Wydatki klientów Revolut – które branże ucierpiały najbardziej z powodu pandemii?

Revolut udostępnił dziś dane odnośnie wydatków klientów na przełomie roku. Nowy Revolut Money Report pokazuje gdzie trafiały pieniądze klientów Revolut w sezonie świątecznym. Gdy jedne usługi rosły podczas pandemii inne niezmiennie traciły, czy coś jest w stanie odwrócić te trendy? Które sektory ucierpiały najbardziej? Do jakich branż powinna trafić pomoc w 2021 roku.

Wciąż wydajemy pieniądze

Opracowania Revolut Money Report z 2020 roku pokazywały jak świat klienta i usług przeniósł się online. Jak w trzecim kwartale Polacy nie dając za wygraną realizowali plany urlopowe za granicą. Raport powakacyjny ujawnił wzrost oszczędności w sejfach Vault. Okazało się, że pandemia sprzyja oszczędzaniu. Nowy raport prześwietla wydatki w sezonie przedświątecznym, kluczowym dla rocznego wyniku wielu polskich firm.

Preludium wydatków gwiazdkowych są Dzień Singla, Black Friday i Cyber Monday. To impuls by kupić prezenty tak, by zdążyły dotrzeć na Mikołajki i Wigilię. Wbrew pandemii, średnie wydatki klientów Revolut na osobę w Cyber Monday (30.11) urosły rok do roku z 170 do 195 zł/os. W Dniu Singla (11.11) i Black Friday (27.11) spadły, ale tylko nieznacznie, odpowiednio z 215 do 205 zł/os. i z 225 do 2020 zł/os.

Revolut

Rok wzrostów w e-commerce

Beneficjentem kwarantanny, obostrzeń i dystansu społecznego w 2020 roku były usługi online. Czwarty kwartał pokazał to jeszcze dobitniej. Wydatki klientów Revolut w polskim e-commerce były wyższe niż rok wcześniej we wrześniu, październiku, listopadzie i grudniu, a zakupy na platformach zagranicznych urosły r/r w listopadzie i grudniu. W najmocniejszym handlowo listopadzie e-wydatki w Polsce wzrosły z 325 do 465 zł/os. a za granicą z 605 do 650 zł/os. Branża e-commerce ma za sobą znakomity rok i dobre perspektywy na rok 2021.

“Są dziś tylko dwie branże, branża online, która święci triumfy i branża offline, która czeka na pomoc. Ten podział idzie w poprzek większości sektorów. Są wyjątki, jak sklepy convenience, które w pandemii zwiększyły obroty, lub aplikacje do rezerwacji biletów kolejowych, które notują straty, ale co do zasady świat online i offline oddalają się od siebie pod względem kondycji biznesu i wyników”Stefan Bogucki, Communications Manager Revolut w Polsce.

Revolut

Kto rośnie, kto trwa, kto traci?

Kondycja sektora usług jest pochodną trendów konsumenckich, które wciąż kształtuje pandemia. Od zeszłego roku liczba klientów Revolut w Polsce wzrosła o ok. 50%. W ślad za tym można by pomyśleć, że o kilkadziesiąt % powinna wzrosnąć wartość wydatków na poszczególne usługi. Nic z tego. Kryzys przyjmuje kształt litery “K” i polaryzuje usługodawców na wygranych (online) i przegranych (offline). Przykładem mogą być wydatki klientów Revolut w listopadzie i grudniu w galeriach handlowych (dramatyczne spadki) i na Allegro (+184% r/r).

Z grona technologicznych gigantów jak Allegro, Apple, Google, Aliexpress i Amazon, u pierwszej trójki klienci Revolut zostawili w listopadzie i grudniu 2020 r. dużo większe kwoty niż rok wcześniej. W przypadku platform azjatyckich, jak Aliexpress i Banggood, lub amerykańskich, jak Amazon i Wish, wzrosty nie były aż tak wysokie. Znaczny wzrost świątecznych wydatków wśród klientów Revolut w Polsce odnotował Apple (+216% r/r), który dostarcza usługi przydatne do zdalnej pracy, nauki i rozrywki, od muzyki i filmów, po smartfony i laptopy.

Revolut

Prezentowe hity

Mikołaj stawiał na elektronikę. Wzrost wydatków wśród klientów Revolut w listopadzie i grudniu, oprócz Apple, zanotowali także RTV Euro AGD (+654% r/r) i Media Markt (+44% r/r). Z elektronicznymi urządzeniami do pracy, nauki i rozrywki przegrywały klasyczne prezenty, jak książki (Świat Książki +3% r/r), perfumy (Sephora -24% r/r) i zabawki (Smyk +7% r/r). O przewadze w walce o świąteczne budżety decydowała z pewnością obecność danego usługodawcy w kanałach sprzedaży online i mobile.

Revolut

Nieprzerwany boom w branży gier

Rok 2020 to triumfalny pochód usługodawców z branży gier. Czwarty kwartał potwierdził ich dominację nad tradycyjnymi formami rozrywki. Największe zakupy polscy klienci Revolut zrobili w listopadzie i grudniu w Sony Playstation, Steam i Microsoft Xbox, ale to ten ostatni odnotował największy wzrost (+221% r/r). Kluczowy okres w handlu przysłużył się także Blizzard Entertainment (+76% r/r) oraz polskiej platformie GOG (+66% r/r).

Revolut

Trwa streaming kultury i rozrywki

Pandemia odcięła klientów Revolut od sal kinowych niemal całkowicie. Wydatki na bilety do kina w listopadzie i grudniu spadły o ponad 95% r/r. Kina, teatry, muzea, kluby bez pomocy z zewnątrz lub ponownego otwarcia nie przetrwają. Ich miejsce zastąpiła, pytanie czy na trwałe, rozrywka online. Wzrosty wydatków na muzykę, filmy, seriale i informacje online (mobile) przekraczają 100% r/r. Największe kwoty klienci Revolut zostawiają w Netflix i Spotify, ale liderem wzrostów byli YouTube (+233% r/r), TVN (+203% r/r), Tidal (+200% r/r) i CDA (+175% r/r).

Revolut

Więzi społeczne

Dystansujemy się społecznie, ale chcemy pomagać innym. Klienci Revolut hojnie wspierali przed Świętami cele charytatywne przez funkcję Darowizn w aplikacji Revolut, jak i poza nią np. na platformie siepomaga.pl (+120% r/r). W odstawkę nie poszedł też Tinder, wręcz przeciwnie (+59% r/r). Prócz działalności dobroczynnej i randek, klienci Revolut poświęcali czas na zdalne kursy edukacyjne na Udemy i inwestowanie w startupy na platformie Kickstarter, choć tu wzrosty wydatków były mniejsze (odpowiednio +30% i +20% r/r).

Revolut

W marynarce i klapkach

W świecie nauki i pracy zdalnej nie ważny jest nowy garnitur, liczą się wygodne krzesło i biurko. W listopadzie i grudniu klienci Revolut więcej niż rok temu wydawali na wyposażenie domu np. w Leroy Merlin (+120% r/r), Obi (+96% r/r) i Castoramie (+84% r/r), niż na nowe ubrania np. w Reserved (-24% r/r) i TK Maxx (-20% r/r). Wyjątkiem były sklepy wyspecjalizowane w sprzedaży cyfrowej, jak np. Zalando, gdzie klienci Revolut zostawili znacznie większe sumy niż rok temu (+160% r/r). Bardziej dbaliśmy o wygodę w domu, niż nową torebkę i krawat.

Revolut

Kawiarnie i restauracje na skraju upadku

W “branży offline” usługodawców i usług, którzy notują wzrosty ze świecą szukać. Klienci Revolut zostawiali w listopadzie i grudniu większe kwoty niż rok temu w niektórych piekarniach np. Putka (+176% r/r) i Oskroba (+80% r/r) oraz pobliskich sklepach np. Dino (+204% r/r) i Żabka (+141% r/r). Zakupy spożywcze robimy i ten sektor się trzyma, ale kawiarnie i restauracje są w zapaści. Za wyjątkiem dowozu jedzenia, gdzie wydatki klientów Revolut są rekordowe – Uber Eats (+278% r/r) i Pyszne (+149% r/r), polska gastronomia notuje ogromne straty.

Revolut

Revolut

Revolut

Siłownie, catering i vending na łopatkach

Sport przeniósł się do domu i do parku. Klienci Revolut wciąż wydają pieniądze na sprzęt sportowy, w listopadzie i grudniu m.in. w sklepach Decathlon i Martes Sport (+32% i 19% r/r), ale siłowni nie odwiedzają. Kluby fitness bez przychodów, pozbawione pomocy nie przetrwają. Podobnie z branżą eventową, cateringową i vendingową, które związane są z pracą w biurze. Bez powrotu do biur lub ratunku z zewnątrz te firmy, notując wpływy niższe rok do roku o ponad 50%, mogą się już nie podnieść.

Revolut

Revolut

Dramat w transporcie zbiorowym

Klienci Revolut kochają podróże, ale pandemia mocno miesza szyki. Latem zamiast samolotem, autokarem lub pociągiem, docierali często na miejsce transportem własnym. Zamiast hotelu, wybierali kwatery i apartamenty. W czwartym kwartale te tendencje się utrzymały. Klienci Revolut wydali mniej w hotelach (np. Booking.com -52% r/r), transporcie lotniczym (np. Wizz Air -87%, Ryanair -77% r/r), kolejowym (np. PKP Intercity -96% r/r) i autokarowym (np. FlixBus -90% r/r). Chętniej za to wynajmowali auta (np. Panek +119% r/r, 4mobility +91% r/r).

Revolut

Revolut

Nic nie wskazuje na to, by powyższe trendy miały się zmienić w pierwszym kwartale. Drugi oddech tradycyjnym polskim biznesom mogłoby dać ponowne otwarcie gospodarki offline. Kiedy to jednak nastąpi? Dlatego, firmy muszą budować “drugą nogę” w online i mobile, bo tam trafiają wydatki klientów.

O raporcie
Revolut Money Report to analiza trendów konsumenckich w oparciu o transakcje realizowane przez ponad 1 milion klientów Revolut w Polsce (dotyczy wyłącznie klientów Revolut, dlatego nie pokazuje „pełnego” obrazu rynku usług w Polsce). W raporcie analizie poddano wydatki klientów Revolut u 500 topowych merchantów (pod względem ilości i wartości transakcji). W porównaniach wartości wydatków rok do roku, warto pamiętać, że zwiększyła się w tym czasie liczba klientów Revolut (o około 50% listopad vs. listopad r/r) i zmienić się mogła sytuacja merchantów (np. większa liczba sklepów wybranej sieci), co pozwala wnioskować ogólnie odnośnie sektorów (a niekoniecznie poszczególnych marek).
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.
Używamy plików cookie, aby zapewnić lepszą jakość przeglądania. Kontynuując korzystanie z tej witryny, wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie.