Sieć 5G już od samego początku budzi wiele kontrowersji, co tylko potwierdza jej rewolucyjny charakter. Choć 5G nie jest tak znaczącą zmianą pod względem technologicznym, jak jej poprzedniczka, to jednak szybkość przesyłu danych i możliwość obsługi liczby urządzeń nieosiągalnej przy 4G stanowią ogromny potencjał dla firm.
Każda nowa generacja sieci telekomunikacyjnych ma bezpośredni wpływ na nasze życie. A biorąc pod uwagę wciąż zwiększający się poziom cyfryzacji firm i znacznie większą ilość przesyłanych danych niż to było w przypadku wdrażania 4G, 5G może mieć realny wpływ na usprawnienie procesów.
W ciągu kilku najbliższych lat sieć 5G stanie się kluczowym fundamentem infrastruktury IT. Wykorzystanie jej w codziennej działalności biznesu będzie kluczem do sukcesu wielu firm. W przypadku sieci 5G dane przesyłane są znacznie szybciej i z dużo mniejszym opóźnieniem. Dzięki temu stanowi ona milowy krok w rozwoju między innymi firm zajmujących się IoT bo główna bariera, czyli prędkość przetwarzania danych „na żywo” – znika. Moim zdaniem w najbliższym czasie w wielu branżach czeka nas rewolucja, której efekty warto wykorzystać podczas planowania biznesu. – mówi Krzysztof Jonak, Country Lead Poland, Intel
5G = dane + szybkość
Nie ulega wątpliwości, że wdrożenie 5G będzie miało największy wpływ na branże charakteryzujące się wysokim poziomem cyfryzacji oraz koniecznością szybkiej dystrybucji danych.
Z technicznego punktu widzenia 5G to ewolucja rozwiązań, które znamy od lat. Ale już z perspektywy zastosowań biznesowych mamy do czynienia z prawdziwą rewolucją. Bazując na możliwościach 5G firmy będą zmieniały swoje modele biznesowe. Minimalizacja opóźnień w przesyle danych pozwoli na dynamiczny rozwój przemysłu 4.0 oraz inteligentnych urządzeń przemysłowych komunikujących się między sobą. Rewolucja obejmie także transport i logistykę, umożliwiając upowszechnienie się autonomicznych pojazdów – samochodów i dronów. Użytkownicy indywidualni docenią m.in. technologie z obszaru telemedycyny, gdzie 5G umożliwi nie tylko diagnostykę, ale nawet przeprowadzanie operacji na odległość, czy zastosowania rozrywkowe, takie jak cloud gaming w wysokiej rozdzielczości. Dlatego tak istotne jest, aby sieć 5G stała się w Polsce jak najszybciej powszechnie dostępna. Dzięki temu to polskie start-upy będą mogły jako pierwsze tworzyć rozwiązania bazujące na 5G, które później będą mieć szansę na globalny sukces. – wskazał Ryszard Hordyński, dyrektor ds. strategii i komunikacji w Huawei Polska.
5G wymaga współpracy
Wdrożenie 5G to nie tylko ogromny potencjał i szanse na rozwój, ale także wyzwania. Pierwszą koniecznością jest rzetelna i oparta o realne cele dyskusja na temat 5G. Pojawiające się informacje o rzekomym negatywnym wpływie 5G na zdrowie wiążą się z kosztami napraw palonych i niszczonych masztów i przestojami w korzystaniu z sieci nowej generacji. Firmy technologiczne dostrzegają możliwości wykorzystania 5G, ale chodzi o to, aby zarówno firmy, jak i konsumenci zrozumieli czym jest 5G i jaki może mieć wpływ na ich życie. Koncepcja inteligentnych miast, rozwój przemysłu 4.0, szerokie zastosowanie IoT – to kwestie blisko związane z 5G, ale większa konkurencyjność firmy dzięki szybkiemu przesyłaniu danych, zupełnie nowe rozwiązania wspierające rozwiązywanie problemów produkcji, zastosowanie monitoringu z powietrza z błyskawicznym przekazywaniem danych – to są przemawiające do firm realne korzyści wynikające z wdrożenia 5G, a tym samym napędzające jej rozwój. Najważniejsze jest to, aby wdrożenie 5G było bezpieczne i skuteczne, ale do tego konieczna jest współpraca i wsłuchanie się firm z branży telekomunikacji w potrzeby przedsiębiorstw.
Czas urealnić naszą perspektywę na debatę dotyczącą wpływu 5G na rozwój biznesu. Przez lata przyzwyczailiśmy się i wzięliśmy za pewnik zdania typu „5G jest kluczowe dla autonomicznych aut, telemedycyny i Przemysłu 4.0″. Dzisiaj wiemy, że istniejące sieci od 2G do 4G (LTE-Advanced) mogą z powodzeniem wspierać wiele z tych branż. Natomiast cały czas brakuje zagłębienia się w te hasłowe obszary i pracy nad konkretnymi przypadkami użycia. Jednakże mogą one powstać jedynie w bliskiej współpracy operatorów telekomunikacyjnych i odbiorców – obecnie nie ma gotowych rozwiązań pozwalających na budowę systemu transportu miejskiego czy fabryki połączonej do sieci 5G. Bez rozpoczęcia współpracy między telekomami i przemysłem, te rozwiązania się nie pojawią – mówi Dawid Krzysiak, manager w warszawskim oddziale Kearney.
Wybór dostawcy chmury publicznej przestał być techniczną łamigłówką dla działów IT. Dla małych…
Zarządzaj swoją prywatnością
Żeby zapewnić najlepsze wrażenia, my oraz nasi partnerzy używamy technologii takich jak pliki cookies do przechowywania i/lub uzyskiwania informacji o urządzeniu. Wyrażenie zgody na te technologie pozwoli nam oraz naszym partnerom na przetwarzanie danych osobowych, takich jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalny identyfikator ID w tej witrynie. Brak zgody lub jej wycofanie może niekorzystnie wpłynąć na niektóre funkcje.
Kliknij poniżej, aby wyrazić zgodę na powyższe lub dokonać szczegółowych wyborów. Twoje wybory zostaną zastosowane tylko do tej witryny. Możesz zmienić swoje ustawienia w dowolnym momencie, w tym wycofać swoją zgodę, korzystając z przełączników w polityce plików cookie lub klikając przycisk zarządzaj zgodą u dołu ekranu.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.