Strony, które sprawiają wrażenie pracy z aplikacją, chociaż wyświetlane są w przeglądarkach. To jeden z głównych trendów na 2018 rok w projektowaniu stron internetowych, przewidują eksperci szkoły programowania Coders Lab.
Technologie webowe rozwijają się w błyskawicznym tempie, dlatego nie można do końca przewidzieć, jakie języki i technologie będą najbardziej popularne za kilka lat. Dlatego rynek IT obserwuje poczynania gigantów technologicznych takich jak Google, Facebook czy Apple, bo tak naprawdę to oni wyznaczają nowe trendy – wyjaśnia Jacek Tchórzewski, współzałożyciel i CTO Coders Lab.
JavaScript na topie
Wśród popularnych obecnie technologii webowych wymieniać należy React.js, AngularJS czy Vue.js. Język programowania JavaScript – w oparciu o który działają wyżej wymienione biblioteki – znajduje coraz szersze zastosowanie nie tylko przy tworzeniu stron internetowych, ale także w rozwijaniu robotyki, sztucznej inteligencji oraz machine learning.
Strona czy aplikacja? Trudno powiedzieć
Dzięki zaawansowaniu technologii i siły obliczeniowej, strony internetowe działają jak pełnoprawne programy. Progressive Web Apps, czyli progresywne aplikacje internetowe, nie muszą być instalowane na dysku – działają naturalnie w przeglądarce. Bez długiego ładowania kolejnych podstron i ze wszelkimi wygodami korzystania z aplikacji.
Jednostronna strona
Programowanie webowe podąża w stronę uproszczenia, stąd coraz popularniejsze stają się także jednostronne aplikacje (Single Page Appplication). Po wejściu na stronę internetową od razu ładuje się nam cała strona. Cechują ją prostota i czytelność. Nie ma skomplikowanej nawigacji ani menu. Niski koszt utrzymania i hostingu to kolejna zaleta jednostronnej strony. Koszty są jeszcze mniejsze, a bezpieczeństwo większe, jeżeli strona jest statyczna (zapisana w html, niewymagająca bazy MySQL).
Animacja wraca do łask
O tym, że programowanie webowe ceni prostotę niech świadczy niedawna decyzja Adobe, by do 2020 roku całkowicie wygasić działalność „efektownego” kiedyś Flasha. Co nie oznacza, że animacje odchodzą w niepamięć. Wręcz przeciwnie – na znaczeniu zyskują animacje wykorzystywane podczas scrollowania, np. wspomnianych już jednostronnych aplikacji (przykład: apple.com/mac-pro/). Według badań, animacje, coraz częściej 3D, zwiększają zaangażowanie użytkownika i tzw. „experience”. W nieinwazyjny sposób pozwalają też wyeksponować produkt i – według specjalistów – jeśli są odpowiednio przygotowane wcale nie wykluczają modnego obecnie minimalizmu.
Znamy odpowiedź na twoje pytanie. Push, bot, AI
Możliwość wysyłania bezpośrednich informacji do użytkownika, czyli pushów, np. o zmianach w ruchu, wynikach sportowych lub obniżce cen zadomowiła się już na wielu polskich stronach internetowych. Korzyści? Większe zaangażowanie użytkowników bez dodatkowych kosztów. –Zmienia to poniekąd paradygmat poruszania się w internecie. To nie użytkownik wysyła zapytanie. On dostaje od serwera odpowiedź na to, o co dopiero chciałby zapytać – tłumaczy Jacek Tchórzewki, ekspert Coders Lab. Inny model wykorzystują boty – aplikacje działające na podstawie prostych skryptów i mające określone funkcje – które w oparciu o sztuczną inteligencję (AI) zastępują np. internetowych konsultantów sprzedaży.
Żeby zapewnić najlepsze wrażenia, my oraz nasi partnerzy używamy technologii takich jak pliki cookies do przechowywania i/lub uzyskiwania informacji o urządzeniu. Wyrażenie zgody na te technologie pozwoli nam oraz naszym partnerom na przetwarzanie danych osobowych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalny identyfikator ID w tej witrynie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje.
Kliknij poniżej, aby wyrazić zgodę na powyższe lub dokonać szczegółowych wyborów. Twoje wybory zostaną zastosowane tylko do tej witryny. Możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie, w tym wycofać swoją zgodę, korzystając z przełączników w polityce plików cookie lub klikając przycisk zarządzaj zgodą u dołu ekranu.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.