Trzęsienie ziemi na rynku pracy? – raport „the Future of Work”

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
7 min

Przyszłość pracy dzieje się już teraz. Roboty weszły na stałe do fabryk i biur, automatyzacja i zaczątki sztucznej inteligencji zmieniają procesy w firmach, tzw. gig economy rewolucjonizuje HR i rekrutację. Opublikowany dziś raport opisuje „7 czynników kształtujących przyszłość pracy”. Rewolucja ego, rosnąca potrzeba elastyczności i coraz większa luka kompetencji to wielkie zmiany, którym firmy muszą stawić czoła. Szczególnie istotnym wyzwaniem okazuje się uwolnienie talentów drzemiących w pracownikach – zmiana procesów i sposobu zarządzania, tak, by mogli oni rozwijać i wdrażać w życie nowe umiejętności. Ponad 80% światowego potencjału cyfrowego nie zostało jeszcze wykorzystane. Czy jesteśmy gotowi na moment, w którym to się stanie?

Transformacja technologiczna, zmieniająca się kultura oraz procesy w organizacjach, potrzebne nowe umiejętności, innowacyjne modele biznesowe, przemiany biur i wreszcie zmiany prawne – to siedem głównych czynników kształtujących przyszłość pracy. Zostały one zaprezentowane w raporcie „The 7 Drivers Shaping The Future of Work” opracowanym przez Talent Alpha z pomocą partnerów: Hays, KKS Savills, Transformant, Digital Readiness Institute oraz Inicjatywy Mobilności Pracy.

Nie wiemy jeszcze, co przyniesie nam przyszłość, ale z pewnością można powiedzieć, że technologia stwarza nowe możliwości zarówno dla przedsiębiorstw, jak i pracowników. Nawet 85% stanowisk, które będą istnieć w 2030 r., nie zostało jeszcze wymyślonych[1]. Jednocześnie już w tej chwili przechodzimy gwałtowne zmiany na rynku pracy, czego najlepszym przykładem jest rozwój tzw. gig economy, czyli elastycznej gospodarki opartej na zleceniach. W USA już około 40% specjalistów pracuje w takim systemie[2] – świat zmienia się na naszych oczach – komentuje Przemek Berendt, współzałożyciel i prezes Talent Alpha.

Nowa rzeczywistość

Według Światowego Forum Ekonomicznego do 2022 r. automatyzacja zlikwiduje 75 milionów miejsc pracy. W Szanghaju, 40 000 m2 powierzchni magazynowej firmy JD.com jest obsługiwane przez roboty, którym towarzyszy zaledwie pięć osób[3]. Ericsson ma otworzyć w przyszłym roku w pełni zautomatyzowaną fabrykę[4], a celem Tesli jest jak najszybsze uruchomienie wszystkich fabryk działających bez interwencji człowieka. Z drugiej strony, w związku z nowymi możliwościami biznesowymi na całym świecie może pojawić się 133 milionów nowych stanowisk[5].

Platformy działające w chmurze pozwalają nam wykonywać zadania z dowolnego miejsca na świecie. Szeroka gama rozwiązań as-a-Service umożliwia elastyczność, swobodę wyboru i wspomaga rozwój gig economy. Systemy rozpoznawania głosu i twarzy, IoT oraz ubrania i akcesoria zawierające w sobie zaawansowane technologie elektroniczne pomagają śledzić działania pracowników, wspierają procesy rekrutacyjne i HR. W ciągu dwóch lat prawie 20% obywateli USA będzie korzystać z jakiegoś rodzaju urządzenia śledzącego ich aktywność[6]. Wszystkie te trendy stawiają nowe wyzwania, ale także budują przyszłość pracy.

Nie ma absolutnie żadnych wątpliwości, że aby organizacja przetrwała czwartą rewolucję przemysłową i odniosła sukces w przyszłości, musi radykalnie przekształcić swoje procesy. Potrzebuje nie tylko przemyśleć od nowa swój biznes, ale także sposób funkcjonowania organizacji, a w konsekwencji całej kultury wewnętrznej – podkreśla Tony Saldanha, doradca firm Fortune 100, prezes Transformant i były wiceprezes P&G.

Potrzeba nowych umiejętności będzie napędzać zmiany

Nowe wymiary biznesu i nowe możliwości wywołują zwiększone zapotrzebowanie na kompetencje technologiczne. Na świecie brakuje już blisko 10 milionów osób z takimi umiejętnościami[7]. Rosnąca luka na rynku sprawia, że pojawiają się nowe strategie zarządzania oraz rekrutacji. Powstają nowe procesy wewnątrz firm, kształtują się zupełnie nowe sieci dostawców, a także pojawia się potrzeba intensywnego podnoszenia kwalifikacji pracowników. Jak podkreśla Hays, światowy lider doradztwa personalnego, musi zmienić się również kultura organizacyjna działających na rynku firm.

- Advertisement -

Luka kompetencyjna stawia pracodawców pod rosnącą presją i zmusza ich do poszukiwania specjalistów w wielu regionach świata i w nowych grupach demograficznych. To oznacza, że kultura organizacyjna tych firm w przyszłości będzie musiała skupić się przede wszystkim na różnorodności i integracji – podkreśla Sandra Henke, Group Head of People and Culture w Hays.

Jednym z najważniejszych czynników, które zatrzymują specjalistów w firmie jest ich poczucie satysfakcji. Według badania Savills „What Workers Want”, oczekiwania pracowników wobec ich miejsca pracy mają fundamentalne znaczenie dla realizacji celów biznesowych firm. Najważniejszymi czynnikami są czas i koszt dojazdu do pracy, możliwość wyboru miejsca pracy oraz dostępność wysokiej jakości infrastruktury IT.

Jak pokazują nasze badania lokalizacja biura przekłada się bezpośrednio na lojalność pracowników, a jego aranżacja na efektywność ich pracy. Oznacza to, że wybór odpowiedniej siedziby dla firmy jest jedną z kluczowych decyzji we współczesnym biznesie. Firmy, które przywiązują dużą wagę do wyboru właściwego biura są na wygranej pozycji w rywalizacji o największe talenty – podsumowuje Jarosław Pilch, dyrektor działu powierzchni biurowych, reprezentacja najemcy, Savills w Polsce.

Firmy poszukujące kompetencji na globalnym rynku muszą być otwarte na nowe modele zaangażowania specjalistów. Według Accenture, w ciągu najbliższych pięciu lat platformy pracy na żądanie staną się jednym z głównych motorów wzrostu gospodarczego[8]. Analitycy SIA (Staffing Industry Analysts) zaznaczają, że tzw. Human Cloud, czyli systemy i platformy skupiające specjalistów w chmurze stają się coraz bardziej popularne w dużych organizacjach[9]. Dotąd były wykorzystywane jedynie przez mniejsze firmy.

Jednak to każdy z nas jako pracownik będzie musiał stawić czoła największym wyzwaniom. Według Ade McCormack’a, założyciela The Digital Readiness Institute w Londynie, jedną z kluczowych umiejętności przetrwania i rozwoju w epoce cyfrowej jest umiejętność radzenia sobie „na ulicy”.

W czasach przedindustrialnych, gdy nie dawałeś sobie rady na ulicy, szybko żegnałeś się z życiem. Pod wieloma względami, wracamy teraz do tej ery. Dające poczucie stabilizacji struktury i przewidywalność, które charakteryzowały epokę przemysłową, załamują się. Pod wieloma względami to nasze umiejętności i zdolność adaptacji będą odpowiedzią na to, czy utrzymamy się w grze – podsumowuje Ade McCormack.

[1]https://www.delltechnologies.com/content/dam/delltechnologies/assets/perspectives/2030/pdf/SR1940_IFTFforDellTechnologies_Human-Machine_070517_readerhigh-res.pdf
[2]US Bureau of Labor Statistics, 2017-2020
[3]https://www.youtube.com/watch?v=RFV8IkY52iY
[4]https://finance.yahoo.com/news/ericsson-build-fully-automated-5g-133101098.html
[5]World Economic Forum, 2018, http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf
[6] Juniper Research 2018
[7] Analiza Talent Alpha na podstawie dostępnych danych z całego świata
[8] https://www.accenture.com/_acnmedia/pdf-94/accenture-techvision-2019-tech-trends-report.pdf
[9]The 7 Drivers Shaping The Future of Work, 2019
Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -