Wydanie książki online i dystrybucja

Newsroom BrandsIT
Newsroom BrandsIT - NewsRoom Brandsit
6 min

Jeśli jesteś początkującym Autorem i myślisz o wydaniu swojej pierwszej książki, warto przefiltrować rynek wydawniczy, aby transakcja była opłacalna (albo chociaż niezbyt ryzykowna). Vanity press, wydawnictwa subsydiowane czy może popularny ostatnimi czasy self-publishing?

Zanim pomyślisz o wydaniu książki…

Właśnie. Zanim przyjdzie czas myślenia o wydaniu swojej publikacji i rozkręceniu akcji promocyjnej, napisz po prostu dobrą treść. Rynek literacki, szczególnie debiutantów, jest tak gęsty, że odnalezienie się w nim zajmuje sporo czasu lub kończy się porażką. Na początku trzeba więc zacząć od dobrej książki, która będzie się po prostu dobrze czytać. Warto rozejrzeć się w Sieci, przeglądać pisma branżowe traktujące o ruchu wydawniczym i czytelnictwie, pytać znajomych i nawiązywać kontakty z doświadczonymi Autorami. Trzeba wiedzieć, co się aktualnie czyta, bo często nawet najlepsza rzecz, np. bardzo dobra poezja błyśnie jedynie na moment i szybko zginie po niej ślad. Niestety, tak to działa. Jeśli trochę się orientujesz w aktualnych trendach czytelniczych, to pewnie wiesz, że prym wiodą poradniki, literatura kobieca czyli popularne romanse, kryminały, powieści fantasy i oczywiście książki dla dzieci. Zastanów się więc, czy któryś z tych gatunków jest ci bliski i możesz napisać właśnie taką książkę.

Telefon lub mail do wydawnictwa?

Każdy debiutant chciałby zabłysnąć w dobrym wydawnictwie promującym uznanych już autorów i poczytną literaturę. Niestety, ta droga jest bardzo trudna i wyboista, dlatego trzeba się uzbroić w cierpliwość i liczyć z wieloma odpowiedziami negatywnymi. W wielu wydawnictwach piętrzą się stosy książek, nie tylko od amatorów, dlatego czekanie na swoją kolejkę jest bardzo długie i meczące. Najlepiej mieć taką osobę, która jest znana i szanowana w społeczeństwie, np. celebrytę lub pisarza, który szepnie choć jedno słowo za tobą, umieści na swoim profilu w mediach społecznościowych cenną zajawkę lub po prostu na okładce książki umieści swoją polecajkę. Tak zostali wypromowani niektórzy z najlepszych Autorów i później ich kariera na kanwie literackiej potoczyła się bardzo dobrze.

- Advertisement -

Subsydiowanie i Vanity press – czy warto?

Raczej nie. Dlaczego? W pierwszym przypadku wydawnictwa liczą na czysty zysk z naiwnych i niedoświadczonych pisarzy. Wszelkie koszty ponosi autor, natomiast wydawnictwo zarabia na publikowaniu książki, natomiast na sprzedaży już niekoniecznie. Nie można też mówić o jakościowej korekcie, selekcji tekstów itd. po prostu vanity press wydaje wszystko, co do nich napłynie.

Z kolei w przypadku wydawnictw praktykujących subsydiowanie, jest trochę lepiej, bo one dzielą się

w większości przypadków kosztem wydania książki. Autor nie jest wiec pozostawiony sam sobie, ale nakład finansowy dzieli się  mniej więcej po równo .Innymi słowy, to w gestii wydawnictwa jest zajmowanie się np. marketingiem, a Autor zajmuje się publikowaniem. W razie porażki cierpią. obydwie strony, także ryzyko jest równomiernie rozłożone. Nie jest to jednak praktyka dość częsta w Polsce, bo prym wiedzie całkowicie inna forma wydawania swojej twórczości.

Self Publishing – co to takiego?

W obecnych czasach, kiedy Internet stał się soczewką skupiającą w jednym miejscu różne dziedziny wiedzy, sztukę, literaturę, finanse itd., jest duża szansa na sukces w self-publishingu. To nic innego jak samodzielne wydawanie i promowanie własnej twórczości, za pomocą różnych kanałów przepływu informacji. Są to przede wszystkim społecznościowe media, własne strony internetowe, blogi, fora tematyczne itd. Aby opublikować swoją książkę, można zrobić to samodzielnie, można też założyć działalność gospodarczą. Jeśli zdecydujesz się na taką formę wydania swojej twórczość, to musisz wiedzieć, że wszelkie koszty ponosisz ty, ale zwrotem ze sprzedaży nie dzielisz się z nikim.Warto też zaglądać na strony wspomagające ideę self-publishingu i pomagające zaistnieć młodym Autorom na rynku. Jest to pierwszy automatyczny system, dzięki któremu stworzysz swój profesjonalny plik produkcyjny. Co więcej, bez dużych nakładów finansowych. Dystrybucja książek online? To także  ich specjalność! Masz wiec solidne wsparcie w rozprowadzaniu twojej książki, o czym poczytasz na ww. stronie.

Promowanie w self-publishingu

Jedynym problemem jest promocja, która działa idealnie jedynie w dobrym wydawnictwie. Jednak, tak jak zostało wspomniane, jeśli zrobisz dobra promocję w mediach społecznościowych, nagłośnisz sprawę na bogu, który ma sporą liczbę odwiedzin, jest większa szansa na zaciekawienie książką kolejnych osób. Zawsze możesz szukać sponsorów, udając się do firm, które mogłyby w jakiejś części sfinansować wydanie publikacji. Szczególnie warto udać się do miejsc, których specyfika działania wiąże się w pewien sposób z tematyką twojej książki. Jeśli piszesz teksty lekkie, np. romanse dla kobiet, wtedy sponsorów warto pozyskiwać wśród firm zajmujących się sprzedażą damskiej odzieży czy kosmetyków itp. Możesz też szukać ludzi, których może zainteresować treść książki. Jeśli tekst traktuje o danej dyscypliny sportu, wybierz sportowca czy trenera, który pomoże ci (jeśli będzie miał dobrą wolę) nagłośnić chociaż trochę nowy tytuł.

Warto pomyśleć o self-publishingu, ponieważ można szybko wydać swoją upragnioną książkę i przy okazji zarobić. Jeśli tylko masz pomysł na świetną powieść czy poradnik i wiesz (albo masz dobre pomysły) na promocję, to szansa na powodzenie jest duża.

Udostępnij
Leave a comment

Dodaj komentarz

- REKLAMA -