejski to wiele rynków, często bardzo zróżnicowanych. Widać to także w szybko rosnącym sektorze e-commerce. Czym charakteryzują się poszczególne e-rynki? Jakie różnice są na nich widoczne? Na co warto zwrócić uwagę wchodząc na dany rynek? Jest okres wakacji – przyjrzyjmy się zatem specyfice e-commerce w Grecji i Bułgarii – często wybieranym przez Polaków kierunkom wakacyjnym, ale też rosnącym rynkom e-commerce, na które coraz chętniej spoglądają polskie e-sklepy.

E-commerce w Grecji

Tylko w 2019 roku greccy konsumenci kupili online produkty i usługi o łącznej wartości 7,5 mld euro. Branża e-commerce w tym kraju wykazała wówczas 25-procentowy wzrost, co sprawiło, że była jedną z najszybciej rosnących w Europie. Sektor ten stanowi 3,91 procent produktu krajowego brutto Grecji. Jest to jeden z najwyższych wskaźników E-GDP w Europie.

Klienci greckich e-sklepów

Z raportu European E-commerce Report 2022 wynika, że 71% greckiego społeczeństwa było w 2021 roku klientami sklepów internetowych. Wśród Greków, którzy robili zakupy on-line w ciągu ostatnich trzech miesięcy przed badaniem, 27% kupowało on-line jeden lub dwa razy. Natomiast 35% składało zamówienia w Internecie od trzech do pięciu razy, a 38% zrobiło to co najmniej sześć razy.

Większość klientów sklepów on-line w Grecji w 2021 roku nabywało produkty od krajowych sprzedawców (91%). Co czwarty zamawiał od sprzedawców z innych krajów UE (25%), a trzech na dziesięciu od sprzedawców z zagranicy (czyli z innych krajów UE lub spoza UE – 35%).

Jak kupują Grecy

Jeśli chodzi o zakupy on-line, ważnym kryterium jest oczywiście najniższa cena produktu, zwraca na to uwagę aż 40% konsumentów. Natomiast sam wybór e-sklepu dokonywany jest z uwzględnieniem kombinacji następujących czynników:

  • przyczyny ekonomiczne (cena plus darmowa dostawa): 51%

  • cechy produktu (dotyczące marki i konkretnych cech produktu): 31%

  • inne doświadczenia ze sklepu internetowego (tzw. „perswazja” sklepu): 18%

Co ciekawe, ponad połowa zamawiających on-line (58%) oceniła jakość dostawy dostarczonych produktów na 9 lub 10 punktów w dziesięciostopniowej skali. Zaledwie 7% z ich ocenia satysfakcję z dostawy poniżej 5 punktów.

Bułgarscy konsumenci on-line

Według danych European E-commerce Report 2022 44% Bułgarów było w 2021 roku klientami sklepów internetowych. Wśród klientów, którzy robili zakupy on-line w ciągu ostatnich trzech miesięcy przed badaniem, 56% kupowało on-line jeden lub dwa razy. 35% nabyło coś w Internecie od trzech do pięciu razy, a 9% zrobiło to co najmniej sześć razy.

Z kolei aż 96% kupujących w Internecie w Bułgarii w 2021 roku wybierało produkty od krajowych sprzedawców, 30% od sprzedawców z innych krajów UE (30%), a 1/3 od sprzedawców z zagranicy (czyli z innych krajów UE lub spoza UE – 36%).

Rynek internetowy w Bułgarii – gotówka rządzi

Większość bułgarskich klientów sklepów internetowych (60-70%) preferuje płatność gotówką przy odbiorze, tzw. COD (cash on delivery). Jest to zdecydowanie najpopularniejsza metoda płatności w bułgarskim e-commerce. Na kolejnych miejscach są karty kredytowe (około 20%) i ePay/EasyPay (5-10%).

Trendy bułgarskiego sektora e-commerce

Ciekawostką jest to, że ponad 40% wskazywanych w raporcie jako starszych Bułgarów w 2021 roku robiło zakupy w sieci co najmniej raz w miesiącu, podczas gdy w Europie Zachodniej było to 60%. Co więcej, dziesięć najlepiej rozwiniętych sklepów internetowych w Bułgarii było odpowiedzialnych za nieco więcej niż 20% całkowitych krajowych przychodów w analogicznym okresie. Pokazuje, że przyszłość e-commerce zdecydowanie należy do firm, które mają zdolność do inwestowania w większą innowacyjność.

Do Grecji i Bułgarii z… Packetą

– Grecja i Bułgaria to nie tylko często wybierane przez Polaków kierunki wakacyjne, ale też dobre dla polskich e-commerce’ów rynki zbytu. Wchodząc na nie warto jednak od początku znać ich specyfikę, która często różni się od macierzystego rynku danego e-sklepu. Na pewno wszędzie istotna jest cena i czas dostawy, ale już kwestie płatności – w Bułgarii np. głównie gotówka przy odbiorze, czy sposobu odbioru przesyłki mogą się różnić. Planując zagraniczną ekspansję warto mieć taką wiedzę. I to właśnie zapewnia Packeta – nie tylko sprawnie dostarczamy przesyłki transgraniczne, ale też pomagamy e-sklepom w rozpoczęciu działalności za granicą – m.in. służąc informacjami na temat specyfiki gospodarki danego kraju. Wiedząc to, e-sklep już na początku uzyskuje przewagę konkurencyjnąmówi Justyna Andreas, Managing Director Packeta Poland

Grecy i Bułgarzy jako formę dostawy zamówień najczęściej wybierają punkty odbioru paczek oraz dostawę na adres. Packeta oferuje obie te formuły. Firma posiada również bogate doświadczenie w pomocy e-sklepom w rozpoczęciu działalności za granicą. Oprócz dostarczania przesyłek klientom końcowym, może zaoferować pomoc w nawiązywaniu relacji z lokalnymi partnerami biznesowymi czy w organizowaniu kampanii marketingowych.

Źródło:Packeta

Zobacz

Wall Street drugi dzień z rzędu z mocnymi wzrostami

Wtorkowa sesja na Wall Street zakończyła się mocnymi wzrostami. Po słabym wrześniu główne indeksy amerykańskich giełd weszły w czwarty kwartał zwyżkami, które trwają już drugi dzień z rzędu. Inwestorzy liczą, że Fed zdecyduje się ograniczyć skalę podwyżek stóp proc. z powodu obaw o kondycję gospodarki.

Minister edukacji na UKSW: nie podejmujmy pochopnych decyzji o wysyłaniu studentów na naukę zdalną

Nie podejmujmy pochopnych decyzji o wysyłaniu studentów na naukę zdalną. Uniwersytet zdalny to quasi-uniwersytet. Uniwersytet bez studentów na korytarzach jest tylko w połowie tym, czym powinien być – powiedział szef MEiN Przemysław Czarnek na inauguracji roku akademickiego UKSW.

Śląskie: Ponad 6,5 mln tabletek jodku potasu przekazano do gmin

W woj. śląskim kończy się rozwożenie tabletek jodku potasu do magazynów gminnych. Do regionu trafiło ponad 6,5 mln sztuk preparatu na wypadek zdarzenia radiacyjnego. Organizacją punktów wydawania tabletek zajmują się gminy. Nie należy stosować preparatów jodu na własną rękę.

Dlaczego jest tak mało kobiet w IT?

Obecnie szacuje się, że kobiety w polskim sektorze IT...

UE inwestuje w recykling baterii litowo-jonowych w Polsce

Komisja Europejska zatwierdziła w piątek inwestycję w wysokości ponad 70 mln euro z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2014-2020 w rozwój technologii recyklingu baterii litowo-jonowych na Śląsku.

MAEA chce wyjaśnień w sprawie porwania dyrektora elektrowni

Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej (MAEA) zwróciła się do Moskwy o wyjaśnienia w sprawie dyrektora generalnego Zaporoskiej Elektrowni Atomowej Ihora Muraszowa. Wcześniej ukraiński koncern Enerhoatom powiadomił, że Muraszow został uprowadzony przez Rosjan.
- Reklama -

REKLAMA