Venice 2 trafia już do pierwszych klientów

Natalia Zębacka
4 min

Do wypożyczalni sprzętu i wyspecjalizowanych dealerów Sony dotarły już pierwsze dostawy flagowych cyfrowych kamer filmowych. Gorąco wyczekiwana kamera VENICE 2 była już wykorzystywana w produkcji prestiżowych reklam, a wśród jej pierwszych użytkowników znaleźli się między innymi Claudio Miranda ASC, Newton Thomas Sigel ASC, Tommy Maddox-Upshaw ASC i Rachel Morrison ASC.

Zapowiedziana w zeszłym roku kamera VENICE 2 spotkała się z wyjątkowym zainteresowaniem światowej branży filmowej, stając się uniwersalnym rozwiązaniem stworzonym przez twórców dla twórców. Dzięki nowemu, pełnoklatkowemu przetwornikowi obrazu o imponującej rozdzielczości 8,6K kamera VENICE 2 rejestruje wspaniałe obrazy w różnorodnych formatach — pełnoklatkowym, Super35, anamorficznym i innych — w oczekiwanej obecnie przez wiele platform streamingowych oraz liczne studia filmowe rozdzielczości 4K i wyższej.

Reżyser i autor zdjęć filmowych Gonzalo Amat ASC testował w listopadzie kamerę VENICE 2 w Nowym Jorku i wykorzysta ją w produkcji nowych odcinków serialu Netfliksa „Outer Banks”.

REKLAMA

— VENICE 2 ma nowy, pełnoklatkowy przetwornik obrazu 8,6K i ważną funkcję dwóch bazowych czułości ISO, umożliwiającą przechodzenie między ISO 800 a 3200mówi Amat.Jakość przetwornika jest pierwszorzędna. Zakres dynamiki tonalnej, kolory, światła… Wszystko było jeszcze ostrzejsze niż dotąd, podczas gdy menu nadal przypomina to, które już znam. Można filmować w bardzo jasne, słoneczne dni bez utraty detali. Odwzorowanie kolorów i odcieni karnacji na twarzach jest prawdziwie kinowe. Ma się wrażenie, że obraz pochodzi z kamery na taśmę filmową, a nie urządzenia w pełni cyfrowego.

Przedpremierowe zastosowania VENICE 2 nie ograniczały się do wysokobudżetowych reklam. Kamera została wykorzystana w produkcjach filmowych i serialowych, a korzystali z niej już między innymi Claudio Miranda ASC, Gonzalo Amat ASC, Rob McLachlan ASC, CSC i Salvatore Totino ASC.

— Używamy nowej kamery 8K VENICE 2 na planie mojego nowego filmu fabularnego i wszystko idzie świetnie mówi Miranda.Niesamowita jest czułość ASA 3200. Ustawiamy ją podczas wszystkich ujęć nocnych.

— Od ośmiu tygodni kręcimy zdjęcia do nowego serialu „American Gigolo”, utrzymanego w konwencji thrillera „Color Noir”mówi McLachlan.Używamy dwóch kamer VENICE 2 i każdego dnia, w każdych warunkach i każdym otoczeniu jesteśmy pod ich wrażeniem. W nocy, o świcie, w studiu, nocą w mieście, w samo południe lub o zachodzie słońca na pustyni światła naturalnie przechodzą do prześwietlenia, a nasi aktorzy wyglądają znakomicie. Nocne krajobrazy miejskie niemal nie wymagają oświetlenia, a ja nigdy jeszcze nie kontrolowałem światła w tak małym zakresie. Wiedziałem, że tak będzie, bo wcześniej nakręciłem próbny film, ale teraz naprawdę zachwyca nas niewiarygodna czystość i uroda obrazu przy czułości ISO 3200. Robiliśmy też próby w czułości ISO 6400, a nawet w 12 800 i wygląd nadal jest dobry. Nie tylko akceptowalny, ale wprost znakomity.

VENICE 2 wykorzystuje mocne strony pierwszej kamery VENICE. Wyjątkowo realistycznie rejestruje szczegóły, ma 16-stopniowy zakres dynamiczny i bardzo wysoką czułość przy słabym oświetleniu. Światła łagodnie przechodzą w prześwietlenie, a naturalne odcienie skóry wyglądają jak na kliszy filmowej. VENICE 2 ma również mniejszą, lżejszą obudowę i umożliwia wewnętrzny zapis w formatach X-OCN oraz 4K Apple ProRes 4444 i 422 HQ.

Na Gonzalo Amacie szczególne wrażenie zrobił sposób, w jaki VENICE 2 8K odwzorowuje skórę i odcienie skóry: „Największe wrażenie robi sposób, w jaki kamera radzi sobie ze skórą. Używałem już wcześniej innych kamer 8K i zawsze byłem zaskoczony, że na ludzkiej skórze widać wszystko. W przypadku [VENICE 2 8K] jest inaczej. Nadaje ona pewną miękkość odcieniom skóry, naśladując pod tym względem film. Trzyma ostrość tam, gdzie trzeba, ale nie na skórze. W końcu tak właśnie opowiada się historię filmową”.

Trwają już dostawy kamer VENICE 2, a filmowcy z całego świata mają już możliwość ich przetestowania. Uwzględniając sugestie rynku, z chwilą wydania wersji V2 na początku 2023 r. Sony udostępni również następujące funkcje:

Dodatkowe tryby przetwornika obrazu

  • 8,6K 17:9 do 48 kl./s
  • 8,2K 2,39:1 do 72 kl./s
  • 8,1K 16:9 do 48 kl./s
  • 5,8K 4:3 do 60 kl./s
  • 5,5K 2,39:1 do 120 kl./s

Tryb „Zoom to Fit” do użytku z obiektywami anamorficznymi

Dodatkowo na początek 2023 r. planowane jest wprowadzenie nowego systemu rozszerzenia VENICE 2 z matrycą 8K.