Dzisiejszy rynek oferuje szeroki wybór systemów klasy ERP, a także narzędzia dedykowane przedsiębiorstwom produkcyjnym. Rozwój technologii i wyzwania wynikające ze zmian gospodarczo-ekonomicznych zmieniły wyobrażenie o roli i niezbędnych funkcjonalnościach systemów produkcyjnych. Czy są one konieczne dla każdej firmy produkcyjnej a jeśli tak, to na co warto zwracać uwagę przy wyborze?
Rola systemów zarządzania produkcją
Nowoczesne systemy do zarządzania produkcją stają się podstawą dla efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstwa – są niezbędne dla utrzymania konkurencyjności i sprostania stale rosnącym wymaganiom rynku. Połączenie i integracja nowoczesnych maszyn, czujników i systemów informatycznych umożliwia stały dostęp do aktualnych i kompleksowych danych, na bazie których kadra zarządzająca może podejmować świadome i trafne decyzje biznesowe. Dzięki inteligentnym mechanizmom planowania, sprawnej weryfikacji procesów, optymalnemu zarządzaniu zapasami i działaniami utrzymaniowymi firma produkcyjna skraca czas realizacji zadań, ogranicza marnotrawstwo zasobów, zmniejsza ryzyko awarii i zwiększa terminowość realizacji dostaw, a także podnosi jakość wyrobów oraz obsługi klienta. Sprawny przepływ danych i kontrola nad procesami sprzyja innowacyjności – pozwala na adekwatne zdefiniowanie popytu, tworzenie nowych modeli biznesowych w odpowiedzi na wymagania rynkowe oraz ułatwia wprowadzenie z sukcesem nowych produktów na rynek.
Wszystko to jest złożonym ciągiem przyczynowo – skutkowym, który bierze swój początek w dogłębnej analizie potrzeb i obecnych problemów a następne doborze odpowiedniego systemu do zarządzania produkcją.
Jeden system czy integracja rozwiązań od wielu dostawców?
Zazwyczaj trudno znaleźć jest jeden system, który będzie spełniał wszystkie wymagania i oczekiwania, a zarazem mieścił się w przewidzianym budżecie. Z tego względu wiele firm decyduje się na pierwszy krok w postaci systemu ERP a w dalszej perspektywie – przekonując się, że systemy tej klasy nie adresują wszystkich potrzeb produkcji – oprogramowanie MES, APS itp. Czy jest to złe podejście? Case study z firm produkcyjnych pokazują, że najlepiej sprawdza się oprogramowanie, które jest łatwo integrowalne i bez problemu komunikuje się z innymi wdrożonymi dotychczas narzędziami – w praktyce często okazuje się to jednak trudne do zrealizowania. Rozwiązaniem na tego typu sytuacje jest wybór modułowego systemu, gdzie w zależności od potrzeb i możliwości, z czasem wdrażamy kolejne funkcjonalności. Program do zarządzania produkcją OptiMES składa się m.in. z modułu: MES, APS, CMMS, WMS i SCADA oraz RCP. W zależności od potrzeb biznesu można wdrożyć wszystkie moduły jednocześnie lub wybrać kilka, w dowolnej konfiguracji. W ten sposób zyskujesz pewność, że wszystkie obszary w firmie są ze sobą skomunikowane i następuje płynna wymiana danych. Co więcej, OptiMES jest także przystosowany do wygodnej integracji z systemami klasy ERP czy programami księgowymi.
Jakie czynniki brać pod uwagę przy wyborze systemu?
Poza kwestiami opisanymi powyżej warto sprawdzić także:
- doświadczenia we wdrożeniach mają potencjalni dostawcy,
- opinie dotychczasowych klientów,
- możliwość dalszej rozbudowy systemu w przyszłości,
- jak przebiega wdrożenie i szkolenie,
- jak wygląda pomoc techniczna,
- czy jest możliwość przetestowania systemu przez zakupem,
- na ile można dostosować rozwiązanie do własnych potrzeb.
System OptiMES to zaawansowane i kompleksowe narzędzie, które wdrażają praktycy – możesz zatem liczyć na pomoc, fachowe doradztwo i przystępne szkolenie. OptiMES to całkowicie polskie rozwiązanie, które jest dostosowane do realiów rynkowych i rzeczywistych potrzeb polskich przedsiębiorców. Już teraz możesz przetestować darmową wersję systemu, a na dodatkowe pytania odpowie doradca OptiMES.