Wskaźniki rentowności w analizie finansowej

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
3 min

Ze względu na stałe zmiany przepisów, potrzebę dopasowania się do nich, szybki rozwój konkurencji, przedsiębiorstwa mają utrudnione funkcjonowanie na rynku. Regularna analiza wskaźnikowa danej firmy oraz monitorowanie sytuacji finansowej przedsiębiorstwa pozwoli trafniej podejmować działania strategiczne i określać cele. Kiedy się na nią zdecydować i co warto o niej wiedzieć?

Rentowność – co to takiego?

Każdy, kto zakłada firmę, robi to z myślą o opłacalności. Oczywiście jest to w stu procentach zrozumiałe. Przedsiębiorstwo ma sens jedynie wtedy, gdy generuje zyski. To właśnie opłacalność jest definiowana przez analityków finansowych jako rentowność. Mówiąc najprościej, rentowność oznacza stopień efektywności funkcjonowania, a także gospodarowania majątkiem danej firmy. Im wyższy będzie poziom rentowności przedsiębiorstwa, tym lepsza będzie jego sytuacja finansowa.

Jak zwiększyć zdolność kredytową przedsiębiorstwa?

Wskaźniki rentowności są uznawane za jeden najważniejszych elementów analizy finansowej firmy. To istotne nie tylko dla osób, które prowadzą działalność, ale także dla klientów, dostawców, instytucji bankowych itp. Za podstawę do określania rentowności uznaje się wskaźniki, które przedstawiają następującą zależność:

  • zależność pomiędzy wysokością wypracowanego przez firmę zysku i wartością czynnika, którego rentowność chcemy wyznaczyć.

Jeśli popatrzymy na rentowność pod kątem matematycznym to możemy powiedzieć, że jest to iloraz zysku netto do odpowiedniej wartości danego składnika finansowego. Rentowność będzie wyrażona procentowo.

Wskaźniki rentowności

Wskaźnikową analizę rentowności danej firmy przeprowadza się przeważnie w trzech obszarach działalności, czyli: sprzedaży (ROS), aktywów (ROA) oraz kapitału (ROE). Co istotne, rentowność może wystąpić zarówno w postaci zysku, czyli dodatniego wyniku finansowego, jak i deficytu, czyli ujemnego wyniku finansowego.

- Advertisement -

Rentowność sprzedaży, czyli ROS – Return Of Sale – oblicza się jako iloraz zysku netto, który został wypracowany przez daną firmę, i wartości osiągniętego przychodu ze sprzedaży. Wynik, jaki otrzymamy, mówi o tym, w jakim stopniu dana sprzedaż jest opłacalna. W praktyce oznacza to, ile zyskała firma na jednym złotym osiągniętego przychodu ze sprzedaży.

Ważne, by wiedzieć, że nie wyznaczono dla wskaźnika rentowności wartości minimalnej. Oznacza to, że im rentowność sprzedaży danej firmy będzie wyższa, tym lepszą będzie wykazywać efektywność. Każdy przedsiębiorca, który rozpoczyna własną działalność, powinien mieć na uwadze, aby utrzymać rentowność sprzedaży co najmniej na tym samym poziomie przez dłuższy okres funkcjonowania przedsiębiorstwa. Jeśli na przestrzeni jakiegoś czasu zwiększy się wartość wskaźnika rentowności sprzedaży, będzie to równoznaczne z podniesieniem jej efektywności.

Analiza finansowa powinna być przeprowadzana przez specjalistów. Tylko wtedy możemy mieć pewność, że uzyskane wyniki są wiarygodne i możemy je brać pod uwagę, planując dalsze strategie rozwoju.

Artykuł powstał we współpracy https://eanaliza.pl/analiza-finansowa

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -