Wiemy, jak wygląda najnowocześniejszy wóz transmisyjny Polsatu

Bartosz Martyka
Bartosz Martyka - Redaktor naczelny Brandsit
4 min

Wóz transmisyjny, który powstaje dla telewizji Polsat to największy i najnowocześniejszy tego typu projekt w Europie. Przy jego realizacji Sony współpracuje z długoletnimi, zaufanymi partnerami: firmami 4Vison i Autokontener. Infrastruktura IP w połączeniu z wyposażeniem pozwalającym na realizację materiałów w dowolnych formatach da telewizji Polsat ogromny potencjał i niespotykaną dotychczas elastyczność produkcji. Dzięki technologii IP znikną kilometry kabli, a telewizja będzie mogła produkować sygnał w jakości Ultra HD z techniką HDR. 

 „Wóz ten niewątpliwie będzie naszym flagowym środkiem produkcji i transmisji. Ze względu na ilość torów kamerowych i najnowocześniejszą technologię, ale również ze względu na wysoką jakość sygnałów, które będziemy produkować. – przyznaje Andrzej Szymański – Chief Technology Officer, PolsatWóz będzie wykorzystywany do produkcji największych form realizacyjnych takich jak festiwale, koncerty, a także najbardziej skomplikowane produkcje sportowe.”

Producenci sportowi narzucają bardzo konkretne formaty, w jakich ma pracować cały tor transmisyjny. Technologia IP pozwala na swobodny wybór każdego z możliwych formatów oraz szybką ich zmianę.

W tym wozie będzie możliwość pracy dla 28 osób. Polsat będzie więc w stanie zrealizować najbardziej skomplikowane, największe produkcje telewizyjne, bądź eventowe. – informuje Jarosław Płatek – Chief Executive Officer, 4VisionCzęść elektryczna, zaprojektowana i w całości wykonana przez nas, użyta w tym wozie będzie zapewniała pełną kompatybilność z bardzo restrykcyjnymi wymaganiami UEFA.”

- Advertisement -

Co da to widzom Polsatu? Oznacza to transmisje sportowe na dużo wyższym poziomie, nie tylko dzięki większej szczegółowości obrazu wynikającej ze zwiększonej gęstości pikseli. Dzięki technice HDR (High Dynamic Range)również kolory będą lepiej odwzorowane, bardziej naturalne i żywe, a co za tym idzie programy będą atrakcyjniejsze i bardziej wartościowe dla widza.

„Nowoczesne systemy telewizyjne wymagają bardzo sprawnego zarządzania. Nasza decyzja to użycie Sony LEO jako orkiestratora i Sony LSM jako systemu zarządzającego routingiem sygnałów wizyjnych.” – zdradza Karol Sulej, Live Production Solutions Consulting Architect Sony Professional.

Live Element Orchestrator (LEO) ma za zadanie podnosić efektywność zarządzania systemami produkcji na żywo, IP Live. Chodzi tu o sprawniejszą organizację produkcji IP, zdalne zarządzanie konfiguracją i pracą urządzeń podłączonych do sieci IP, czyli optymalizację wykorzystania  np. kamer, mikserów czy serwerów.

W najbliższej przyszłości większość telewizji, a już zdecydowanie takie organizacje jak nasza będą wprowadzały produkcję zdalną. Myślimy o tym, aby w niedalekiej przyszłości zbudować centrum produkcyjne, które będzie w stanie za pomocą jednej załogi obsłużyć kilka różnych wydarzeń na przykład sportowych. Jest to bardzo daleko sięgająca optymalizacja” – dodaje Andrzej Szymański – Chief Technology Officer, Polsat.

Rozwiązania do zdalnej produkcji pozwalają w czasie rzeczywistym wykorzystać zasoby – nie tylko sprzęt i obiekty, ale także ludzi, znajdujące się w różnych lokalizacjach. Oznacza to ich bardziej efektywne i elastyczne wykorzystanie oraz realne obniżenie kosztów. Technologia przewidziana w budowanym wozie transmisyjnym umożliwia podłączanie dodatkowych wozów czy kamer w sposób tradycyjny, jak również z pomocą złącz światłowodowych w technologii IP.

„Najnowsza technologia wymaga znajomości przez ludzi, którzy ją projektują, ale również przyszłych użytkowników. Stąd dla nas jest niezwykle istotne, nie tylko to jak zaprojektujemy ten wóz, ale również jak wyszkolimy przyszłą załogę.” – podsumowuje Karol Sulej, Live Production Solutions Consulting Architect Sony Professional.

Udostępnij