Topnieją prognozy sprzedaży telewizorów, monitorów LCD i notebooków

Izabela Myszkowska
Izabela Myszkowska - Redaktor Brandsit
4 min

TrendForce opublikował przewidywania dotyczące rynku sprzętu do wyświetlania. Firma analityczna wskazuje, że niepewność obecnych globalnych warunków politycznych i ekonomicznych zaburzyła popyt na trzy główne produkty do wyświetlania, w tym telewizory, monitory LCD i notebooki, z presją na skorygowanie oczekiwań w pierwszej połowie 2022 roku.

Według TrendForce, przyczyną skorygowania przewidywań w zakresie sprzedaży na tym rynku jest m.in. wojna rosyjsko-ukraińska, która bezpośrednio wpływa na Europę Wschodnią, a właściwie cały rynek europejski. Poza tym, podaż surowców uległa destabilizacji, a ceny nadal rosły, zaostrzając inflację i uderzając w światową gospodarkę. Ponadto blokady i zawieszenia pracy spowodowane niedawną epidemią pandemii w Chinach oraz naleganie rządu na politykę zero-COVID mogą prowadzić do złożonych problemów, takich jak zmniejszenie wydajności produkcji w fabrykach i opóźnienia logistyczne.

Ceny paneli telewizyjnych osiągnęły prawie najniższy poziom

Jeśli chodzi o rynek telewizyjny, ze względu na szkodliwy wpływ wojny rosyjsko-ukraińskiej na inflację i przy założeniu, że budżety konsumentów pozostaną niezmienione, spadną wydatki na produkty nie będące niezbędnymi, przez co popyt na produkty telewizyjne spadnie. Ponadto, w związku z problemami w 2021 r., takimi jak brak kontenerów ładunkowych i zatłoczenie portów, wzrosły koszty wysyłki, pośrednio zawyżając koszty produkcji telewizorów. Przed pandemią koszty wysyłki 65-calowego telewizora wynosiły 9 USD. W zeszłym roku cena podskoczyła do 50-100 USD, w zależności od rozmiaru telewizora.

Efekt #zostańwdomu zanika, a obawy wojenne tłumią popyt

Jeśli chodzi o rynek monitorów LCD, rynek w 2022 r. będzie mniejszy niż w 2021 r., ponieważ cały rynek nie jest już wspierany przez silny popyt zeszłorocznego trendu unikania wychodzenia z domu w związku z COVID-19. Poza tym, stosunkowo stabilny popyt z rynku europejskiego został zaburzony przez wojnę rosyjsko-ukraińską. To, w połączeniu z późniejszym efektem motyla, który może prowadzić do rewizji w dół popytu, a także problemów, takich jak inflacja i utrzymujące się wysokie stawki frachtowe, utrudniają markom realizację agresywnych celów transportowych. W związku z tym, TrendForce dokonuje wstępnej korekty w dół prognozy sprzedaży monitorów LCD na ten rok, ze 144 milionów sztuk do 142 milionów sztuk, zwiększając roczną ujemną stopę wzrostu do 2,3%, nie wykluczając możliwości dalszej korekty w dół.

- Advertisement -

Popyt na notebooki pod presją inflacji i rosnących zapasów komponentów

Jeśli chodzi o rynek notebooków, TrendForce koryguje w dół swoją pierwotną prognozę sprzedaży 238 milionów sztuk do 225 milionów sztuk, co oznacza spadek o 8,5% rok do roku. Istnieją trzy główne czynniki tego obniżenia. Po pierwsze, Chromebooki skorzystały na pandemicznym popycie na edukację na odległość w 2021 r., stanowiąc 15% wszystkich dostaw notebooków. Przewiduje się, że w 2022 r. dostawy Chromebooków spadną o ponad 50%, co zakłóci łączną sprzedaż notebooków o około 7–10%. Po drugie, konflikt między Rosją a Ukrainą spowodował, że większość marek notebooków zawiesiła dostawy do Rosji. Na Rosję przypadło około 2% światowych dostaw notebooków w 2021 r., a zawieszenie ograniczy również popyt na dostawy notebooków. Trzeci, każda marka notebooków skorygowała prognozy dotyczące dostaw na 2022 r. w dół średnio o około 10-15% w porównaniu z początkiem roku, co wskazuje, że inflacja zachmurzyła przyszłe perspektywy popytu na ich produkty. Zapasy całego łańcucha dostaw, w tym niektórych elementów ODM/OEM w tranzycie, nadal rosną, podczas gdy ceny niektórych elementów nadal znajdują się pod presją spadkową, co powoduje powiązane problemy i zmusza producentów  notebooków do ostrożnego kontrolowania tempa zakupów, co może dodatkowo wpłynąć w górę łańcucha dostaw.

Udostępnij
- REKLAMA -