Firma Sony poinformowała, że w lutym rozpoczną się dostawy do klientów niecierpliwie wyczekiwanej kamery filmowej nowej generacji CineAlta VENICE.
Sony tym razem skupiło się na potrzebach profesjonalistów i w odpowiedzi na potrzeby klientów powstała Sony Venice. Sam zakup kamery to jednak nie wszystko, bo aby w pełni korzystać z jej wspaniałych funkcji trzeba wykupić odpowiednie, dodatkowe licencje (tryb pełnoklatkowy i anamorficzny). Jednak chyba nikogo już taka sytuacja nie dziwi.
Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią kamera VENICE w wersji 1.0 będzie umożliwiała nagrywanie w formacie pełnoklatkowym 24 x 36 mm. Uwzględniając zgłaszane przez klientów opinie i potrzeby, firma Sony ogłosiła również kilka nowych możliwości, w tym tryb „dwóch bazowych czułości ISO”. Ponad 15-stopniowa tolerancja naświetlenia kamery VENICE pozwoliła na wprowadzenie dodatkowego trybu dużej bazowej czułości ISO (2500), w którym wykorzystywane są niepowtarzalne właściwości fizyczne dużego przetwornika obrazu. Zapewnia on nieprzeciętny potencjał w słabym oświetleniu, w tym wyjątkowy zakres dynamiczny: od ponad 6 stopni do 9 stopni przy 18-procentowej szarości.
Ta nowa możliwość to wynik próśb o zwiększenie wskaźników naświetlenia przy większych czułościach ISO w celu zachowania maksymalnej ilości szczegółów w cieniach podczas zdjęć w wieczornych plenerach i ciemnych wnętrzach, a także przy pracy z obiektywami o mniejszej jasności lub produkcji materiału do obróbki w standardzie HDR.
Dodatkową, unikatową zaletą kamery VENICE jest wbudowany, sterowany serwomechanizmem, 8-stopniowy system filtrów ND. Umożliwia on emulację różnych poziomów ISO przy pracy w trybie dużej bazowej czułości ISO 2500 przy zachowaniu bardzo niskiego poziomu szumów, charakterystycznego dla przetwornika kamery VENICE. Ta nowa właściwość znacznie zwiększa uniwersalność i wachlarz twórczych możliwości w profesjonalnych produkcjach.
W kamerze VENICE wykorzystano także ostatnie zdobycze wiedzy o przetwarzaniu kolorów. Uzyskano dzięki temu miękki, typowy dla filmów wygląd przejść tonalnych, naturalną charakterystykę cieni i środka pasma oraz utrzymanie zakresu dynamicznego w światłach.
Firma Sony opracowała symulator menu kamery VENICE. To wygodne w użyciu narzędzie jest pomyślane jako pomoc dla operatorów. Intuicyjny, elegancki system menu pozwala im oswoić się ze sposobem pracy z kamerą VENICE przed jej użyciem w rzeczywistej produkcji.
Wśród dodatkowych funkcji i możliwości, których udostępnienie w ramach bezpłatnej aktualizacji wewnętrznego oprogramowania do wersji 2.0 zaplanowano na ten rok, znajdą się:
- W wersji 2 dodany zostanie format 25p w trybie pełnoklatkowym 6K
- Tryb „barw fałszywych” przeniesiono z wersji 3 do wersji 2
Kamera VENICE ma ugruntowany system organizacji pracy. Jej wsparcie zapewnia program Sony RAW Viewer v3 oraz narzędzia innych producentów, między innymi Filmlight Baselight v5, Davinci Resolve v14.3 czy Assimilate Scratch v8.6. Firma Sony kontynuuje ścisłą współpracę z odpowiednimi podmiotami zewnętrznymi, by zapewnić spójny system organizacji pracy obejmujący montaż, korekcję kolorystyczną oraz zarządzanie kolorami i materiałami dziennymi.
Inną często zgłaszaną potrzebą była obsługa zwiększonych szybkości zapisu klatek. Firma Sony pracuje nad wprowadzeniem tej możliwości i jej udostępnieniem w późniejszym terminie.
Publiczny pokaz kamery VENICE odbył się na wystawie BSC Expo 2018 odbywającej się w Battersea w Londynie w dniach 2-3 lutego br. Prezentację materiału sfilmowanego kamerą VENICE w trybie pełnoklatkowym prowadził znany na arenie międzynarodowej, brytyjski twórca zdjęć filmowych Richard Blanshard. Poprowadził on również seminarium zatytułowane „Filmowanie kamerą CineAlta VENICE w trybie pełnoklatkowym”.
Najważniejsze cechy i funkcje kamery VENICE
- Przetwornik obrazu o wymiarach pełnej klatki filmu małoobrazkowego (36 x 24 mm) — standardu fotograficznego o stuletniej tradycji
- Wbudowany, sterowany serwomechanizmem, 8-stopniowy system filtrów ND
- Tryb dwóch bazowych czułości ISO, w tym duża bazowa czułość ISO 2500
- Nowa technologia przetwarzania kolorów zapewniająca w standardzie atrakcyjny wygląd odcieni skóry i przyjemny wygląd świateł
- Swoboda wyboru współczynnika kształtu obrazu: pełna klatka 3:2 (1,5:1), anamorficzny 4K 4:3 w pełnej wysokości, sferyczny 17:9, 16:9
- System mocowania z płaszczyzną mocowania odległą o 18 mm od przetwornika obrazu: olbrzymie możliwości wykorzystania obiektywów (włącznie z mocowaniem typu PL)
- Ponad 15-stopniowa tolerancja naświetlenia: wyjątkowy zakres dynamiczny zarówno podczas zdjęć w pełnym słońcu, jak i niemal zupełnej ciemności
- Będąca nowością w branży możliwość wymiany przetwornika obrazu po odkręceniu zaledwie sześciu śrub: szansa na przyszłe modernizacje i zwiększenie elastyczności w produkcji
- Rozdzielczość 6K (6048 x 4032) w trybie pełnoklatkowym
System kamery kinematograficznej CineAlta VENICE będzie dostępny w lutym 2018 r. Aktualizacja wewnętrznego oprogramowania kamery VENICE do wersji 2.0 będzie dostępna w lecie 2018 r. Do pracy w trybie pełnoklatkowym i anamorficznym wymagane są oferowane oddzielnie licencje.